Afgelopen week schreeuwden de weerkaarten/modellen voor een gigantische outbreak, van het zwaarste kaliber onweders: supercells. Dat houdt in: grote hagel, valwinden, downburst met veel regen en zware windstoten... en ga zo maar door... Woensdag 22 juni was mijn laatste examen en ben ik samen met mijn vriend en Jolien (Joolien) van bokt richting Frankrijk getrokken. Ons target was Rouen, alles zou daar gebeuren volgens de weerkaarten. Helaas zaten die er niet helemaal op.. In het begin zagen we wat initiatie en was er recht voor onze neus een flinke updraft maar deze is dan weer in elkaar gestuikt. Uiteindelijk zijn we geëindigd in Cap Gris-Nez waar we hebben 'overnacht' in de auto

Daar zijn we om 5 uur 's ochtends terug wakker geworden en werden we toch getrakteerd op t een en t ander. Een mooie biksem show! Daarna ontstond er een cel recht boven ons hoofd en was het verre van veilig. Blikseminslag was waarschijnlijk niet gek ver weg van ons, kraken dat het deed

Met het ongemakkelijk gevoel dat ik om 10 uur terug op school moest staan (tot 12 uur) zijn we toch nog proberen achter een squall line te gaan. Daar zat achteraf gezien ook een mooie shelfcloud op maar die hebben we niet kunnen meepikken. Het was ook super vochtig/mistig dus we konen amper iets zien van structuren. En op een gegeven moment zaten we in de downburst: gietende regen en veel bliksem.
Die leek dan uiteindelijk wat af te zwakken dus daarna was het een race naar huis om school niet te missen

Cap Gris-Nez:

Na school vrijwel meteen in bed gedoken. Of nee.. eerst als een gek mensen beginnen zoeken waarmee ik donderdag avond zou kunnen gaan chasen. Vriend moest werken, ik heb geen rijbewijs dus ja dan ben ik wel de pineut als er straks wat leuk zou ontstaan

Daar hebben we een HP supercel opgewacht en wauw wat een beest was dat zeg

Deze supercel heeft veel schade aangericht. Op de autosnelweg zijn veel bomen omgewaaid en gewoon in twee gesnapt (hoogstwaarschijnlijk rukwinden aan 130km/h). Ook hebben we een trein zien stilstaan: grondverzakkingen en inslag op de bovenleiding (er was geen hoogspanning meer). Mijn vriend is treinbestuurder en stond 4 uren vast in Nijvel (niet ver gelegen van Charleroi).
Daarna zijn we nog getrakteerd geweest op een prachtige zonsondergang en nog een supercel

Dan voel je je plots wel heel klein

Dez shelf fotograferen was trouwens geen gemakkelijke opgave, het werd heel snel donker.. ik was zelfs aan het schieten met een sluitertijd van 1/30

En de heerlijke zonsondergang! de mooiste die ik tot nu toe gezien heb

Ik hoop dat jullie nu toch een beetje kunnen meegenieten van dit natuurgeweld ondanks dat het veel schade heeft aangericht..