[FOTO] Eerste echt foto's met m'n nieuwe camera

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

[FOTO] Eerste echt foto's met m'n nieuwe camera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-16 21:09

Vorig jaar voor mijn verjaardag een "echte" camera gekregen van m'n man.

Na lang speuren gekozen voor de Nikon d3300. Ik heb tot een paar maanden geleden eigenlijk heel weinig met de camera gedaan.

Paar maanden geleden ben ik fanatieker met m'n nieuwe speeltje aan de slag gegaan en al zeg ik het zelf, m'n foto's gaan echt met sprongen vooruit!

Vorige week was de hond van m'n moeder bij ons op bezoek en zij was uiteraard de Sjaak, moeders helemaal blij met wat foto's van de hond! Dat weekend ook m'n pony's even gefotografeerd, maar als je alleen bent is dat toch wat lastig.

Graag opbouwende kritiek om m'n foto's nog beter en mooier te maken.

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. Helaas nèt niet helemaal scherp
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 21:32

Leuk dat je gaat fotograferen! Ik vind je foto's wat normaal. Niks bijzonder, veel te veel er om heen en zijn ook niet allemaal scherp. Probeer je te richten op wat je op de foto wil en ga daar op focussen.

Probeer eens wat te spelen met sluitertijd, scherpstellen op bepaalde dieren of voorwerpen ( achtergrond wazig) , positie van het voorwerp etc.

Hou ook de horizon recht, dat kijkt al gelijk fijner. :) Succes!

Anoniem

Re: [FOTO] Eerste echt foto's met m'n nieuwe camera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 10:33

Het is logisch dat de foto's "wat normaal" zijn Jolandeee... Ze is een beginner.
Iemand die net start met turnen, kan Epke Zonderland ook nog niet na doen in de ringen.
En iemand die net begint met leren koken, kan ook nog geen sterren maaltijd op tafel toveren.

@Crista:
Fijn dat je de foto's een nummer hebt gegeven, dat is heel prettig voor het beoordelen :D

1. Heb je heel netjes gedaan. De hond staat er mooi attent op en de achtergrond is lekker rustig.
2. Ook prima gedaan. De hond lijkt zo een beetje "verlegen" te kijken in deze houding. Heel menselijk.
3. Deze foto geeft minder contact met de kijker. De voorgrond is iets te aanwezig met het gras dat nu zo hoog in beeld komt en de achtergrond is net wat minder mooi met dat duidelijke pad achter de hond. De witte delen in de kop van de hond zijn hier net iets te licht geworden.
4. Je sluitertijd was hier te traag, daardoor heb je bewegingsonscherpte in de foto. Ik weet niet welke stand je gebruikt tijdens het fotograferen? Voor actie foto's als beginner is de sportstand prettig. Maar let er ook op dat je genoeg licht hebt om te fotograferen. Ik verwacht eigenlijk dat je deze foto wat later op de avond hebt gemaakt? Het lijkt er in ieder geval op alsof er te weinig licht was voor dit snelle shot.
5. Je hebt hier een heel mooi moment te pakken voor de beenzetting van de hond. Een krachtige sprong.
De camera heeft de scherpstelling hier alleen op de verkeerde plek gepakt. Op het gras voor de hond in plaats van op de hond zelf. Honden bewegen ontzettend snel, dus het is lastig om ze goed te volgen. Dat is een kwestie van heel veel blijven oefenen :)
6. Mooi portret van het paard en ook prima uitgesneden. Probeer wel de horizon goed recht te houden als je zo duidelijk een lijn kunt zien in de horizon als op deze foto.
Ik denk dat de camera hier geflitst heeft? Probeer 't liefste een stand zonder flits. Bij veel camera's zal de portretstand automatisch flitsen. In de sportstand krijg je vrijwel hetzelfde resultaat, alleen zonder flitser.
7. De achtergrond bij 7 en 8 is wat te druk. Maar sommige weides hebben geen andere achtergrond, dus soms kun je daar niets aan veranderen als fotograaf.
De camera heeft hier de scherpstelling weer op de verkeerde plek gepakt. Op de achtergrond in plaats van op het paard.
Foto 8 is wat scherpte betreft een stuk beter.

Al heel netjes gedaan hoor!

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-16 18:40

Wilde nog even zeggen dat ik het niet vervelend bedoelde hoor! Komt misschien wat bot over of je al gelijk goed moet zijn zie ik. Bedoelde het meer als tips :D

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 14:48

Geeft niks Jolandeee, ik vat dingen niet zo snel negatief op hoor :)

Femke, bedankt! Ga er zeker weer mee aan de slag.

Van de week weer foto's gemaakt en nu inderdaad beter de focus met scherpstellen op het onderwerp kunnen leggen. Zien er meteen heel anders uit.