Stof in de zoeker?

Moderators: Firelight, Essie73, Muiz, NadjaNadja, Dani

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Joy_Mennings

Stof in de zoeker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-02-17 10:23

Hoi allemaal,

Ik heb sinds vandaag plotseling stof in de zoeker van mijn body (Canon 60D)
Ik heb geen lens gewisseld dus ik heb ook geen idee waar het vandaan komt.
Het is niet zichtbaar op mijn foto's dus ik ga er vanuit dat het niet op de sensor van mijn camera zit.
Nadat ik dit stof ontdekte heb ik de lens gewisseld en toen bleef het ook nog zichtbaar in de zoeker.

Ik heb de zoeker schoongeblazen maar dit helpt ook niks.

Weet iemand wat dit veroorzaakt en hoe ik dit kan oplossen, het is namelijk nogal irritant.

Alvast bedankt!

©Joy Mennings Fotografie
Website Facebookpagina

Anoniem

Re: Stof in de zoeker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 09:26

Een stofje die je door de zoeker kunt zien, zit nooit op de sensor.
Want je kunt via je zoeker namelijk niet op de sensor kijken.

Alleen als je het stofje níet kunt zien als je door de zoeker kijkt en wel als je de foto bekijkt, zit op de sensor.

Een stofje die je ziet via de zoeker kan:
- In de zoeker zitten (die zie je niet op de foto terug)
- Op de spiegel zitten (die zie je niet op de foto terug)
- Of in de lens zitten (die kun je in bepaalde situaties wel op de foto zien)

Een stofje bij de zoeker kan vlakbij je oog bij het glas zitten.
Maar ook in de camera. Vanaf de spiegel zelf tot het bovenste gedeelte waar hij naar het penta prisma gaat.

Wanneer is je camera voor het laatst voor een onderhoudsbeurt naar Canon geweest?
Probeer je apparatuur zo'n 1 á 2x per jaar te laten onderhouden.

In de tussentijd kun je bepaalde onderdelen zoals de zoeker inderdaad vrij gemakkelijk zelf schoon maken/houden.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-02-17 10:24

Femke schreef:
Een stofje die je door de zoeker kunt zien, zit nooit op de sensor.
Want je kunt via je zoeker namelijk niet op de sensor kijken.

Alleen als je het stofje níet kunt zien als je door de zoeker kijkt en wel als je de foto bekijkt, zit op de sensor.

Een stofje die je ziet via de zoeker kan:
- In de zoeker zitten (die zie je niet op de foto terug)
- Op de spiegel zitten (die zie je niet op de foto terug)
- Of in de lens zitten (die kun je in bepaalde situaties wel op de foto zien)

Een stofje bij de zoeker kan vlakbij je oog bij het glas zitten.
Maar ook in de camera. Vanaf de spiegel zelf tot het bovenste gedeelte waar hij naar het penta prisma gaat.

Wanneer is je camera voor het laatst voor een onderhoudsbeurt naar Canon geweest?
Probeer je apparatuur zo'n 1 á 2x per jaar te laten onderhouden.

In de tussentijd kun je bepaalde onderdelen zoals de zoeker inderdaad vrij gemakkelijk zelf schoon maken/houden.

Bedankt voor je bericht.
Mijn camera heeft nog nooit een onderhoudsbeurt gehad, heb hem nu een jaar.
Denk dat het handig is om dit wel te laten doen, heb je enig idee hoe lang dit duurt? Ik studeer namelijk fotografie en ik kan mijn camera dus eigenlijk niet lang missen of ik moet even van iemand een camera lenen.

Op de lens zit het in ieder geval niet want ik bleef het stof zien na het wisselen van de lens.
Het zit ook niet aan de buitenkant van de zoeker dus dan zit het in de camera. Maken ze dit ook schoon bij een onderhoudsbeurt?

©Joy Mennings Fotografie
Website Facebookpagina

Anoniem

Re: Stof in de zoeker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-17 10:31

Goed onderhoud is erg belangrijk, want zoals je al aangeeft: je bent afhankelijk van je apparatuur.

Nikon (en ik geloof Canon ook) hebben voor fulltime professionele fotografen een service waarbij ze in ieder geval 1x per jaar gratis alle apparatuur kunnen laten reinigen. Waar je op wacht.
En ik heb zelf destijds bij aankoop van mijn camera in de winkel ook van de winkel een gratis extra service voor onderhoud gekregen waarbij ik 'm 1x per jaar mag laten schoon maken.

Zo kan ik dus al 2x per jaar gratis laten schoonmaken.

Maar een normale check- en clean zal slechts een paar tientjes kosten en meestal kun je erop wachten.

Behalve bij Canon en Nikon zelf, zijn er op verschillende plekken in het land ook fotowinkels die een sensor clean en onderhoudsbeurt aanbieden.
Alleen heb ik daar zelf geen ervaring mee, dus ik weet niet hoe snel die daarmee zijn of wat het daar kost.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie