[Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:04

Aah oké, dat wist ik niet. Op zich is deze opzich wel fijn, maar alles is automatisch. Ik kreeg wel ergens manual IPV auto focus, maar hij stelde nog steeds automatisch scherp.

Dus zoek een camera met sowieso een verwisselbare accu(niet al te dure accu en dat die automatisch werkt maar ook handmatig. Merk maakt mij niet veel uit, ik heb nu een JVC Everio, maar koop eerst een eigen laptop :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:21

JoycexEnya schreef:
Jammer dat dit topic zo stil is. Heb mijn video klaar. Tips mogen uiteraard gegeven worden, ik vind hem te simpel.
[ Video ]

De enige tip die ik zo zou hebben is om een degelijk statief te kopen :)) Ik word persoonlijk erg wiebelig van de meeste beelden die uit losse hand geschoten zijn, ook als je denkt dat je een hele stille hand hebt. Maar dat kan verschillen per kijker natuurlijk!

Zijn er hier mensen die toevallig iets doen met daglichtlampen/softboxen? Ik zit eraan te denken om een set aan te schaffen die ik achterin de auto kan gooien voor oa interviews, maar weet niet zo goed waar ik me het best op kan orienteren.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:37

Vind een statief onhandig meenemen. Zeker te paard, als we naar het bos gaan om te filmen. OP de wei enzo kan het indd.

Ik dacht net misschien kan ik met mijn spiegelreflexcamera filmen, maar dan film ik paar keer 3 tot 5 min en dan kan die alleen filmpjes van 12 sec maken dan stopt die automatisch met filmen, mijn camera is de 1100d en heb een Class 10 sanddisk van 64GB 40mb/s. Waar ligt het aan dat die eerst wel lange tijd filmt en daar maar 12 sec.

Nu nog liedje kiezen voor vandaag, dat vind ik het lastigste.

Mariekexxx
Berichten: 619
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: In de pot goud aan het einde van regenboog♥

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 21:46

Ik werk met Windows movie maker. Dat is wat er nu op mijn laptop staat misschien ooit ook nog wel over naar een andere maar opzich ik kan me ermee redden. Maar ik zou graag meer dingen willen gebruiken zoals terugspoelen etc.

Ik baal vooral van mezelf. Ik had echt wel een leuke vlog in elkaar gezet. Ach ja kan gebeuren

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 21:56

Wat dat betreft zou ik echt niet meer zonder imac/macbook kunnen.. die houdt alles bij wat je doet en slaat elke zoveel tijd al je wijzigingen op en je kan altijd terug in de tijd navigeren, geweldig is dat!

Ik heb zelf nog geen lampen/softboxen, maar die wil ik wel ooit aanschaffen :j Ik wil ze dan wel zelf maken van simpele verstralers, op youtube staan goede tutorials :j Met wat folie of bakpapier ervoor heb je een simpele softbox.

Joyce, vreemd zeg van die 12sec! Geen idee waar het aan kan liggen. Mijn spiegelreflex kan helemaal niet filmen :+

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:20

Dan is je kaartje niet snel genoeg. Ik kan met mijn DSLR op een kaartje van 16gb makkelijk een half uur filmen, maar op een kaartje van 64GB dat normaal in de GoPro zit wilt het niet lukken. Heb je al eens geprobeerd om hem van fullHD af te halen? Dat scheelt ook nog wel eens. Kaartje moet ook wel echt leeg en geformatteerd zijn.

En wbt het statief, tsja ik snap dat het vervelend is om het mee te nemen te paard. Maar als je je beeld echt naar een hoger niveau wilt tillen zou ik toch eens kijken naar een handstatief of een lichtgewicht statief dat je op kan klappen en in een rugzak kan stoppen oid.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 22:32

Ik wil denk wel echt een filmcamera die hebben ook meer FPS. Zal eens kijken voor een statief, heb jij suggesties?
Want mijn DSLR is geloof ik 25fps dus met verslond gaat het niet echt vloeiend. Mijn filmcamera is dacht ik 30 FPS.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 07:45

25 fps gebruik je in pal formaat en 30 (eigenlijk 29,iets fps) in het amerikaanse formaat, dus die zou ik niet door elkaar gebruiken. Wil je beelden vertragen, dan kun je het beste filmen met 50 fps of een veelvoud daarvan.

Een monopod kun je ook prima gebruiken als statief als je de camera in de hand houdt en die zijn een stuk lichter en makkelijker mee te nemen. Maar wat ook handig is, is gewoon oefenen met vasthouden. Een filmcamera houdt je heel anders vast dan een fotocamera. Je ellebogen klem je tegen je lichaam en je zet je voeten wat verder uit elkaar en zakt wat door je knieën. Je bovenlichaam houd je dan zo stil mogelijk terwijl je loopt en draait. Als je dat vaak genoeg oefent dan krijg je zelfs lopend vloeiende bewegingen.
Gooi er dan in post wat beeldstabilisatie overheen en het ziet er een stuk professioneler uit :D

Een class 10 kaartje zou met gemak full HD moeten kunnen opnemen. Ik neem er zelfs 4k mee op, en 2.7k met 50 fps, nog zwaarder.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 13:24

Mijn nieuwe camera word de Sony HDR CX625. Hij filmt 60fps en kan handmatig ingesteld worden. Alle reviews en testen zien er goed uit. Maar eerst sparen voor een laptop, dat wil ik al zo lang.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 13:32

Ik ken hem niet, maar veel handmatige instellingen is altijd fijn :j

Een goede laptop is ook bijna onmisbaar inderdaad. Heb je er al een op het oog?
Ik wil zelf al jaren een goede macbook, maar die kan ik nog niet betalen -O-

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 17:24

Wij hebben hier altijd Windows gehad wss word het een Lenovo ideapad 510-15tsk. De vriendin van mijn broertje gebruikt die voor fotobewerking en mijn broertje met verstand van laptops en computers raden hem ook aan mij aan.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-17 18:47

Voor snelle videobewerking vind ik Final Cut Pro X echt het ideale programma, en ja, dan heb je dus sowieso al een mac nodig.
Lenovo ken ik niet, wel ooit een HP en een Acer gehad en dat waren echt vreselijke laptops := Maar ik kan dan ook echt niet met windows overweg haha

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 19:29

Ik heb nu Acer en gebruik videopad, heel fijn programma die ik graag wil overzetten naar mijn laptop. Met deze als ik wil terugkijken loopt het niet gelijk. Dan is de muziek eerder dan het beeld dat ik op dat punt wil.

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 17:21

Première Pro van Adobe doet niet onder aan FCP qua montage, daar kan je ook naar kijken :)

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 20:23

Bedankt, houd het eerst bij videopad. Vandaag gefilmd met zonsondergang en steigeren. Screen uit filmpje van de laptop gefotografeerd.Afbeelding

prugelpiet

Berichten: 12571
Geregistreerd: 20-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-17 22:37

8nnemiek schreef:
Voor snelle videobewerking vind ik Final Cut Pro X echt het ideale programma, en ja, dan heb je dus sowieso al een mac nodig.
Lenovo ken ik niet, wel ooit een HP en een Acer gehad en dat waren echt vreselijke laptops := Maar ik kan dan ook echt niet met windows overweg haha


Volgensmij ben jij ook bekend met Adobe toch? :) Toevallig ook met Premiere pro? Want ik ben wel nieuwschierig naar de verschillen tussen PP en FCP.

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-17 08:39

Klopt, ik gebruik ze allebei :j

Premiere is uitgebreider. Ik vind premiere en after effects bijvoorbeeld fijn om met trackers te werken, en om flink te sleutelen aan de beelden en audio. Wil je storende elementen in de achtergrond weg shoppen of tekst animeren die ergens achter verdwijnt zonder greenscreen, dan kom je bij adobe uit.
Maar adobe heeft ook nadelen. Het werkt minder goed samen met een aantal formaten.. zo kreeg ik het laatst niet voor elkaar om een gopro .mov bestand te importeren en moest ik die eerst weer via een ander programma converteren.. maar adobe draait vooral ook veel zwaarder en minder efficient dan fcpx. Je moet vaak wachten en loopt snel het gevaar dat het programma eruit klapt en je al je werk kwijt bent.
Final cut draait echt heerlijk licht en stabiel. Zelfs op macbooks met weinig geheugen. Al het rekenwerk vindt plaats op de achtergrond, waardoor je gewoon door kan blijven werken als je effecten hebt toegevoegd en zelfs tijdens het importeren en exporteren van films.
Films snappen tegen elkaar op de tijdlijn en dat is even wennen maar werkt uiteindelijk eigenlijk erg makkelijk en veel sneller.
Final cut vind ik het ideale programma voor snelle films waar weinig special effects nodig zijn. Kleurcorrectie, crop/trim, luma keying, lagen met opacity, keyframes, en andere effectjes en overgangen zitten er natuurlijk gewoon in en er zijn ook veel (gratis en betaalde) plugins te krijgen. Het werkt gewoon erg makkelijk en vooral snel.
Ik bewerk dus meestal alleen bepaalde shots met after effects en premiere.. zoals mijn geanimeerd hipster logo.. en titelbeelden.. en vervolgens gooi ik alle beelden bij elkaar in final cut en maak ik er daar een mooie film van.
Volgens mij zijn er heel veel bedrijven die ook op die manier werken. Op youtube zijn ook wat interessante filmpjes te vinden met de verschillen :j

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:05

Ik vind Final Cut fijner werken omdat het duidelijker is vooral. Premiere is heeeeel uitgebreid en als je echt beginnersfilmpjes wilt monteren dan heb je niks aan al die functies, waardoor het snel onoverzichtelijk en ingewikkeld wordt.
Al moet ik zeggen dat ik erbij blijf dat als je echt simpel wilt monteren op een aantal sporen en niet al te veel ingewikkelde dingen wilt, je ook prima met bijvoorbeeld iMovie uit de voeten kan. Op mijn opleiding moet ik op redelijk hoog niveau monteren voor uitzendingen en ons wordt aangeraden om FCP te gebruiken omdat dat ook in de studio's gebruikt wordt en we dan niet hoeven te converteren, maar mensen die verder niet de tv-richting uit willen mogen ook prima monteren in iMovie. Het is een verbazingwekkend uitgebreid programmaatje voor hoe compact het is.

Als je toch wilt investeren in een goed programma zou ik eerder voor FCP gaan omdat het gewoon wat meer gebruiksgemak heeft, maar in de praktijk worden alle programma's door elkaar gebruikt en wordt dat ook aangemoedigd.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:17

Ik heb videopad, is is hetzelfde als Sony Vegas. Iets makkelijker vind ik zelf. Mijn doel is indd geen tv dingen. Ik vind het gewoon leuk om dingen te filmen en te bewerken, uit eindelijk lijkt het me leuk om in opdracht dieren te filmen ofzo.

Ik weet niet echt wat ik wil, maar dat is met alles zo bij mij. Ik weet niks van mijzelf en waar ik in de toekomst sta. Het lijkt me leuk om paarden te filmen en dat te bewerken tot een mooie video. Maar dat niet als werk te doen, denk dat dat totaal niet verdiend (in van je kan er niet van leven)

Ook heb ik moeite nog met een bijpassend liedje (gesproken of alleen instrumente) zo heb ik vorige week zondag schriktraining gefilmd, meeste allemaal in stap, maar welk liedje er leuk bij past geen idee

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:21

Of er werk in te vinden is is maar net afhankelijk van hoe goed je erin bent toch? Ik verdien wel degelijk geld met het maken van filmpjes :) Als je het leuk vindt om te doen kan je altijd kijken hoe je dat kan uitbouwen, hoe je steeds beter en sneller kan worden, en dan eens kijken of je zo'n filmpje ook in opdracht voor anderen kan doen. Het is misschien niet direct een vetpot maar hoe meer je investeert in je materiaal maar ook qua tijd in het leren van nieuwe dingen, hoe meer je er uiteindelijk ook voor terugkrijgt.

Een liedje kiezen zou een randzaak moeten zijn want het beeld spreekt voor zich. Houd er ook rekening mee dat je niet zomaar elk liedje kan gebruiken, ik zou echt zoeken naar rechtenvrije muziek.

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:54

Ja dat is waar.
Ik vind het erg leuk om te doen, en probeer ook dingetjes uit zoals gisteren met de zonsondergang, mijn vriendin is helemaal blij met het filmpje ( het is wel op mijn paard, maarja). Ik wil ook een betere camera kopen, dit kost tijd om te sparen. Maar zou je der echt enkel van kunnen leven, dat betwijfel ik.

Een filmpje vind ik vaak mooier als het mooi past bij de muziek.
zoals deze
https://www.youtube.com/watch?v=HFAvoBmq7K4

Ik vind het erg leuk, om zo goed mogelijk in de maat van de muziek video's te maken.
Alleen weet ik nooit welke muziek, op youtube is er nu een audiobibliotheek, waar je alle liedjes hebt, en of ze wereldwijd of niet mag gebruiken, of in enkele landen is geblokkeerd. Ik luister de radio ook heel anders en probeer die schriktraining voor mij te zien.

Ik wou ook graag op een fotomeeting filmen, alle modellen vinden het oke, aantal fotografen ook. Alleen de TS ziet het nut er niet van in. Sommige zeggen kom gewoon, maar daar ben ik dan weer te laf voor. Ik heb 18 juni wel een fotomeeting waar ik mag filmen, dit heeft dan wel een thema (cross) en dit is een gewone meeting.

Anoniem

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:55

Maar je hoeft het toch niet op paarden te houden? Als je op een gegeven moment merkt dat de markt daar niet groot genoeg voor is kan je altijd ook andere dieren erbij gaan doen, of andere filmpjes. Als je creatief genoeg bent en je ervoor inzet is er overal geld mee te verdienen, het heeft in ieder geval geen zin om bij voorbaat maar alvast op te geven!

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-17 11:59

Zo ben ik zelf even beetje,ik zie het overal mis gaan . Ik wil het dan indd bij dieren houden. Een trouwerij vind ik helemaal niks aan.

MichieldeM
Berichten: 842
Geregistreerd: 11-12-11
Woonplaats: Veluwe

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:53

Ik heb laatst een gokje genomen en de videobewerkingssoftware Wondershare van Filmora gekocht/gedownload (70,--). Bij deze: Die kan ik aanraden! Werkt erg prettig.

https://youtu.be/jD4ahGMkRog

mooney

Berichten: 7782
Geregistreerd: 07-05-06

Re: [CENTRAAL]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-17 20:55

Daar heb ik de trial van gehad, fijn programma inderdaad. Mijn computer kan ook niet heel veel hebben maar deze gaat goed