[Vraag] Manuele modus (Pentax)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
The_Cat

Berichten: 7286
Geregistreerd: 04-11-15
Woonplaats: BE

[Vraag] Manuele modus (Pentax)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 08:24

Ik volg sinds een halfjaar een opleiding fotografie, en we zijn sinds 2 weken aangekomen op bijna gebruik maken van de manuele modus. We waren deze als eerste aan het gebruiken in de studio op school. Alleen kom ik tegen wat problemen (of begrijp ik de situatie niet helemaal goed haha) en de leerkracht kon me op dat moment ook niet helemaal verder helpen en ik geraakte niet wijs uit men handleiding.

We waren 'productfotografie' aan het doen, met 1 externe flitser en 2 daglampen. We hadden een lichttent waarin ons product stond dat we moesten fotograferen. Ik had mijn diafragma op 7 gezet geloof ik en men sluitertijd op 1/250. Iso 100 of 200. Tot zover dat dus.

Echter stond mijn belichtingsmeter 2,5 stops naar beneden, en ik kreeg dat maar niet aangepast. Of is het nu gewoon een indicator dat mijn camera vindt dat het toch te donker was? Men foto's die ik naderhand trok waren nu inderdaad ook niet goed gelukt (veel te donker dus) maar mijn collega cursisten hadden dit probleem niet, en hadden met de externe flitser helemaal geen probleem met te donkere foto's.

Dus mijn vraag eigenlijk, is het een indicator dat mijn camera zegt het gaat niet goed lukken of is het alsnog de belichtingsmeter die precies zijn 'zin' doet in manuele modus? Echter een langere sluitertijd leek me dan weer zo stom voor in een studio.

Het model dat ik heb is trouwens een Pentax k-70 met als lens sigma 18-300 lens

maaikemuis
Berichten: 5279
Geregistreerd: 16-06-06
Woonplaats: Het randje van Almere

Re: [Vraag] Manuele modus (Pentax)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:16

Hoe het werkt met een combinatie van flitser en externe lampen weet ik niet, maar met mijn flitser kan ik niet sneller gaan dan 1/100ste van een seconde. Heb ik een snellere sluitertijd dan maak ik niet genoeg gebruik van mijn gegenereerde licht (en wordt je foto te donker). En met een flitser heb je ook geen hoge sluitertijd nodig, de flitser bevriest je beeld.