[INFO] tips and tricks maanfoto's

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sanne1992

[INFO] tips and tricks maanfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 09:26

Hoi Bokkers,

Gisteren mijn eerste poging maanfoto maken gedaan. De planning is om morgen in het donker de vollemaan te fotograferen. Echter, ben ik nog niet zo heel erg kundig, en met mijn oudere camera nooit veel verder gekomen en gekeken dan de sportstand.

Met mijn nieuwe camera wil ik mezelf er wat meer in verdiepen, en wat andere foto's proberen te maken dan alleen mijn paard. Mijn eerste doel dus, een maanfoto.

En daar heb ik jullie hulp bij nodig. Ik fotografeer op de m stand, en heb onderstaande foto gemaakt met een ISO van 1000 of 1250 en sluitertijd van 2000 op een statief. (de foto is gemaakt in begin schemer).
Afbeelding

Ik heb in het topic van POTW al wat tips gekregen, waaronder wat idee instelling van Agossie en Sicayes.
Citaat:
Diafragma: f/2.8
Sluitertijd: 1/100
ISO 800 (daar keek ik wel van op... dacht dat hij veel lager was)

Je kunt op statief de diafragma wel kleiner maken (f/3.5 of zelfs f/5.6), omdat hij op statief staat, kun je de sluitertijd langer maken, dus bijvoorbeeld 1/1 of zo.

Citaat:
f8.0
ISO 100
1/200

Maar er zullen vast nog wel meer bokkers zijn die mij tips kunnen geven hoe ik het beste de mooiste maanfoto kan maken. (jaloersmakende voorbeelden zijn ook van harte welkom).

Anoniem

Re: [INFO] tips and tricks maanfoto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:08

Het is lastig om je exacte waardes te geven.
Want die hangen af van de daadwerkelijke hoeveelheid licht tijdens het fotograferen.

En dan kan er per camera en lens merk/model ook nog iets aan verschil in zitten.

Je kunt dus onmogelijk van te voren zeggen dat je het diafragma op waarde X moet zetten, sluitertijd op waarde Y en ISO op waarde Z.

Heel algemeen gezien, kun je wel richtlijnen geven.
Zo is een snelle sluitertijd niet nodig bij het fotograferen van de maan, omdat die in verhouding heel weinig beweegt. Een sluitertijd van meerdere secondes zal waarschijnlijk geen enkel probleem zijn, zo lang je op een statief werkt en niet teveel beweegt bij het indrukken van de ontspanknop (anders de zelfontspanner gebruiken).

De ISO wil je graag zo laag mogelijk houden, om ruis te voorkomen in de foto.

Het diafragma maakt niet zoveel uit, tenminste voor de scherptediepte.
Omdat de maan zo ver weg staat, is de scherptediepte niet meer waarneembaar in je foto.
Dus f2.8 zal in principe hetzelfde effect geven als f8 of f16.

Maar het diafragma zal wel van invloed zijn op de belichting in je foto, dus die kun je daar voor inzetten.
En let er ook op dat je objectief helemaal wijd open én helemaal gesloten niet optimaal presteert.
F5.6 zal daarom een mooier/scherper resultaat geven dan f2.8 bij een f2.8 objectief.

Dus...
ISO lekker laag houden.
Sluitertijd mag flink wat langer om genoeg licht op je foto te kunnen vangen.
Diafragma zou ik redelijk ver open zetten, maar niet helemaal maximaal.

De lichtmeter van je camera geef dan een indicatie wat de daadwerkelijke waardes zullen worden.
Als je onzeker bent over het instellen, zet 'm dan bijvoorbeeld op de A (Av) stand, zodat je zelf het diafragma en de ISO kiest en de camera de sluitertijd. Dan heb je altijd een goede belichting te pakken.

Vind je de hele serie toch iets te donker? Gebruik dan de belichtingscompensatie op +0,3 of +0,7 (of zo hoog als nodig).

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-16 11:11

Omdat je gebruik maakt van een statief zou ik inderdaad je iso laag zetten. Gewoon op 100 en een langere sluitertijd gebruiken. Hoe lang precies moet je gewoon even mee experimenteren.

Ik weet niet of je een afstandbediening hebt voor je camera, maar als je de ontspanner indrukt om de foto te maken krijg je altijd een beetje beweging. Zeker omdat je over een grote afstand fotografeert. Een afstandbediening lost dat op. Of anders gebruik maken van de zelfportret optie. Dan druk je op de ontspanner, wacht je camera (afhankelijk van de vertraging) bijvoorbeeld 10 seconden en maakt dan de foto. Dan ben je die beweging al kwijt.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-16 11:18

Wauw, allebei bedankt voor de uitgebreide reacties. Zal mijn Iso de volgende keer dan wat omlaag zetten. Deze foto die ik nu heb gemaakt heb ik met een timer van 10 seconden gedaan, inderdaad omdat je toch een tikje mee geeft anders.
Vindt het allemaal nog best lastig, en zit natuurlijk ook gewoon een groot deel oefenen bij met mijn camera.

Ik zie dat ik in de OP vergeten ben te melden wat voor camera en lenzen ik heb.
Ik fotografeer met een Canon EOS 750D. En heb een Canon lens 15-55mm en een Tameron lens 70-300mm. En daarnaast een statief (geen flauw idee welk merk).

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:04

Bij een langere sluitertijd is de foto juist weer snel overbelicht. De maan is eigenlijk best een felle lichtbron. Ik zou gaan voor een normale diafragma, iso 100 of eventueel 200 en een snelle sluitertijd. Ik weet niet zeker of de bijgevoegde foto zichtbaar is, maar deze heb ik uit de hand geschoten.

https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=582AD23E

edit: bij een te snelle sluitertijd heb je kans dat de foto toch te donker wordt, 2000 is dus te snel, maar bij een te lange sluitertijd heb je weer meer kans op overbelichting zoals ik als zei, maar ook op onscherpte omdat de aarde en de maan ten opzichte van elkaar draaien.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 11:35

Bedankt voor de foto mbkaatje en de extra uitleg.

De planning was om gisteren alles even weer te proberen met tips in dit topic, helaas gooiden wolken roet in het eten. Hopelijk lukt het vanavond wel.

Ik fotografeer vanaf landerijen, dus heb verder geen andere lichtbronnen in de buurt. Maakt dat ook nog een verschil met sluitertijd?

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:54

Nee, dat maakt niet uit. De maan zelf is fel genoeg.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 11:58

Op facebook ben ik lid van fotografietips. Daar kan je foto's plaatsen waar mensen commentaar op kunnen geven, maar er staan ook allerlei bestanden over fotografie, o.a. over maanfotografie. Misschien is dat wat.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-16 13:12

mbkaatje schreef:
Op facebook ben ik lid van fotografietips. Daar kan je foto's plaatsen waar mensen commentaar op kunnen geven, maar er staan ook allerlei bestanden over fotografie, o.a. over maanfotografie. Misschien is dat wat.

Bedankt voor de tip, ben zelf niet heel actief op Facebook, maar is het kijken waard.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-16 14:58

Ben benieuwd naar het resultaat!

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 11:43

Helaas nog niet de mogelijkheid gehad om opnieuw met de maanfoto's te experimenteren.
Wel verder gegaan wat betreft instellingen en daar een beetje mee lopen uitproberen.

Vindt de manuel stand nog vrij lastig, en kom niet echt verder dan het vestellen van de Iso en de sluitertijd. Die ik nu enigszins redelijk onder de knie heb. Mijn camera heeft bovenop nog een wieltje, hiermee zou je volgens het boekje de scherpte kunnen bijwerken. Echter is het volgens mij of maar zo minimaal dat ik het niet zie, of doe ik iets verkeerd.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:48

Bedoel je het wieltje bovenop je zoeker?
Want die is ervoor als je zelf een kleine oogafwijking hebt zodat je zelf ook scherp kan zien.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:53

Ben bang van wel. Bij mijn camera (een Canon 550 D, dus een voorloper van jouw camera), moet ik iets vasthouden om bij de diafragma te komen. Dat moet in het begeleidende boekje wel staan. Als je het wieltje draait, verander hij waarschijnlijk alleen de sluitertijd. Maar misschien is dit systeem in de nieuwere versies wel aangepast.

Het wieltje waar jij het over hebt is inderdaad waarschijnlijk voor het instellen van de scherpte als je door de zoeker kijkt. Je ziet dan ook de instelling e.d. staan, en dat kan je voor jezelf aanpassen, met dat wieltje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 12:11

In de M stand moet je zelf ISO, Diafragma en Sluitertijd instellen.
ISO en Sluitertijd lukt al zeg je... Voor diafragma kan het inderdaad zo zijn dat je een knop én een wiel moet bedienen om 'm aan te passen.

Maar als je met scherptediepte (dat doet het diafragma namelijk) wilt spelen, heeft dat geen enkel effect op een onderwerp dat oneindig in de verte ligt. Zoals ik eerder al schreef in m'n vorige post.

Alleen als onderwerpen veel dichterbij zijn en er nog een voor- en achtergrond in je foto is, merk je daar wat van.

Het heeft uiteraard wél effect op de algehele belichting in je foto. Maar voor de scherptediepte doet het met maan foto's niets.

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-16 12:21

Iedereen wederom bedankt voor de reacties en tips. Diafragma zal ik dan wat mee gaan werken met een onderwerp wat dichterbij is. Over anderhalf week heb ik vakantie, hopelijk werken de wolken mee (als in zijn ze er niet) en kan ik weer wat proberen met de maan.

Heb ook gehoord dat 14 november er weer een super maan is. Dat is mijn uiteindelijk doel om die vast te leggen.