Wanddecoratie topic; Plexiglas, Dibond, xpozer e.a.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

F_Orumster

Wanddecoratie topic; Plexiglas, Dibond, xpozer e.a.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-16 22:56

Hallo allen!

Ik ben me wat aan het verdiepen in alle opties binnen wanddecoratie en heb zitten kwijlen op de systemen van profotonet. Op dibond met acryl lijkt me erg chique, en ook heb ik wel wat leuks liggen voor geborsteld staal. Ook kwam ik hier op bokt xpozer tegen in dit topic; [FK] Foto op plexiglas of dibond?
Wat ik een beetje mis zijn voorbeelden van de resultaten dus dacht ik, misschien kunne we hier onze ervaringen en vooral ook resultaten delen? Dus foto's van je wanddecoratie zijn welkom.

Over xpozer lees ik dat de randen wat kunnen verslappen, ervaren jullie dat ook?

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:12

Ik heb een foto laten afdrukken op xpozer. Die hangt nu 1,5 jaar in de kamer en geen problemen met verslappende randen...
En ik heb groot formaat hangen.

Afbeelding

Alwiene

Re: Wanddecoratie topic; Plexiglas, Dibond, xpozer e.a.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 00:15

Mijn broer is fotograaf en heeft wat voorbeelden aan de muur hangen in zijn winkel. Ik vond xpozer er wel erg goed en mooi uitzien. Volgens mij vond ik het resultaat op staal tegenvallen, maar eerlijk het is een poosje geleden dat ik in de zaak geweest ben (ik woon in Zwolle, hij in Lelystad) dus ik weet het niet precies meer. Het zou top zijn als je het ergens kon bekijken voor je beslist, maar het zou wat al te toevallig zijn als je uit de buurt van Lelystad zou komen :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 10:13

Dat zou wel tof zijn om te bekijken. Lelystad is 34minuutjes voor mij, dus ik heb er wel interesse in om eens te kijken in de winkel van je broer. Ik wil toch nog ns fotograferen in de oostvaarders, kan het mooi combineren dan :j

@ Naiwhl bedankt! En fijn dat we het eerste voorbeeld hebben. Lijkt me leuk om dat te verzamelen hier :)

Ik heb een foto besteld op 50x75 en pikte mooi 25% korting mee. Incl verzenden € 46, goed te doen!
Het is een kado voor mijn broer, dus ik weet niet of ik een hangend resultaat kan tonen.
Als ik het mooi vind dan koop ik ook wat voor hier!

Daarnaast denk ik dat ik een foto op geborsteld staal wil laten zetten. Lijkt me supergaaf en robuust.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:16

Enige nadeel met xpozer is dat het wel kwetsbaar is. Je moet er niet met je vingers aan zitten oid, want dan krijg je doffe plekken. Wat dat betreft zijn andere alternatieven waarschijnlijk beter. :j
Maar hij hangt hier en we zitten er gewoon niet aan :D

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 11:28

is het puur voor een keer afdrukken, of wil je er vaker afdrukken (in de trant van ook voor klanten enzo)

Voor 1 keer afdrukken heeft profotonet prima kwaliteit. Wil je hetzelfde ding een aantal keer afdrukken, maar doe je dit niet in een keer, is de kans groot dat de kleuren anders zijn. Zelf dit al een aantal keer meegemaakt, met foto afdrukken. En ook tijdens mijn studie aan de fotovakschool hoorde ik dit probleem vaker.

Bij profotonet kun je trouwens een setje bestellen met alle voorbeelden van bedrukkingsmogelijkheden die ze hebben. Setje kost volgens mij 25,- je krijgt dan een toegoedbon en wanneer je iets besteld op groot formaat kan je dit bedrag weer daarvoor besteden.

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik heb zo'n setje, als je in de buurt woont, mag je ze altijd komen bekijken. (woon in een dorpje vlak bij zwolle)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:15

Dit topic hou ik even in de gaten. Tot nu toe heb ik steeds gekozen voor gewoon vergrotingen, zodat ik af en toe kan wisselen.

Een foto op plexiglas lijkt me ook erg mooi. Iemand daar ervaringen mee?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 12:31

Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik vind de website zeker interessant. Aangezien ik binnenkort een foto ga laten afdrukken (geen klant) lijkt dit me best een goed idee. Even in gedachten houden dit.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-16 12:52

_Juudith schreef:
is het puur voor een keer afdrukken, of wil je er vaker afdrukken (in de trant van ook voor klanten enzo)

Voor 1 keer afdrukken heeft profotonet prima kwaliteit. Wil je hetzelfde ding een aantal keer afdrukken, maar doe je dit niet in een keer, is de kans groot dat de kleuren anders zijn. Zelf dit al een aantal keer meegemaakt, met foto afdrukken. En ook tijdens mijn studie aan de fotovakschool hoorde ik dit probleem vaker.

Bij profotonet kun je trouwens een setje bestellen met alle voorbeelden van bedrukkingsmogelijkheden die ze hebben. Setje kost volgens mij 25,- je krijgt dan een toegoedbon en wanneer je iets besteld op groot formaat kan je dit bedrag weer daarvoor besteden.

Ik weet niet waar je vandaan komt, maar ik heb zo'n setje, als je in de buurt woont, mag je ze altijd komen bekijken. (woon in een dorpje vlak bij zwolle)

Heb je dan ook je foto bekeken met het kleurprofiel dat ze aanraden?

Zo'n proefsetje is gaaf. Als je aan de westkant van Zwolle woont dan kan dat best dichtbij zijn en kom ik graag een keer kijken :j

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 13:13

Ja zeker heb ik dat. Klasgenoot had eerst de foto besteld op groot formaat voor de klant, daarna had ze hem nog een keer besteld voor het afstuderen. (zelfde bestand, niets aangedaan en alles zo als ze het aanraden) Zat beduidend kleurverschil in.

Ik woon aan de oost kant van zwolle (nieuwleusen/dalfsen)

Mocht je dicht bij zwolle wonen, zou je nog eens kunnen informeren bij Bootsma of print-inn. Met print inn zelf goede ervaring en oud klasgenoten met bootsma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 12:51

En heb je dan ook een kleurprofiel opgeslagen in de foto?
En het vakje voor kleurcorrectie niet aangevinkt...

In principe moeten de kleuren dan gewoon keer op keer hetzelfde zijn.
Dat is mijn ervaring met Profotonet in ieder geval. Ook als ik meerdere keren een zelfde foto bestel, komt die er steeds echt precies hetzelfde uit bij ze. :)

Foto op geborsteld aluminium heeft een hele unieke "look", maar ik vind het niet bij íedere foto passen.
Als je een foto hebt van een oldtimer auto bij een oude fabriek ofzo, dan geeft dat een super gaaf effect. Maar ik vind het bij portretten van mensen vaak niet zo mooi. De kleuren komen er minder intens uit.

Let er op bij een leverancier van bijvoorbeeld plexiglas, dat ze verschillende manieren hebben van drukken. Daar zit ook een gigántisch kwaliteitsverschil in.

Zo kun je plexiglas hebben dat alleen plexiglas is, waar direct een foto achter gedrukt is (met of zonder witte laag). En die kunnen ze op een extreem simpele printer maken, wat echt best wel slechte kwaliteit oplevert. Zo'n foto kan ook snel vervangen en meestal zie je "printstrepen".
Maar ze kunnen ook een hoogwaardige printer (6 of meer kleuren) met pigment ipv inkt gebruiken. Die tientallen jaren prachtig blijft. Met zeer hoge resolutie, waardoor je top kwaliteit hebt.

En plexiglas kunnen ze ook op die zelfde manier maken met een laagje dibond er achter. Dat ziet er nog wat luxer uit.

Daarnaast kunnen ze een echte foto afdruk maken en die verlijmen tussen plexiglas en dibond.
Dan heb je dus een echte chemisch belichte foto afdruk, geen print. En dat is ook écht prachtige topkwaliteit.

Maar ze noemen het allemaal "foto op plexiglas" of foto op "acryl". Ongeacht de techniek die voor het drukken gebruikt wordt.
Zoek dus vooral even goed naar het bestelproces. Zijn ze duidelijk over het type printer dat ze gebruiken? De soorten inkten/pigment? En kun je de kleurprofielen downloaden?
Zetten ze die info niet op de site, dan kun je er in de meeste gevallen vanuit gaan dat het om een goedkopere productiemethode gaat. Mindere kwaliteit en minder duurzaam.

Dat is overigens zo met de meeste materialen waar ze op drukken.
Ook dibond, canvas, forex, etc.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 13:01

Duidelijk Femke, bedankt.
Weet je ook welke aanbieders goede kwaliteit plexiglas leveren? Ik gok dat Profotonet wel goed is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:06

Ja, Profotonet is inderdaad prima, maar let op, je moet dan de versie hebben die zo heet: "Foto achter acryl"

Want zij hebben ook directdruk. En ik weet niet hoe goed/slecht die is bij hun. Dat heb ik (nog) niet getest.

Gallerycolor.nl is ook een héle fijne :D

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:24

Ik wil dat Xpozer wel eens gaan proberen. Moet nodig iets aan de muur hangen hier in huis. Hangt veel te weinig nu. Ik vind het een goede vondst F_Orumster!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 20:29

Bruikbare tips Femke!

Juudith, net de andere kant dus. Een vriendin van me woont ook in Nieuwleusen, misschien eens een ritje combineren.

Ben benieuwd Agossie! Ik hoop dat ik mijn bestelling snel kan zien (moet ik m wel eerst kado geven).
Zal dan ook een foto hier plaatsen, al zal dat een glimp zijn en niet gemonteerd denk ik.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:19

Ik ben heel tevreden over Saal Digitaal! Ik heb daar ook een proefpakketje kunnen bestellen met alle verschillende soorten wanddecoratie die ze hebben. Je betaald hier wel voor (€15,00) maar je krijgt dan wel een tegoedbon om daar te besteden.

Ik heb nu meerdere afdrukken op Aluminium Dibond hangen, ben daar heel tevreden over, ze zijn érg mooi. Wat ik ook leuk vind is dat je bij Saal veel verschillende dingen kan bestellen die allemaal kwalitatief hoogwaardig zijn. Ik heb er ook kalenders en muismatten vandaan :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-16 18:51

Goede tip Marjoow, zo'n proefakket voor € 15 lijkt me wel wat.

Mijn 1e xpozer is binnen en omdat het een kado is aan mn broer pas net gezien (en hangt ook nog niet aan de muur). Toch even een foto om het materiaal te tonen. De foto zal wellicht jullie smaak niet zijn maar mijn broer vind hem geweldig (zijn hond die geniet) en daar gaat t om.

Ik vind t gaaf en geen kleur- en licht verschil tov origineel. Hier enkele foto's gemaakt met mn telefoon;
Close upje materiaal
Afbeelding
Rand
Afbeelding
Totaal van bovenaf, lijkt onscherp en paarser maar das door de telefoon
Afbeelding
Bewijs dat hond scherp is
Afbeelding

Het origineel
Afbeelding