[Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:17

Dit is een oude video, maar ik ben heel erg benieuwd wat jullie er edit technisch aan vinden. Ik heb zelf weinig gefilmd dus heb het met de beelden gedaan die ik had.
Gemaakt met de Adobe Creative XCloud applicaties, en daarna gecolor graded (nederlands is mijn goedste vak :o )
https://youtu.be/TtWeosYfKp0

lizard
Berichten: 5269
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-18 17:26

Ik vind em prachtig.

anoukkk.
Berichten: 1533
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:06

lizard schreef:
Leuk zeg.
Leuke opdracht.
Maar mag ik opmerken dat de lucht wel erg licht is.


Uiteraard mag dat! Ben ik ook met je eens trouwens, het was best een hele uitdaging om op zo'n mega zonnige plek te filmen (vond ik zelf). Het licht was daar erg sterk en ook in de stukken waar we in dat witte dorpje waren was het zo pittig, alles op de laagste standen en alsnog was eigenlijk veel overbelicht.

Mag ik vragen op welke pc's jullie editen? Ik moet een nieuwe namelijk omdat mijn Imac de 4K beelden echt niet meer aankan met editen, waardoor dus bv colorgraden mega moeilijk is. Ik werk het liefste met Apple maargoed, misschien hebben jullie goeie ideeen?

anoukkk.
Berichten: 1533
Geregistreerd: 17-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 09:06

tabaflab schreef:
Dit is een oude video, maar ik ben heel erg benieuwd wat jullie er edit technisch aan vinden. Ik heb zelf weinig gefilmd dus heb het met de beelden gedaan die ik had.
Gemaakt met de Adobe Creative XCloud applicaties, en daarna gecolor graded (nederlands is mijn goedste vak :o )
https://youtu.be/TtWeosYfKp0


Ik vind hem ook super netjes ge-edit! :-)

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-18 14:38

Anouk, wat gaaf dat je een huwelijk op Kreta mocht vastleggen! Ben je echt speciaal voor het huwelijk met hun mee gegaan naar Kreta, of was je daar op vakantie?

Ze zullen vast erg blij zijn met de video! Erg mooi, loopt lekker en de muziek past er perfect bij. Inderdaad wel vrij overbelicht. Welke instellingen heb je gebruikt? Als je diafragma al minimaal open stond en je gain/ISO zo laag mogelijk stond dan is dat lastig natuurlijk. Misschien is een filter een idee?
Ondersteunt je camera zebrastrepen? Zo ja, dan zou ik die zeker inschakelen. Meestal kun je kiezen tussen 70% voor huidtinten en 100% voor overbelichting. Ik heb hem dus altijd op 100% staan, echt enórm fijn :j

tabaflab, erg leuk filmpje! Netjes gefilmd en ook leuk bewerkt :j Wel een tip voor volgende keer: al die effectjes en animaties voor de teksten en al die flitsende overgangen in de bewerkingsprogramma's zijn natuurlijk hartstikke leuk, maar als je ze allemaal door elkaar gaat gebruiken dan ziet het er al snel wat onprofessioneel uit. Probeer de overgangen en teksten zo simpel en strak mogelijk te houden. Kies voor de teksten overal hetzelfde lettertype in verschillende groottes en bijvoorbeeld dikgedrukt voor de titel, en kies een neutrale kleur als wit of een lichte pasteltint, en laat die zelfde stijl overal terug komen. Dan wordt de film net iets meer een geheel en komt het iets minder druk over.
Ik denk dat ie dan echt heel goed is :j

Anouk, welke specs heeft je mac en met welk programma werk je?
De oude imac van mijn vriend kon ook geen 4k aan, maar mijn eigen oude imac draait dat nog goed. Mijn mac moet zo nu en dan even kort nadenken, maar heeft er verder echt geen problemen mee gelukkig, en dat terwijl ik een tweede scherm gebruik en meestal meerdere programma's naast elkaar draai.
Dit is op het moment mijn opstelling:
Afbeelding
En ik laat hem aardig werken, dit is een filmpje van bijna een uur en behoorlijk wat ge-edit. Ik kan hier gelukkig zonder problemen doorheen skimmen.
Afbeelding
Het is een 27" 2,8Ghz i5 uit 2010 met 12GB geheugen (heb ik later een deel van bijgeplaatst), een simpele HDD harddisk en 1GB videokaart.
Als ik zie dat dat ding nog zo goed presteert dan ga ik er vanuit dat de nieuwste imacs echt geen enkel probleem hebben met 4k video.
Zeker met die SSD harddisks van tegenwoordig (ik zie dat nu ook op mijn macbook, echt retesnel is dat ding := ) en die nieuwe imacs hebben een grafische kaart van 4 of zelfs 8GB :wow:
En dan heb je natuurlijk ook nog de imac pro en de mac pro, maar dat is gewoon echt overkill voor wat trouwfilmpjes :+
Nu zal het programma ook wel verschil maken. Ik werk vooral met final cut pro x, en dan ook vooral omdat dat gewoon zo ontzettend soepel en efficiënt draait.. renderen en importeren en alle andere taken doet ie volledig in de achtergrond zonder dat de computer trager wordt. After effects gebruik ik ook regelmatig, die is iets trager (met 4k iig, met full hd merk ik weinig) maar draait nog steeds netjes, ook tegelijk met FCPX.

anoukkk.
Berichten: 1533
Geregistreerd: 17-01-09

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-18 20:02

Ik doe het even zo Annemiek, anders moet ik zo'n lang bericht quoten haha.

Ja ik had ISO op de laagste stand en diafragma ook zo goed als ik hem kon krijgen. Het was echt zo mega fel licht. Ik heb ze zelfs nog best wel donker gemaakt met het nabewerken..
De zebra strepen zeggen mij niks, ik ben heel benieuwd! :-)

Ja we waren echt mee met het bruidspaar, mijn goeie vriendin Juliette fotografie was mee voor de foto's. We hadden ook samen de bruiloft gedaan in NL en nu de aftelwedding op Kreta, heel tof!

Ik edit met Premiere Pro cc, op een iMac 21 inch i7 uit 2011.. Maar toch is het colorgraden enzo echt geen pretje, dan schuif je je muis en dan moet je echt een minuut wachten tot hij het doet wat dus echt niet prettig werkt. Ik wou hem toen der tijd gewoon om laten bouwen naar een snellere oid.. maar alles zaken die dat deden raden mij dat af.. Dus ik moet maar eens kijken wat ik ga doen..

tabaflab

Berichten: 1443
Geregistreerd: 26-08-12

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:47

@8nnemiek ik snap wat je bedoeld. Het lijkt er nu erg op alsof ik alle lettertypes van Word Art in de video wilde zetten omdat ze allemaal zo cool zijn. *D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 10:10

Wat is het bereik van je diafragma? Met f16 en eventueel een wat hogere sluitertijd zou er eigenlijk geen overbelichting mogelijk moeten zijn. Heb je alles manueel ingesteld, of liet je automatisch de belichting bepalen?
In dat laatste geval zou je de beelden twee stops kunnen onderbelichten bijvoorbeeld. Misschien ligt het aan de lichtmeter van de camera, en is die boven een bepaalde hoeveelheid licht niet meer betrouwbaar.
In het ergste geval, als er echt niks aan de instellingen aan te passen is, zou ik een lens bijkopen met een bereik tot f22 of zelfs kleiner (groter nummer dus).

Dit zijn de zebrastrepen:
Afbeelding
Vrij algemeen gebruikt in de videografie-wereld, maar nog heel onbekend in de fotografie. Maar wel enorm fijn, ik heb em altijd aan staan :j Je ziet direct wanneer je je belichting moet aanpassen.

Wat gaaf dat je samenwerkt met een fotografe die je goed kent! Dat is echt ideaal!

Premiere Pro draait inderdaad wat zwaarder. En de 21" imacs uit die tijd hadden nog niet zo'n goede videokaart en weinig geheugen. Volgens mij zelfs maar max 500MB videokaart en 4GB geheugen. Je zou natuurlijk kunnen proberen om wat extra geheugen bij te plaatsen, maar als de videokaart het niet trekt dan doet dat extra geheugen ook niet héél veel. Ik vind het knap dat ie überhaupt nog 4k video bewerkt :)) Mijn vriend had dezelfde, ook een 21" uit 2011, en die speelde mijn films zelfs niet af zonder schokken :=
Een nieuwere imac zal echt heel veel schelen.

lizard
Berichten: 5269
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 19:02

Eh,8nnemiek.
Anoukkk zou ook eerst een nd filter kunnen kopen.

Misschien een gradient.(zeg ik dit goed?)
Zodat de lucht donkerder word dan de rest.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 19:27

Filter had ik inderdaad ook al aan gedacht, een paar posts terug :j Maar dat kan weer lastig zijn omdat je die niet zo gemakkelijk even eraf haalt en binnen in donkere ruimtes juist weer snel met onderbelichting zit.

Maar ‘gelukkig’ is het in Nederland toch nooit zo zonnig haha :))

lizard
Berichten: 5269
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 20:31

Sorry totaal overheen gelezen. :o

Anoniem

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-18 13:09

Gradient is imo ook best moeilijk in zo'n heel filmpje. Moet je echt per shot gaan kijken waar de lucht precies zit en hoe veel je hem moet gaan onderbelichten. Het kan, maar het is simpeler om dat gelijk in je nabewerking te doen en het kost wel echt veel tijd.

Zebrastrepen zijn inderdaad een hele handige tool om te kijken waar het echt te licht is, maar soms kom je er ook gewoon niet onderuit. Als het heel licht/helder is buiten kan je omlaag gaan zitten wat je wil, maar je wil je onderwerp ook niet zwaar onderbelicht hebben en dan is een wit uitgeslagen lucht misschien 'beter' dan een te donker onderwerp.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 12:59

Klopt inderdaad, dat kan heel lastig zijn. Ik heb meestal een reflector en videolamp bij me om de onderwerpen zelf wat bij te lichten, maar in sommige gevallen werkt dat gewoon ook niet of niet voldoende.
Wel ben ik enorm blij met de Wide DR en hooglicht prio instellingen op mijn camera. Dat geeft net wat meer dynamic range of net wat meer info in de highlights.
https://www.youtube.com/watch?v=BuO7mLo_G0k

Ik heb ook weer een filmpje af :D
Weer veel geleerd, elke keer denk ik weer, 'dit had ik toch anders moeten doen' en 'daar weer zo'n stomme fout', maar ik hoop dat het bruidspaar er blij mee is!
Ik ben alleen niet helemaal tevreden over de kwaliteit die youtube ervan maakt.

Anoniem

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:45

Leuk gedaan! Ziet eruit als enorm veel werk :+

Ik ben zelf niet heel erg fan van het blurring effect dat je er overal overheen gooit, maar dat is super persoonlijke smaak natuurlijk. Zou zelf ook kiezen voor een iets minder 'druk' achtergrondgeluid maar ook dat is heel persoonlijk :))

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 14:14

De muziek hebben ze zelf gekozen, dus daar moet ik het mee doen haha, maar het past wel bij het gezin.
Het vorige bruidspaar was enorm romantisch en knuffelig enzo, maar dit gezin totaal niet :+ Dan past een rustig en romantisch liedje daar ook niet echt bij.
De blur is inderdaad puur persoonlijke smaak, en dat vond het bruidspaar ook het mooist. Vaak vind ik het ook niet nodig, maar bij een drukke achtergrond zoals in het bos of met storende objecten in beeld vind ik het juist wel mooi als de aandacht een beetje van de drukke achtergrond weg wordt getrokken. Ik heb het blurrige effect ook alleen bij de fotoshoot in het bos gebruikt, de rest is allemaal zonder effect. De aankomst bij de ceremonie heb ik een beetje aangepast, dat was net iets te veel.
Bedankt voor de tips! Ik zal er op letten dat ik het niet té veel ga gebruiken.

Anoniem

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:09

Oh zo bedoelde ik het niet hoor! Juist in trouwvideo's denk ik dat er een hele grote groep is die dat juist wel mooi vindt en als dat jouw stijl is dan kan je daar ook prima op doorgaan imo, daarmee onderscheid je jezelf misschien zelfs wel. Het is alleen niet mijn persoonlijke smaak, maar dat staat er verder helemaal los van.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-18 15:20

Ze zeggen altijd, zodra een bewerking gaat opvallen heb je hem te vaak gebruikt :))
Maar ik probeer inderdaad wel in elke film die ‘dromerige’ sfeer te laten terugkomen. Het moet alleen niet te veel gaan opvallen.
Al zal een leek daar waarschijnlijk totaal niet op letten, ook al valt zo’n effect ons direct op.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 09:39

Ze waren er gelukkig heel blij mee, inclusief tranen dus dat is altijd een goed teken :))

Binnenkort op vakantie, dus er staat me weer een lekker relaxte vakantiefilm te wachten :D

En hoe gaat het met de rest van de videografen? Nog leuke video’s gemaakt?

Anoniem

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 10:15

Ik sta op dit moment even stil, maar heb een commerciele opdracht klaarstaan voor als ik terug kom. Wel weer spannend want hoge eisen en vooral hoog salaris, maar heb al eerder voor deze opdrachtgever gewerkt en daar waren ze heel tevreden over dus hoop dat ik het weer waar kan maken :)

lizard
Berichten: 5269
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 20:59

Ik heb de afgelopen tijd ook opvallend weinig gefilmd.Zelfs weinig op vakantie aan de Moezel.
Het kwam er gewoon niet van.
Maar begin Juni naar Oostenrijk.
Dus dan moet er echt gefilmd worden. :)

JoycexEnya

Berichten: 5951
Geregistreerd: 11-12-10

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 15:19

Hier weinig motivatie om video's te maken :o zelfs voor mijn youtube kanaal. Zal hier daarom straks ook even alles bijlezen :o

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 08:13

Hoe gaat het inmiddels met de videografen op bokt?
Nog leuke films of vakantievideo’s gemaakt?

lizard
Berichten: 5269
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 20:41

Bitter weinig.
Ik vind dit nog 1 van de betere de laatste tijd.


8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-18 17:29

Wat een leuk filmpje :j Mooi beeld ook!
En het ziet er uit als een heerlijke rit in een prachtige omgeving <3

lizard
Berichten: 5269
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: [Info]Videobewerking, technieken, software en camcorders

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 18:43

Dank je. :)