[VRAAG] Foto ongevraagd gebruikt op een commerciele site

Moderators: Essie73, Muiz, NadjaNadja, Maureen95, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

germie

[VRAAG] Foto ongevraagd gebruikt op een commerciele site

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 09:55

Ik ben welliswaar gewoon een hobbyfotograaf die er geen cent mee verdient, maar helaas heb ik te maken gehad met auteursrechtschending.

Vorige week bleek een foto van mij opeens zonder overleg op een commerciële site te staan. Ik had wel een vermoeden hoe deze er terecht gekomen is, maar ik wist het natuurlijk eerst niet. DAarnaast is de eigenaar van de website altijd verantwoordelijk en doet het hoe je ergens aan komt er niet toe.
Een bevriende fotograaf had uitgerekend dat het gebruik van deze foto op een .com domein (facebook zonder delen, maar opnieuw uploaden), en een .nl domein (de commerciële website) dus eigenlijk een schadevergoeding voor mij zou betekenen van meer dan 2000 euro (Lijst foto anoniem en DuPho).
Auteursrechtschending en geen naamsvermelding.

Ik was best pissig om het gebruik van deze foto, ook al had ik hem zelf aan de duiker gegeven, maar dat is dan altijd voor privegebruik en niet voor commercieel gebruik. Want ik geef namelijk duikcursussen voor organisatie X, terwijl er nu voor organisatie Y reclame gemaakt werd. IK kan namelijk exact hetzelfde praatje houden als waar nu reclame voor gemaakt werd, ik 'verkoop' dus eigenlijk exact hetzelfde produkt.

Omdat het de eerste keer was dat zoiets gebeurde besloot ik het netjes en vriendelijk op te lossen en niet direct een rekening te sturen (daar werd door professionele fotografen op aangedrongen). Dus ik heb het uitgelegd en gevraagd om naamsvermelding bij de foto. Dat kon. Ik heb geen geld gevraagd of een vergoeding (ja,dat is misschien wel te soft van mij). Ik zou de persoon die de foto had doorgegeven er ook even op aanspreken. Dat dus gedaan, die reageerde minder sportief en vond dat ik zijn lezingmiddag verpest had. Eh, ik vraag niet eens geld en zeg alleen van zou je er om willen denken, nu is het al opgelost. En daarnaast ben jij officieel geen partij, maar ik meld het je gewoon zodat ik dan misschien helemaal niet achter mijn foto aan gehoeven had.

De foto is dus nu niet meer zichtbaar op de website, maar staat nog steeds op het domein van de commerciële partij.

Ik ga vanaf nu expliciet vermelden als ik een foto weggeef dat dit voor eigen privegebruik is. Dat hoeft officieel niet, maar dan heb je het wel nogmaals extra aangegeven.

Maar ik ben ook even benieuwd wat jullie gedaan hadden in deze situatie. Je hoeft namelijk geen genoegen te nemen met alsnog naamsvermelding of verwijderen. In deze is overigens dus de afspraak naamsvermelding NIET gedaan, maar de foto is vervangen, maar NIET verwijderd van het domein, ik kan nog steeds als je de url hebt de foto opvragen. Dus eigenlijk is er nog steeds sprake van auteursrechtschending.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 18-03-19 11:20, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor de natuur.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 09:58

Als ze het netjes weghalen dan zou ik er verder niks mee doen. Als ze niet willen meewerken dan zou ik er een zaak van maken. In dit geval zou ik verzoeken om de foto van het domein te halen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 10:01

capopjekop schreef:
Als ze het netjes weghalen dan zou ik er verder niks mee doen. Als ze niet willen meewerken dan zou ik er een zaak van maken

ik dacht dat het netjes opgelost zou zijn, maar kennelijk is mijn naam vermelden dus te veel gevraagd. Foto is vervangen, maar mijn foto niet verwijderd van het domein.

Ik ga een volgende keer wel direct een rekening sturen, want de nette manier heeft mij dus gewoon verwijten van geldwolf e.d. opgeleverd (en ik heb in deze niet eens geld gevraagd, terwijl schikken ook een optie zou zijn, want tussen 0 en 2100+ euro zit wel een heel groot gat eigenlijk, waarbij ik dus nu echt er als slechtste uitkom met 0 euro vragen.) Kennelijk is de botte bijl de beste manier, want ook nu is het niet goed.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Meer weten? Stuur maar een pb.

Anoniem

Re: Foto ongevraagd gebruikt op een commerciele site

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:09

Dat geld klinkt allemaal heel leuk en aardig. Maar zie het eerst maar eens te krijgen ;)

Verder zou ik me er niet zo druk meer om maken. De foto is weg en daarmee is de kous af toch? Zeker als hobby fotograaf begrijp ik niet waarom jij je er zo druk over maakt..

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:16

Dan zou ik gewoon nogmaals in gesprek gaan en uitleggen dat je de foto helemaal weg wil hebben. Veel mensen hebben geen kaas gegeten van auteursrecht. Ik heb zelf nog nooit gehad dat mensen niet willen meewerken als je ze duidelijk op de wetgeving wijst

Meteen met rekeningen en schikkingen komen vind ik voor een hobbyfotograaf ook weer zoiets. Vooral omdat de fout voor een groot deel bij die vriend ligt

Nynkster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:25

Nini : of je nou hobbyfotos maakt of het voor werk doet.
Dat maakt die wet niet anders hoor.

Ik heb zoiets zelfde gehad. Fotos gemaakt en kwamen toen in een boekje van de paardenverzekering terwijl ik daar geen toestemming voor gegeven had. Dus wat van gezegd en toen gaven ze toe dat ze die regels niet goed kenden. Dus waarschuwing gegeven dat ik er de volgende keer werk van maak.

Zou het voor nu zo laten, maar als je hem weer ergens ziet werk van maken

www.truenorthbordercollies.com
Werklijn Border Collies

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 10:44

capopjekop schreef:
Dan zou ik gewoon nogmaals in gesprek gaan en uitleggen dat je de foto helemaal weg wil hebben. Veel mensen hebben geen kaas gegeten van auteursrecht. Ik heb zelf nog nooit gehad dat mensen niet willen meewerken als je ze duidelijk op de wetgeving wijst

Meteen met rekeningen en schikkingen komen vind ik voor een hobbyfotograaf ook weer zoiets.

Ik dus ook, daarom heb ik dat niet gedaan, maar ik heb hier tot nu toe al een heel zuur gevoel aan overgehouden, terwijl ik gewoon in mijn recht sta en het netjes gevraagd heb.
Ik heb in deze niet eens geld gevraagd.

Maar ik ga dus wel een volgende keer dat ik foto's deel het er duidelijk bijzetten. Heb ook nog niet eerder gehad dat men niet netjes vraagt of iets mag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-03-19 10:45

Nynkster schreef:
Nini : of je nou hobbyfotos maakt of het voor werk doet.
Dat maakt die wet niet anders hoor.

Ik heb zoiets zelfde gehad. Fotos gemaakt en kwamen toen in een boekje van de paardenverzekering terwijl ik daar geen toestemming voor gegeven had. Dus wat van gezegd en toen gaven ze toe dat ze die regels niet goed kenden. Dus waarschuwing gegeven dat ik er de volgende keer werk van maak.

Zou het voor nu zo laten, maar als je hem weer ergens ziet werk van maken

Klopt, werk of hobby maakt in deze niet uit, het is volgens de wet diefstal. Maar het toegeven dat je het niet wist is dus het standaardantwoord heb ik al begrepen van fotografen. Daar moet je niets van aantrekken. Ik ben helaas ook niet snel hard, maar ik heb er nu zelf ook van geleerd.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-19 10:49

Het is geen diefstal, het is een inbreuk op je auteursrechten :)

Duidelijke de wettelijke bepalingen tonen kan misschien helpen.

I'm gonna wash that man right out of my hair
Take my hips to a man who cares
Sheela na gig - you exhibitionist

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie