[VRAAG] Spiegelreflex verkopen en Fujifilm x100F kopen?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

[VRAAG] Spiegelreflex verkopen en Fujifilm x100F kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 01:57

Hoi iedereen!

1,5 jaar geleden heb ik de Nikon D7200 gekocht en een halfjaar geleden de prachtige Sigma 1.8 35mm art lens gehaald. Echter merk ik dat fotograferen er niet meer van komt, omdat de combi best wel zwaar is en ik eerste instantie proffesioneel wilde gaan schieten (deed dit eerste halfjaar voor werk). Echter gebruik ik mijn camera nu alleen nog maar voor Buitenlandse tripjes, en zelfs dan 'baal' ik een beetje van het gewicht om mijn nek.

Fotografie blijft altijd mijn passie en zou ooit graag bruidsfotografie gaan doen, maar heb nog geen rijbewijs en studie gaat eerst voor...ik heb me dus erg verkeken op hoeveel ik er uiteindelijk mee zou doen....Dus denk ik er over na om mijn setje te verkopen en te gaan voor een Fujifilm x100F voor het reizen en leuke fotoshoots tussendoor.

Nu rust mij de vraag...is dit dom? ga ik hier spijt van krijgen omdat mijn huidige camera zoveel kwaliteit biedt en mij eigenlijk nooit in de steek laat? Aan de andere kant houd de camera me zo erg tegen om mee te nemen naar tripjes en lange dagen wandelen...of om even leuk mee te nemen naar een dagje...weet ik veel.

Ik zou heel graag wat (amateur) fotografen willen horen qua mening. Wat zouden jullie in mijn geval doen?

Ik hoor het graag...dilemma...help mij hihi
Alvast bedankt! :o

boeflover

Re: [VRAAG] Spiegelreflex verkopen en Fujifilm x100F kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 06:47

Ik heb in november mijn oude spiegelreflex in een opwelling vervangen voor een compact camera. Nadat ik op vakantie wat schitterende shots miste door het vervangen van lenzen, zijn we dezelfde dag nog naar een fotowinkel gegaan met de intentie een "alles in 1"-lens te kopen (20-200 mm) die was echter niet op voorraad dus gingen we met een compact camera naar huis. Nog geen moment spijt van gehad, ik was toch al niet zo van het instellen en kan nu ook filmen. Qua specificaties is de compact camera ook beter als mijn oude spiegelreflex, dus qua kwaliteit ben ik er zelfs nog op vooruit gegaan.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-17 14:18

Dankje voor je reactie! dat is wel fijn, dat je er op vooruit bent gegaan! in mijn geval ga ik er wel op achteruit..

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 15:27

Ik heb ook gedaan. Van een spiegelreflex naar een Sony RX100mk2. Vanwege dezelfde redenen als de jouwe, gesleep overal heen. Hij lag thuis te verstoffen...

Voor mij was het ook een beetje kwaliteit. Ik had een oude Sony a200 met een oud lensje erop. Maakte een leuke foto, maar verder was het gesleep ook gewoon niet meer waard.

Mijn RX100ii is compact, lichtsterk, heeft WiFi, kan super goed filmen en maakt een prima foto. Mijn moeder kan ermee overweg en ik heb nog steeds de mogelijkheid handmatig in te stellen. Vooral op reis is het ideaal. Maar goed, verder dan wat mooie landschapsplaatjes kwam ik toch al niet. Soms mis ik wat zoom, dat is eigenlijk het enige. Dus vergeleken met mijn oude set, ja, voor mij is het dubbel en dwars waard geweest.

Maar... Voor wat serieuzer werk (fotoshootje op stal) mis ik wel echt een fijne SLR.
Een tijd terug heb ik een Nikon D300 met 24-70+70-200 kunnen lenen en sinds dien is het toch weer gaan kriebelen. Dat gaat op die manier never lukken met m'n compacte Sony. Daar mist hij vooral de snelheid en scherpte voor (maar is natuurlijk ook niet een hele eerlijke vergelijking).

Nu zal er best een flink verschil zitten tussen de kwaliteit van een RX100ii en een Fujifilm x100F (al kijk ik alleen even naar de prijs), dus vind het moeilijk om te zeggen of het het voor jou waard is (omdat je al een mooie set hebt) en of je er spijt van krijgt.

Het is een beetje hoeveel goede kwaliteit je waard (en dan niet persé geld, maar in moeite) is.

Als ik het geld zou hebben, zou ik mijn RX100ii zo verruilen voor een leuke SLR set. Ook voor de ervaring van het foto maken, dat missen we toch wel een beetje. Daarnaast ga ik er persoonlijk dan weer op vooruit qua kwaliteit. Dan moet die knop maar om en wordt het toch wat meer rondsleuren. Ik moet ook zeggen dat ik ook niet zo veel moeite heb met het zaakje in de handtas houden ipv een aparte cameratas :o
Ik heb het er wel voor over als ik die kwaliteit ervoor terug krijg. Ik denk niet dat ik het had gedaan als ik er op achteruit zou gaan...

Het allermooiste is natuurlijk om een beetje van beide te hebben. Is het niet een mogelijkheid om naar een compact camera te kijken die zeg, de helft goedkoper is? Zodat je je Nikon kan houden voor wat serieuzer en gepland werk...

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 18:53

Ik denk er ook over na om een systeemcamera of compact aan te schaffen voor mijn dagelijkste foto's en vakanties. Ik erger me dood al aan het gewicht en de hordes objectieven die ik telkens mee moet slepen :P Merk dat ik daardoor op vakantie amper nog foto's maak.

Ik denk dat je als je wilt overstappen beter voor een compact camera kan kiezen. Als je nu een camera kiest waar je weer losse objectieven bij kunt kopen, begint de verzameling opnieuw en binnen de kortste keren zit je weer met allerlei objectieven die je telkens moet wisselen. De kwaliteit van compact camera's is tegenwoordig zo goed dat je daar echt prima mee uit de voeten kan voor standaard fotoshoots en vakanties. Ik zou dus persoonlijk daarvoor gaan.

Wil je echt bruiloften gaan doen, dan raad ik je wel aan je DSLR nog even te bewaren.

tesseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-17 19:03

Ik heb zelf een SLR, maar enkele weken geleden heb ik er een compact (de Fuji X30) erbij gekocht om makkelijker mee te kunnen nemen op wandelingen. Wanneer ik met de honden ga wandelen, wil ik wel goede foto's kunnen maken, maar inderdaad niet het hele gewicht van een SLR + lens meenemen (is ook vrij onhandig met een jonge hond die naar alle kanten durft te springen.)

Ik heb hier nog geen spijt van! De laatste jaren maakte ik nog vooral foto's voor anderen of op vakanties. Nu met de compact erbij is dit veel praktischer en maak ik ook foto's op wandelingen.