[VRAAG] Fotografie & (na)bewerking: moet het?

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

CnB

[VRAAG] Fotografie & (na)bewerking: moet het?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 04:01

Een onderdeel van het forum waar ik bijna nooit kom, ben ook al verdwaalt momenteel, haha.
Zelf ben ik heel beperkt met foto's bezig, vooral van de paarden maar verder eigenlijk niet. En dan voornamelijk de HTK-kiekjes. Tijdje terug ben ik een instagram-account begonnen en dat vind ik eigenlijk wel echt leuk. Ook kwam ik een topic tegen als uitdaging voor volgend jaar (elke dag een foto van die dag op instagram). Dit lijkt me wel wat, maar dan gaat het niet lukken met paarden alleen..

Nu weet ik dat je uiteraard kan doen wat je wil en posten wat je wil, maar ik zat me dit alles overpeinzend toch wat af te vragen. Namelijk zijn er mensen die fotograferen zonder na te bewerken? Dus recht uit de camera instagram (of anders) op? Of is nabewerken toch iets wat altijd wel moet als je een beetje serieus bent? En om het nog "erger" te maken: zijn er mensen die enkel met een mobiel fotograferen? En wat voor foto's haal je daar uit?

Zoals gezegd weet ik dat je voor jezelf kan posten wat je wil, maar ik zou dan toch graag wat leuke reacties krijgen en groeien (ik zou dan naast de paarden een nieuw account maken dus het mag wat specialer), maar weet niet of dit kan met HTK-kiekjes. Heb foto's maken altijd wel leuk gevonden, ik zie vaak mooie foto's als ik ergens ben. Maar neem vaak de tijd niet om ze ook echt te maken.. Echter lijkt het heel nabewerken-gebeuren mij zo'n gedoe dat ik bij voorbaat al geen zin meer heb om er aan te beginnen, haha.

Hoe werkt het nu? Wat kan je in welke omstandigheden met welke apparatuur en waar moet je rekening mee houden? En als nabewerking moet: waar begin je?

Nynkster

Re: [VRAAG] Fotografie & (na)bewerking: moet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:11

Ken je Arnd Bronkhorst? De meest bekende paardenfotograaf. Die verkoopt zijn foto’s recht uit de camera de hele wereld over :)

In principe kun je in heel veel omstandigheden gewoon fotograferen. Je zou eens naar andere fotografen kunnen kijken wat zij maken en hoe ze dat doen. Kijk eens naar de filmpjes van Marit hilarius op YouTube. Ze heeft veel filmpjes over fotografie en nabewerking gemaakt. Daar kun je zeker veel van leren :)

Welsh Mountain pony's <3

Wilawander

Re: [VRAAG] Fotografie & (na)bewerking: moet het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:15

Ik hou niet echt van bewerken. Hier en daar een lijntje of een hekje weg oke maar dan houd het ook echt wel op.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 12:45

Niets MOET natuurlijk. Het leuke van fotografie is dat je er van mag maken wat jij wilt, en wat jij mooi vindt! Het is alleen zo dat als je het commercieel wil maken, en er dus geld mee wil verdienen, dan kom je bijna niet onder bewerken uit. Met bewerken kun je namelijk zoveel met je foto's, je kunt ze echt iets extra's geven. Vroeger kon je in de analoge fotografie nog voor een bepaalde stijl kiezen tijdens het fotograferen door met een bepaald rolletje te werken, maar met de spiegelreflexen en iphone's zien alle foto's er hetzelfde uit. Zeker als je in RAW fotografeert, want die modus is er juist speciaal voor de fotografen die graag bewerken.

Als je het echt niet wilt, dan hoeft het niet :) Dan zul je wel extra je best moeten doen tijdens het fotograferen om er iets moois van te maken, want achteraf corrigeren doe je dan dus niet.

Ik zou je aanraden om Lightroom te gebruiken. Daar kun je in een paar seconden een hele rits foto's bewerken met een kleine simpele bewerking, zoals belichting of contrast. Daar ben je dan helemaal niet lang mee bezig en je foto's zien er meteen een heel stuk beter uit!

Op mijn blog vind je allerlei tutorials/video's voor zowel Lightroom als Photoshop, om eens te kijken wat je allemaal met beeldbewerking kunt doen! :)

CnB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-17 13:34

Dank jullie wel. Interessant :)

Ga je blog straks eens rustig bekijken. Heb vannacht ook al wat zitten opzoeken en denk dat ik het wel een uitdaging vind om eens te proberen wat ik met mijn smartphone kan bereiken. Ik heb niet de intentie om er commercieel wat mee te doen, iets met tijdgebrek en ik vermoed ook gebrek aan talent :+ Maar het lijkt me wel wat om te zien of ik een leuk account op kan bouwen met enkel smartphone-foto's, hoewel ik daarvoor een beetje een beperkt model heb maar ach, we zien wel hoe het loopt ;)

Wel interessant dat sommigen (praktisch) niks aan bewerking doen en anderen het toch een must vinden :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie