Ik zit inmiddels alweer ruim 4 maanden in Zuid-Afrika, en fotografeer hier dan ook veel en probeer dit steeds meer te perfectioneren.
Echter erger ik me dood aan het probleem dat ik mijn fotos niet goed scherp krijg. Daarnaast mis ik heel erg de helderheid in de fotos, ze zijn fletsig en het is het gewoon net niet...
Ontzettend zonde vind ik het, en aangezien er twee hoogtepunten voor de deur liggen (namelijk oa vakantie en onderzoek in Kruger, Mozambique en Imfolozi) wil ik dit toch wel echt gefixt krijgen...
Hier een aantal voorbeelden:

Fujifilm XT10
200 mm
1/250 sec.
f/6.7
ISO 500

200 mm
1/500 sec.
f/6.7
ISO 320

90 mm
f/5.6
1/500 sec.
ISO 400
Ik schiet het liefst met 1/1000 sec of meer, maar aangezien ik voor het beste licht en voor de meeste dieractiviteit in de vroege ochtend en de late middag buiten ben kom ik vaak in situaties waarin ik een beetje gebrek aan licht heb voor hele hoge sluitertijden. Ik gebruik autofocus, verschillend AF en AS (meestal AF, als dieren niet teveel bewegen). Ik gebruik een zo klein mogelijk scherpstelpunt die ik zelf kies. Daarnaast schiet ik uit de hand, maar gebruik vaak objecten als de autodeur als 'statief'.
Ik mis gewoon de scherpte, en daarnaast vind ik de fotos erg flets en het mist helderheid (ook in het gehele plaatje, zoals bij de leeuw).
Tips zijn heeeel erg welkom!!