[VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

[VRAAG] Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 17:01

Hallo Bokkers en medepaardenfotografen!

Laatst kreeg ik een mail van MijnDomein dat zij de kosten van mijn huidige webhostingpakket hebben verdubbeld. Vanaf volgend jaar zal ik dus fiks meer gaan betalen voor het online houden van mijn website. Dit heeft mij aan het denken gezet >> Is een website voor mij nog waardevol? Maar ook, heb ik nog plezier in de paardenfotografie?

Ik ben niet bang om te vermelden dat ik vorig jaar maar een handjevol betaalde opdrachten heb gehad. De opbrengsten wegen niet af tegen de kosten, maar ik ben dit nooit gaan doen voor het geld. Ik houd van fotograferen. Ik heb hier ontzettend veel plezier in en ik mag van mezelf ook wel zeggen dat ik paardenfotografie aardig onder de knie heb.

Desalniettemin lopen de betaalde opdrachten hard terug. Niet alleen bij mij, want ik hoor het om mij heen ook. Ik heb het dan even specifiek over de paardenfotografie. Ik ben eigenlijk wel heel benieuwd hoe de paardenfotografen van Bokt hier tegenover staan?

Ik sta op het punt om helemaal te stoppen met het aanbieden van betaalde fotoshoots en te gaan fotograferen tegen reiskosten. De klant krijgt dan een x aantal foto's op klein formaat en mochten deze meer willen, of foto's willen nabestellen dan daar een vergoeding voor vragen en dus op die manier een klein zakcentje erbij te verdienen.

Hoe pakken jullie dit aan? Merken jullie hetzelfde? Hebben jullie nog een website, of regel je alles via Social Media zoals Facebook en Instagram?
En niet alleen fotografen, maar ook modellen en paardeneigenaren. Boeken jullie nog betaalde shoots? Waarom wel en waarom niet?

Ik ben heel benieuwd en hoop op een gezonde discussie over de paardenfotografiewereld!
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 12-03-19 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:05

Ik boek absoluut nog betaalde shoots. Wel merk ik dat er de afgelopen jaren véél meer fotografen bij zijn gekomen, en de keuze dus veel groter is geworden om uit te kiezen.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-19 17:05

Kaitlyn schreef:
Ik boek absoluut nog betaalde shoots. Wel merk ik dat er de afgelopen jaren véél meer fotografen bij zijn gekomen, en de keuze dus veel groter is geworden om uit te kiezen.

Wat geeft voor jou de doorslag om te kiezen voor een bepaalde fotograaf? :)

Limoen

Berichten: 7522
Geregistreerd: 19-02-06
Woonplaats: Drenthe

Re: Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:08

Ik denk ook dat al die fotomeetings heel wat kapot maken aan de markt..

Laurievc

Berichten: 4421
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:12

Ik boek eigenlijk enkel betaalde shoots :) Fotomeetings zijn hier vaak niet in de buurt of zijn niet geschikt voor mijn paarden.
Ik ben bereid om voor te juiste fotograaf best wel een bedrag op tafel te leggen, want ik weet hoe waardevol foto's kunnen zijn. Helaas 3j geleden m'n topper moeten afgeven en veel te weinig foto's van... Sindsdien maak ik dus van elke opportuniteit dankbaar gebruik :)

Es_ther

Berichten: 18710
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:13

Marjoow schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik boek absoluut nog betaalde shoots. Wel merk ik dat er de afgelopen jaren véél meer fotografen bij zijn gekomen, en de keuze dus veel groter is geworden om uit te kiezen.

Wat geeft voor jou de doorslag om te kiezen voor een bepaalde fotograaf? :)


Portfolio, ervaringen van mensen, misschien ook wel de prijs.

Nalonyda

Berichten: 544
Geregistreerd: 06-11-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:14

Een spiegelreflex is eigenlijk ook makkelijk voor de 'normale' mens te krijgen natuurlijk. Vrienden doen dan gratis shoots bij elkaar. Dan vinden ze een goede fotograaf snel te duur :) Ken aardig wat mensen met z'n apparaat in mijn omgeving(heb er zelf ook 1). Maar daardoor komen er ook veel mensen die ''fotograaf'' zijn.. en helaas gaan mensen snel naar kwantiteit dan naar kwaliteit.

Kaitlyn

Berichten: 9727
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:18

Marjoow schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik boek absoluut nog betaalde shoots. Wel merk ik dat er de afgelopen jaren véél meer fotografen bij zijn gekomen, en de keuze dus veel groter is geworden om uit te kiezen.

Wat geeft voor jou de doorslag om te kiezen voor een bepaalde fotograaf? :)


Of het portfolio mij aanspreekt, of de fotograaf in de mogelijkheid is om mijn kant (of naar een bepaalde locatie) te komen. Ik ben niet iemand om mijn paard of mezelf anders neer te zetten dan we zijn. Al die foto's in prinsessenjurken en barok tuig; leuk hoor, maar dat zijn wij gewoon niet. En een fotograaf die mij een goed gevoel geeft wat uit het contact naar voren komt. Ik kan best nog eens onzeker zijn voor de camera, maar als ik mij gerust voel bij iemand wordt dat alweer veel makkelijker.
Nikki de Kerf en Min Dan Vhu staan hier nog heel hoog op het lijstje, dat zou ik zo graag eens willen! :j

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:21

Wat ik zie en laatst ook bevestigd heb gekregen van een wat oudere fotograaf die vroeger zijn eigen zaak had: doordat goede cameras relatief betaalbaar zijn geworden, alles digitaal makkelijk te bewerken is schieten de fotograven als paddestoelen uit de grond. Een beetje goed gevoel voor compositie en handigheid in bewerken maakt dat men al snel mooie foto's kan maken.
En dat maakt dat veel mensen betaalde shoots aan gaan bieden. Er is zoveel keus dat je al echt onderscheidend moet zijn wil je er veel uit halen.
De fotograaf die ik sprak zei ook, vroeger was het echt een vak, deze man heeft vroeger fotovakschool gedaan, samen met zijn broer een bedrijf gehad, leefde er met twee gezinnen van. Kon toen kiezen welke opdrachten hij aan nam, kon kieskeurig zijn. Dat ging van alles aan moeten nemen wat er gevraagd werd tot niet meer met twee gezinnen er van kunnen leven. En dat ligt echt niet aan de kwaliteit van de foto's puur aan het feit dat er zo ontzettend veel concurrentie is. Waardoor mensen al gauw voor een hobby fotograaf kiezen die minder vraagt.
In mijn omgeving zie ik het ook, de een zet binnen een jaar een bedrijfje op terwijl ze voorheen nooit zo met fotografie bezig was. Nu doet ze betaalde portret fotografie, gezinnen, newborns en trouwfotografie. En dat na een paar cursussen.
Ze maakt mooie foto's hoor, maar geeft wel aan hoe makkelijk het is.
Geen idee of dat specifiek voor de paardenfotografie ook zo is hoor maar ik gok van wel,want in zijn algemeenheid dus wel.

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:25

Marjoow schreef:
Kaitlyn schreef:
Ik boek absoluut nog betaalde shoots. Wel merk ik dat er de afgelopen jaren véél meer fotografen bij zijn gekomen, en de keuze dus veel groter is geworden om uit te kiezen.

Wat geeft voor jou de doorslag om te kiezen voor een bepaalde fotograaf? :)


Ik kijk eigenlijk alleen maar naar de sfeer.
Ik houd niet van strakke foto’s maar alleen een beetje rozige foto’s. Als dit niet in het portfolio zit, sla ik al over :)

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:25

Het probleem is een beetje dat iedereen zichzelf al snel goede fotograaf vind en voor een prikje betaalde shoots aanbied. Gelukkig zijn er mensen die het verschil zien, maar ook erg veel mensen die helaas niet het verschil zien. Als je dan nog netjes je officieel als fotograaf laat registreren enz, is het heel frustrerend dat er in het zwart gewoon voor bijna niets foto's worden aangeboden. Maar dat is niet enkel zo bij de paarden fotografie.

Ik ben zelf fotograaf, echter zijn paarden niet mijn specialiteit. Ik zou zeker betalen voor een goede shoot van mezelf en mijn paard. Maar ik kijk er uiteraard anders naar. Ik heb het als fotograaf zijnde ook wel een beetje los gelaten, liever een shoot minder maar wel gewoon kwalitatief goed en iets meer vragen dan dat iedereen voor een prikje op de eerste rij wil zitten. Ik vind het fijn als mijn klanten mijn werk appreciëren en het verschil zien tussen de hobby en professionele fotograaf.

Ik vind jou idee nog niet zo gek. Je kiest zo zelf perfect welke shoots je wel of niet wil doen, als het toch voor je plezier is! En er zal zeker nabesteld worden, dan maak je die prijzen gewoon iets hoger. Ik zou daar wel voor openstaan als klant. Maar dan zou ik als fotograaf wel duidelijk zijn dat de foto's in jou stijl worden gemaakt, dus dat je dan geen gezeur krijgt met deze vind ik wat licht of wat donker,...

Kaula

Berichten: 2492
Geregistreerd: 22-09-09
Woonplaats: Aan het einde van de wereld

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:28

Wat mij altijd opvalt in de paardenfotografie ten opzichte van de ‘gewone’ portretfotografie is dat deze zo weinig klantgericht is. Er is weinig aandacht voor service en er worden vooral heel veel regels opgesteld waaraan je als klant zijnde moet voldoen. Dat weerhoud mij ervan bij een hoop fotografen een shoot te doen. Ben je een onwijs talent dan kom je daar misschien mee weg.

Ik heb zelf 4 jaar lang een van de vestigingen van een portretstudio keten gerunt en heb mij altijd verbaast in het verschil hiervan.

puppy1128

Berichten: 5011
Geregistreerd: 20-11-12
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:29

Hier gestopt met opdrachten. Vond het op den duur niet leuk genoeg meer en kwa geld niet waard als ik het toch niet meer leuk vind. Maak nu hooguit van mijn eigen paard en stalgenootjes foto's. Als ik zelf op de foto wil of hulp nodig heb vraag ik mijn zus of vriend, zij kunnen prima met mijn camera omgaan. En eerlijk is eerlijk, als ik toch een camera heb waarom dan voor elk klein dingetje betalen? Zeker omdat als foto's mislukt zijn je ze verwijderd. Er zit altijd wel minimaal 1 leuke foto tussen de 100. :+

Als ik een bepaald iets wil dan kies ik pas voor een betaalde shoot. Maar dat is dan ook een shoot wat ik meestal geen 100 keer wil overdoen en wat 'moeilijker' is dan een beetje random klikken.. (Jurk, losgooien etc).

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:30

Kaula schreef:
Wat mij altijd opvalt in de paardenfotografie ten opzichte van de ‘gewone’ portretfotografie is dat deze zo weinig klantgericht is. Er is weinig aandacht voor service en er worden vooral heel veel regels opgesteld waaraan je als klant zijnde moet voldoen. Dat weerhoud mij ervan bij een hoop fotografen een shoot te doen. Ben je een onwijs talent dan kom je daar misschien mee weg.

Ik heb zelf 4 jaar lang een van de vestigingen van een portretstudio keten gerunt en heb mij altijd verbaast in het verschil hiervan.


Dit is ook een goeie idd! Veel regeltjes, bedoel als ik mn paard gwn in de modder op de foto wil is dat mijn probleem. :+ Snap de fotograaf ook wel als het een thema is oid maar voor gewone foto's is het ook gewoon zo. Als ik mensen ga fotograferen zeg ik ook niet wat ze moeten aandoen bij gewone portret foto's.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:40

JustMe8484 schreef:
Wat ik zie en laatst ook bevestigd heb gekregen van een wat oudere fotograaf die vroeger zijn eigen zaak had: doordat goede cameras relatief betaalbaar zijn geworden, alles digitaal makkelijk te bewerken is schieten de fotograven als paddestoelen uit de grond. Een beetje goed gevoel voor compositie en handigheid in bewerken maakt dat men al snel mooie foto's kan maken.
En dat maakt dat veel mensen betaalde shoots aan gaan bieden. Er is zoveel keus dat je al echt onderscheidend moet zijn wil je er veel uit halen.
De fotograaf die ik sprak zei ook, vroeger was het echt een vak, deze man heeft vroeger fotovakschool gedaan, samen met zijn broer een bedrijf gehad, leefde er met twee gezinnen van. Kon toen kiezen welke opdrachten hij aan nam, kon kieskeurig zijn. Dat ging van alles aan moeten nemen wat er gevraagd werd tot niet meer met twee gezinnen er van kunnen leven. En dat ligt echt niet aan de kwaliteit van de foto's puur aan het feit dat er zo ontzettend veel concurrentie is. Waardoor mensen al gauw voor een hobby fotograaf kiezen die minder vraagt.
In mijn omgeving zie ik het ook, de een zet binnen een jaar een bedrijfje op terwijl ze voorheen nooit zo met fotografie bezig was. Nu doet ze betaalde portret fotografie, gezinnen, newborns en trouwfotografie. En dat na een paar cursussen.
Ze maakt mooie foto's hoor, maar geeft wel aan hoe makkelijk het is.
Geen idee of dat specifiek voor de paardenfotografie ook zo is hoor maar ik gok van wel,want in zijn algemeenheid dus wel.



Dit vind ik wel enorm kort door de bocht, om tegenwoordig een goede fotograaf te zijn komt er héél wat meer bij kijken dan wat jij stelt.

Verder merk ik het weinig als fotograaf, maar ik doe ook maar heel weinig paarden. Mijn specialiteit ligt bij de newborn en de workshops

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Re: Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:43

@Liselot merk je dan bij newborn het net niet nog harder? Is toch een specifieke tak en als je bv kindjes wil wrappen enzo? Ik zou me daar aan irriteren dat mensen dat zomaar even doen terwijl jij er jaren kennis voor hebt opgedaan. Ik zeg zelf als fotograaf bij newborn gewoon heel eerlijk dat ik ze niet inpak enz, en niet in de studio werk dat ze dan een andere fotograaf moeten zoeken die daar wel de ervaring mee heeft.

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 17:54

Jep, dat heb ik wel. Maar hoop vooral dat kersverse ouders wijs genoeg zijn om hun kind niet in de handen van een onervaren newbornfotograaf te stoppen :o

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:09

Liselot schreef:
JustMe8484 schreef:
Wat ik zie en laatst ook bevestigd heb gekregen van een wat oudere fotograaf die vroeger zijn eigen zaak had: doordat goede cameras relatief betaalbaar zijn geworden, alles digitaal makkelijk te bewerken is schieten de fotograven als paddestoelen uit de grond. Een beetje goed gevoel voor compositie en handigheid in bewerken maakt dat men al snel mooie foto's kan maken.
En dat maakt dat veel mensen betaalde shoots aan gaan bieden. Er is zoveel keus dat je al echt onderscheidend moet zijn wil je er veel uit halen.
De fotograaf die ik sprak zei ook, vroeger was het echt een vak, deze man heeft vroeger fotovakschool gedaan, samen met zijn broer een bedrijf gehad, leefde er met twee gezinnen van. Kon toen kiezen welke opdrachten hij aan nam, kon kieskeurig zijn. Dat ging van alles aan moeten nemen wat er gevraagd werd tot niet meer met twee gezinnen er van kunnen leven. En dat ligt echt niet aan de kwaliteit van de foto's puur aan het feit dat er zo ontzettend veel concurrentie is. Waardoor mensen al gauw voor een hobby fotograaf kiezen die minder vraagt.
In mijn omgeving zie ik het ook, de een zet binnen een jaar een bedrijfje op terwijl ze voorheen nooit zo met fotografie bezig was. Nu doet ze betaalde portret fotografie, gezinnen, newborns en trouwfotografie. En dat na een paar cursussen.
Ze maakt mooie foto's hoor, maar geeft wel aan hoe makkelijk het is.
Geen idee of dat specifiek voor de paardenfotografie ook zo is hoor maar ik gok van wel,want in zijn algemeenheid dus wel.



Dit vind ik wel enorm kort door de bocht, om tegenwoordig een goede fotograaf te zijn komt er héél wat meer bij kijken dan wat jij stelt.

Verder merk ik het weinig als fotograaf, maar ik doe ook maar heel weinig paarden. Mijn specialiteit ligt bij de newborn en de workshops


Goed zoals ik het zeg is het wellicht wat kort door de bocht. Maar het is wel wat ik om mij heen zie. En er is natuurlijk een groot verschil tussen goede fotograaf zijn en mooie foto's maken. En ik denk dat de gemiddelde mens dat in de foto's niet (genoeg) terug ziet om dan altijd voor een dure prof te gaan. Of de kwaliteit goed genoeg vind om voor de goede hobby fotograaf te gaan met zijn zachte prijs...

Edit: op je andere reactie, hoe weet iedere kersverse ouder dat iemand een onervaren newborn fotograaf is? Als ik kijk naar de foto's van mijn bekende zie ik dat niet als ik 't niet wist hoor...
Laatst bijgewerkt door JustMe8484 op 12-03-19 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Liselot

Berichten: 32191
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Re: Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:11

Dat klopt absoluut! Al merk ik bij mijn klanten dat ze vaak eerst ergens anders geweest zijn en dan toch niet tevreden zijn en dat ze dan vaste klant bij mij worden

JustMe8484
Berichten: 1947
Geregistreerd: 22-11-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:12

Liselot schreef:
Dat klopt absoluut! Al merk ik bij mijn klanten dat ze vaak eerst ergens anders geweest zijn en dan toch niet tevreden zijn en dat ze dan vaste klant bij mij worden


Kijk en dan hebben ze eerst al een ander gehad. Er zullen zat mensen zijn die iemand treffen waar ze wel tevreden genoeg over zijn en die nu dus niet meer bij jou terecht komen. Jaren geleden was dat anders...

n_love_qwert

Berichten: 529
Geregistreerd: 05-03-18
Woonplaats: S & G

Re: Betaalde opdrachten in de paardenfotografie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:18

Ik vind betaalde shoots vaak gewoon nogal duur... Ik ben nou eenmaal niet van plan (bijvoorbeeld) 145€ te betalen voor 10 foto’s. Ik ben zeker niet arm, maar wel zuinig. Ben een single mom, laat de centen niet graag rollen voor foto’s, tot teleurstelling van mijn dochter! Ik vind het simpelweg vaak te duur. En als iemand toch 100 foto’s van me schiet, stuur ze dan gewoon grotendeels. Ik snap niet waarom je er dan maar 10-15 mag hebben. Qua editen snap ik het, maar stuur de rest dan gewoon niet geëdit.

AlwaysH

Berichten: 11270
Geregistreerd: 28-10-14
Woonplaats: The Hidden World

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:18

Ik kan prima plaatjes schieten, krijg les voor het fotograferen, maar vraag geen (reiskosten)vergoeding. Zolang ik geen Nikkie de Kerf ben. :') :P

Er zit een verschil tussen een hobby fotograaf, een fotograaf en een goeie fotograaf. Ik wet niet of jullie snappen wat ik bedoel.

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:25

Ik heb jarenlang voor de hobby betaalde shoots gedaan, ik vroeg een klein bedrag (35 en later 45 euro) en wilde ook niet meer dan dat vragen, het was puur reiskosten en een beetje tijd vergoeding, maar het was hobby.
Ik ben er al een paar jaar mee gestopt: ik vond mezelf niet persé goed genoeg, mijn apparatuur verouderde en het plezier was ik gaandeweg kwijt geraakt: het kost enorm veel tijd en soms krijg je er nauwelijks respons meer op terug. Een ander uiterste waar ik tegenaan liep was dat de eisen steeds hoger werden: zelf foto's uitkiezen, zelf nabewerken, originelen willen ontvangen... het werd steeds moeilijker.
Omdat ik een eigen bedrijf had in de zorg, kon ik het er niet meer naast opbrengen en ben gestopt. Later ben ik ook naar een hele andere regio verhuisd.
Mijn site is in de lucht gebleven, maar dat was meer een vergeten dingetje. Daar betaal ik nu letterlijk voor omdat de kosten meer dan zijn verdubbeld en ik er blijkbaar voor een vol jaar aan vast hang nog. :+ Mijn eigen fout.

Ik maak sporadisch nog foto's, maar alleen als vriendendienst of omdat ik het zelf leuk vind. Ik profileer mezelf al heel lang niet meer als hobbyfotograaf en het is goed zo.

Zélf zou ik wel nog geld over hebben voor een fotograaf die me aanspreekt.

Leo

Berichten: 50134
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:27

n_love_qwert schreef:
Ik vind betaalde shoots vaak gewoon nogal duur... Ik ben nou eenmaal niet van plan (bijvoorbeeld) 145€ te betalen voor 10 foto’s. Ik ben zeker niet arm, maar wel zuinig. Ben een single mom, laat de centen niet graag rollen voor foto’s, tot teleurstelling van mijn dochter! Ik vind het simpelweg vaak te duur. En als iemand toch 100 foto’s van me schiet, stuur ze dan gewoon grotendeels. Ik snap niet waarom je er dan maar 10-15 mag hebben. Qua editen snap ik het, maar stuur de rest dan gewoon niet geëdit.


Dat laatste is dus voor een fotograaf een hele "vervelende": je bewerkt wat in jou ogen de beste foto's zijn en wat je naar buiten wilt brengen: het is je visitekaartje, je stijl en de manier waarop je jezelf profileert.
Onbewerkte foto's zijn gewoon nog maar de helft van je resultaat, je negatief als het ware, die geef je niet af...

Matheno

Berichten: 7942
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-19 18:27

Ik ben zo'n 12 euro per jaar kwijt aan mijn domeinnaam en webhosting.
Dat is dus 1 euro per maand.

Is het bij jou zo duur dan?