Onscherpe foto's, instellingen of toch iets anders?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snikky

Onscherpe foto's, instellingen of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 14:29

Hallo allemaal, alvast bedankt voor het lezen en hopelijk krijg ik hulp van jullie!
Ik heb al een tijdje een Nikon D5100 (een jaar of 3) en er altijd wel plezier van gehad. Ik ben geen ervaren fotografe dus ik verwacht ook geen hoogstandjes als ik foto's maak, maar verwacht wel redelijk scherpe foto's. In het begin waren de foto's ook scherp (naar mijn idee dan), maar de laatste tijd lijkt het of het niet meer lukt. Nu is mijn vraag natuurlijk of ik aan het prutsen ben (want ik ga steeds meer aan alle knopjes zitten :P ) of dat er iets mis is met mijn camera?

Een paar voorbeelden:
Afbeelding
in 2013
1/125 sec.
f/5,6
90 mm
ISO 200

Afbeelding
2014
1/1600 sec.
f/4
60 mm
ISo 250

Afbeelding
2015
1/800 sec.
f/8
125 mm
ISO 100

Afbeelding
2015
1/320 sec.
f/11
200 mm
ISO 200

Afbeelding
2016
1/125 sec.
f/5,6
55 mm
ISO 360

Ik hoop dat jullie zien wat ik bedoel, naar mijn idee is vooral de laatste foto niet scherp? De hele reeks die ik gemaakt heb samen met de laatste foto waren op deze manier wazig.... Hoop dat iemand me kan helpen!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 17:21

bij de laatste zie je ook dat je een redelijk lange sluitertijd hebt voor een bewegend object :) verder zie ik niet echt veel onscherpte. alleen die laatste dus een beetje bewegingsonscherpte.

PrimaDonna_

Re: Onscherpe foto's, instellingen of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-16 19:44

Eerlijk gezegd vind ik alleen de laatste niet scherp. De rest wel. Misschien idee om per foto even te vertellen wat jij er niet scherp aan vind :)

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-16 19:49

Ja ik doelde nu ook op de laatste, de andere foto's staan er bij als vergelijkingsmateriaal om te kijken of het aan mijn instelling ligt of de camera. Daarom zijn het allemaal soort portretfoto's.

Met een lange sluitertijd bedoel je dat het een groter getal had moeten zijn? Het paard stond stil dus ik dacht dat het wel kon zo, maar daar komt die wazigheid vandaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 10:20

Een zwart paard ín een bos onder de bomen...
Dat is een donkere situatie.

Je ISO waarde had een stuk hoger gemoeten. Daardoor was je sluitertijd sneller geworden en had je de bewegingsonscherpte in de foto kunnen voorkomen.
Ook bij stilstaande paarden zou ik een sluitertijd van minimaal 1/200e aanraden.

Dat is een breuk, dus technisch gezien een kleiner getal. Maar er staat inderdaad 200 in plaats van 125.
Het is een kortere/snellere sluitertijd. Het sluitergordijn van de camera is minder lang open, waardoor het licht minder lang op je sensor kan komen en bewegende dieren niet de kans krijgen om zich een millimeter te verplaatsen in de tijd dat de sensor wel licht krijgt. Daardoor zal het dier "bevroren" lijken in de foto.
Bij een te trage sluitertijd, worden alle bewegingen ook vastgelegd op hetzelfde beeld. En dat veroorzaakt de onscherpte.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 13:31

Oké! Bedankt voor de uitleg! Als ik mijn iso hoger zet wordt de foto dan niet anders wat kleur betreft? Of beïnvloed dat echt alleen hoe licht de foto wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 14:53

De instellingen hebben alleen invloed over de hoeveelheid licht, nooit over kleur.
Daar is de witbalans verantwoordelijk voor.

In de A (Av) stand past de camera het automatisch goed voor je aan.
Dan zet je zelf de ISO wat hoger en dan doet de camera automatisch een snellere sluitertijd.

snikky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 15:24

Top! Ga ik dat eens proberen!