[FOTO]Amicigraphy twee paarden voor de lens

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

[FOTO]Amicigraphy twee paarden voor de lens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 21:39

Hoi
Deze lente heb ik twee paarden mogen fotograferen.
Beide waren erg leuk. Al was de pony veel lastiger te poseren omdat het gras véél interessanter was.

Ik heb expres geen foto's geüpload waar de eigenaar bij op staat omdat ik nog niet weet of ze zelf ook in mijn portfolio wil staan.

Fototechnische tips zijn welkom

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op elke foto is het touw weggewerkt of zelfs de eigenaar weggewerkt.

Camera: Nikon D3300
Lens nikkor 50mm f1.4
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 13-05-18 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in titel gezet

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Amicigraphy twee paarden voor de lens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 21:45

Wil je alleen fototechnisch commentaar? Dan hoort het topic misschien beter op FK.

Op de eerste foto zie ik in de schaduw maar een half paard. :P En je bent goed op weg met wegwerken maar ik kan het op elke foto nog wel zien. ;)

Foto 2 vind ik niet lekker wegkijken zo met dat licht.

Foto 3 is overbelicht op het halster en ik vind het jammer dat de oren niet goed naar voren staan.

4 kijkt ook niet lekker weg. Een groot schaduwdeel rechts op het paard tegen een hele lichte achtergrond.

En bij 5 vind ik het jammer van dat bloem iets voor zijn neus en dat hij er niet helemaal op staat.

Tevens vind ik dit soort halsters voor een shoot echt vreselijk maar dat zal persoonlijk zijn. Geef mij maar een leren halster met hengstenketting of gewoon een hoofdstel.

Vind je eerste foto het mooiste. :) Maar ik had hem denk ik verticaal gemaakt maar ik denk dat je hem zo genomen hebt voor de bloemen?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 21:54

Haha aan de schaduw op foto 1 heb ik helemaal niks veranderd :')
Het klopt dat er veel witte delen zijn, helaas niet goed op gelet gehad met de instellingen. Dat is een opletpuntje.
Halsters zijn keuze van de eigenaar.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:01

Niet? :+ Het lijkt een half paard zo. _O-

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-18 22:02

Nee echt niet zal aan de stand van de zon liggen :)

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-18 22:05

Ja, dat zal dan wel. :j

Keell94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 09:43

Bellatrix schreef:
Wil je alleen fototechnisch commentaar? Dan hoort het topic misschien beter op FK.

Op de eerste foto zie ik in de schaduw maar een half paard. :P En je bent goed op weg met wegwerken maar ik kan het op elke foto nog wel zien. ;)

Foto 2 vind ik niet lekker wegkijken zo met dat licht.

Foto 3 is overbelicht op het halster en ik vind het jammer dat de oren niet goed naar voren staan.

4 kijkt ook niet lekker weg. Een groot schaduwdeel rechts op het paard tegen een hele lichte achtergrond.

En bij 5 vind ik het jammer van dat bloem iets voor zijn neus en dat hij er niet helemaal op staat.

Tevens vind ik dit soort halsters voor een shoot echt vreselijk maar dat zal persoonlijk zijn. Geef mij maar een leren halster met hengstenketting of gewoon een hoofdstel.

Vind je eerste foto het mooiste. :) Maar ik had hem denk ik verticaal gemaakt maar ik denk dat je hem zo genomen hebt voor de bloemen?

Ik deel diezelfde mening :)
ook ik heb een hekel aan halsters tijdens shoot of het moet inderdaad een nette leren zijn :')
het doet zoveel afbreuk aan je foto's soms. Zoals ik las was het de wens van de klant maar evengoed raad ik vaak wat anders aan.

De zon is heel fel op je foto's en daarom wordt de schaduw zo hard en zijn delen snel overbelicht.
Je kan dan beter een ander tijdstip kiezen om te fotograferen, of eerdere op de ochtend of later op de dag. dan is het licht zachter en krijg je minder snel die harde schaduwen en dat overdreven contrast

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 11:34

Het is idd een beetje zoeken.
Ik moet ook dringend een nieuwe laptop want ik zie dat de kleuren veel feller zijn op de gsm dan op de laptop (voor nabewerking). Op de laptop heb ik zachtere kleuren en is contrast ook zachter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 11:54

Art_Ificious schreef:
Het is idd een beetje zoeken.
Ik moet ook dringend een nieuwe laptop want ik zie dat de kleuren veel feller zijn op de gsm dan op de laptop (voor nabewerking). Op de laptop heb ik zachtere kleuren en is contrast ook zachter.

Ik zou je mobiele telefoon niet gebruiken als indicatie of je je laptop moet kalibreren of een nieuwe moet kopen. Telefoonschermen hebben namelijk altijd meer contrast dan computer- of laptopschermen, want dat maakt het beeld scherper en dus makkelijker te "lezen" voor onze ogen, maar ik zou geen foto's rechtstreeks van mijn telefoon laten afdrukken. :)

Wat betreft de foto's ben ik het voor een deel eens met Bellatrix, voor een deel ook niet. :+
Wat ik van foto 2 vind, weet ik niet zo goed. Ik vind het wel een vette compositie, maar de belichting doet inderdaad niets voor de foto. Je zou eventueel kunnen proberen om de foto in zwart/wit om te zetten en de achtergrond volledig wit te maken, maar dat is best wel een extreem laatste redmiddel. :')
Bij foto 3 stoort het me eerlijk gezegd niet dat de oren niet helemaal naar voren staan omdat het paard recht de camera in kijkt. Het is ook geen 'oor op half 7', maar een attent oortje dat meegaat in de richting waarin het paard kijkt. Het halster is inderdaad wel overbelicht, maar aangezien er nog wat detail in zit, denk ik dat je dat misschien nog wel kunt oplossen in Photoshop.
Bij foto 5 vind ik het dubbel jammer dat het paard zo'n halster om heeft. Als het een kleiner, of in elk geval netter, halster was geweest, had je de foto nog wel wat verder kunnen croppen zodat de bloem niet zo storend in beeld is. Als je dat nu zou doen, krijg je een rare witte band aan de onderkant van de foto die ook heel afleidend werkt.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 11:59

Bedankt voor je mening.

Bij 5 was het eigenlijk de bedoeling dat de bloem op de voorgrond zit. Paard zit daar achter de bomen en heb tussen de bomen door gefotografeerd.
De foto is al gecropt om de eigenaar eraf te halen en delen van eigenaar weggewerkt ook.
Ik zal vanavond enkele foto's origineel posten.

Foto's zijn op andere laptop net zo fel als op mijn gsm dus ligt het wel aan de laptop waarmee ik werk

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:54

Aangezien er het hier specifiek gaat om fototechnisch commentaar verplaats ik dit topic hierbij naar FK. :)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-18 21:03

Zijn er buiten de genoemde dingen nog tips?

bentefoto

Re: [FOTO]Amicigraphy twee paarden voor de lens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 23:13

Ik vind foto 6 wel wat hebben eigenlijk!

Ik zou wel bij de eerste 2 foto’s proberen het touwhalstertje zelf ook nog weg te werken. Want vooral bij foto 2 staat het lusje aan de onderkant nog naar de richting waar het touw zat, en dat ziet er nu een beetje gek uit. Verder inderdaad zou het beter zijn om met minder felle zon te fotograferen, maar dat is natuurlijk ook moeilijk te plannen. Anders proberen te fotograferen in een stukje schaduw.

Verder ben je mooi op weg hoor! :)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 07:16

Ik zou eens proberen te spelen met je witbalans om te kijken of je de foto's niet wat beter kan krijgen. Het wit is echt te hard en het donker ook soms te fel zoals al gezegd

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 13:12

Ik ga hier even de nieuwe foto's posten omdat ik niet weet of een tweede topic mag voor eigenlijk dezelfde vraag :')

Graag tips voor volgende fotoreeks

Spontane foto's van mijn hondje op wandeling.
Gemaakt met de 50mm f1.8G lens
Aparte keuze misschien maar had geen tijd voor lenswissel :')

Allen zijn onbewerkt
Hmm scherpte valt wat weg door boktupload :?
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 17-05-18 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:28

Voor de harde schaduwen kun je beter een losse flitser op je camera gebruiken, hiermee kun je de schaduwen oplichten.

Ik vind de meeste uitsnedes net niet lekker en het halster vind ik ook niet mooi op de foto's.

De foto's met de hond zijn niet echt bijzonder. Foto 1 zou ik veel verder inzoomen, die rare steen leidt enorm af. Ook foto 2 inzoomen en een andere uitsnede.
Foto 3 alles rechtsboven leidt af.

Zijn de foto's bewust zo onscherp aan de randen of is je objectief van slechte kwaliteit?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 13:39

Objectief is nieuw gekocht dus dat lijkt me straf als die van slechte kwaliteit is?
Is de nikkor AF-S 50mm f1.8G

Foutje dus bij vorige posten daar had ik 1.4 gezet maar is de 1.8 (heb net gekeken)

Foto's van de hond kan ik nog nabewerking aan doen dus ook uitsnijden etc.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:13

Met slechte kwaliteit bedoel ik meer dat dit een redelijk goedkoop objectief is, daar zitten vaak nadelen aan, bijvoorbeeld dat de scherpte minder wordt in de hoeken als je fotografeert op 1.8.

Bij bewegende dieren zou ik nooit met een 50mm fotograferen, omdat je niet kunt inzoomen. Ik zou dan een ander objectief kiezen. 50mm is toch meer geschikt voor portretten.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 15:49

Ja had geen tijd de lens te wisselen toen racky begon te rennen.
Had mijn nikon 55-200mm f/4-5.6 wel bij.
Ik spaar tevens voor de alom gewilde 70-200 f2.8 lens. Of de f4 schijnt ook fijn te zijn voor buitenfotografie.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:57

Dan zou ik voor de 2.8 gaan. Heb zelf al een jaar of 15 de canon 70-200 2.8. Een rib uit je lijf, maar wát een topding.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 19:16

Doet de F4 dan echt onder voor de F2.8 ?
Ik las dat de F4 lichter is in gewicht en aangezien ik snel pijnlijke polsen heb lijkt me die dan beter voor mij?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 20:31

Afbeelding
Nee, hij doet absoluut niet onder. Kijk maar!

Het is een van mijn vaste lenzen en ik heb mijn 2.8 ervoor ingeruild. Die was namelijk zo zwaar dat ik hem nooit meenam op reis of wandelen. De 2.8 ging alleen mee wanneer ik van de auto naar een model toeliep. Maar op vakantie of op trektochten was zijn gewicht een groot nadeel.

Ik fotografeer zelden in donkere omstandigheden bewegende objecten. En wanneer het onderwerp niet beweegt gebruik ik een statief (landschappen lopen nooit weg). Voor die ene keer in het jaar zet ik de iso wel wat hoger.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-18 00:34

Thnx prachtige foto idd.
Heb de f4 versie namelijk tweedehands gevonden voor een mooi prijsje. Wil hem wel éérst testen voor ik hem werkelijk aankoop want bedriegen is snel gebeurd en voor dat geld toch niet fijn als de lens niet goed blijkt te zijn.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:17

Je zou een knappe 70-200 f4 particulier moeten kunnen vinden voor 850-1000 euro. Meer dan dat zou ik er niet voor uitgeven en bij een veel lagere prijs zou ik hem heel goed nakijken op defecten of imperfecties.

En verder is het (zoals bij iedere lens) je de vraag stellen wat je ermee wilt gaan doen. Sta je voornamelijk buiten, is gewicht een probleem (op wat voor manier dan ook) dan is het een goede lens. Fotografeer je voornamelijk in moeilijke lichtomstandigheden en/of heb je de extra 2 stops diafragma nodig voor je achtergrond en is gewicht geen limiet dan is een 2.8 beter.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 08:24

Persoonlijk zou ik gaan voor de 2.8 variant. Geeft gewoon meer leuke opties om met te werken, en ben je nogal flexibel naar wat je zou uitkomen om het zo te zeggen. Maar jij bent natuurlijk de enige die je budget kent. Ik zou toch ook oppassen met het 2de hands aankopen, goed controleren en misschien iemand meenemen die er veel kennis van heeft? Ik denk dat kleine gebreken namelijk ook makkelijk te verstoppen zijn