[FOTO] Stormchasen in België&Frankrijk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

[FOTO] Stormchasen in België&Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 11:59

Dag bokkers, hier ben ik weer met mijn stormchase avonturen :):)
Afgelopen week schreeuwden de weerkaarten/modellen voor een gigantische outbreak, van het zwaarste kaliber onweders: supercells. Dat houdt in: grote hagel, valwinden, downburst met veel regen en zware windstoten... en ga zo maar door... Woensdag 22 juni was mijn laatste examen en ben ik samen met mijn vriend en Jolien (Joolien) van bokt richting Frankrijk getrokken. Ons target was Rouen, alles zou daar gebeuren volgens de weerkaarten. Helaas zaten die er niet helemaal op.. In het begin zagen we wat initiatie en was er recht voor onze neus een flinke updraft maar deze is dan weer in elkaar gestuikt. Uiteindelijk zijn we geëindigd in Cap Gris-Nez waar we hebben 'overnacht' in de auto :') nee ik heb niet lekker geslapen :))
Daar zijn we om 5 uur 's ochtends terug wakker geworden en werden we toch getrakteerd op t een en t ander. Een mooie biksem show! Daarna ontstond er een cel recht boven ons hoofd en was het verre van veilig. Blikseminslag was waarschijnlijk niet gek ver weg van ons, kraken dat het deed := snel de auto in dus!
Met het ongemakkelijk gevoel dat ik om 10 uur terug op school moest staan (tot 12 uur) zijn we toch nog proberen achter een squall line te gaan. Daar zat achteraf gezien ook een mooie shelfcloud op maar die hebben we niet kunnen meepikken. Het was ook super vochtig/mistig dus we konen amper iets zien van structuren. En op een gegeven moment zaten we in de downburst: gietende regen en veel bliksem.
Die leek dan uiteindelijk wat af te zwakken dus daarna was het een race naar huis om school niet te missen :') uiteindelijk maar 10 minuten te laat gekomen :))

Cap Gris-Nez:
Afbeelding

Afbeelding

Na school vrijwel meteen in bed gedoken. Of nee.. eerst als een gek mensen beginnen zoeken waarmee ik donderdag avond zou kunnen gaan chasen. Vriend moest werken, ik heb geen rijbewijs dus ja dan ben ik wel de pineut als er straks wat leuk zou ontstaan :') Gelukkig ben ik kunnen meegaan met de mannen van Chase2be en Stormplatform. Rond 17u zijn we vertrokken richting Bergen en uiteindelijk Charleroi.
Daar hebben we een HP supercel opgewacht en wauw wat een beest was dat zeg _/-\o_ En gigantische shelf kwam op ons af, we hadden de perfecte locatie! We konden genieten van de prachtige shelf terwijl we niet in het zwaarste gedeelte van de downburst zijn terecht gekomen.
Deze supercel heeft veel schade aangericht. Op de autosnelweg zijn veel bomen omgewaaid en gewoon in twee gesnapt (hoogstwaarschijnlijk rukwinden aan 130km/h). Ook hebben we een trein zien stilstaan: grondverzakkingen en inslag op de bovenleiding (er was geen hoogspanning meer). Mijn vriend is treinbestuurder en stond 4 uren vast in Nijvel (niet ver gelegen van Charleroi).

Daarna zijn we nog getrakteerd geweest op een prachtige zonsondergang en nog een supercel :+

Afbeelding

Afbeelding

Dan voel je je plots wel heel klein :')
Afbeelding

Dez shelf fotograferen was trouwens geen gemakkelijke opgave, het werd heel snel donker.. ik was zelfs aan het schieten met een sluitertijd van 1/30 :=

En de heerlijke zonsondergang! de mooiste die ik tot nu toe gezien heb <3
Afbeelding

Ik hoop dat jullie nu toch een beetje kunnen meegenieten van dit natuurgeweld ondanks dat het veel schade heeft aangericht..

Chasey

Re: [FOTO] Stormchasen in België&Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:03

Echt stuk voor stuk prachtige plaatjes! Bedankt voor het delen :D

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:07

aaaahw <3 <3 <3

prachtig dit ! *even niet denken aan de gevolgen van zo'n weer*

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:15

Supermooi! Ik vind dit altijd zo gaaf om te zien! Terwijl ik zelf amper naar buiten durf als het onweert :') Daarom ben ik blij met mensen zoals jij en Joolien, kan ik op veilige afstand mee genieten :D

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:20

Wauw, prachtige foto's!

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 12:35

Geweldige beelden!!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-16 12:39

Dankjewel!! :D

En voor diegenen die de vraag hadden of zo'n shelf nu in pano is geschoten of niet.. hangt er natuurlijk alleen maar van af of het dichtbij is of verweg :)) in dit topic is de middelste foto een pano stitch :j

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:41

Prachtige platen! Gewoon sowieso al. Die shelfcloud is gewoon :wow: , maar de eerste foto vind ik ook wel heel erg mooi, juist doordat die zo 'simpel' is (kon even geen beter woord vinden, natuurlijk niet gewoon simpel...simplistisch misschien?).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:42

Onwijs mooie foto's, vooral die laatste!!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 13:56

Mooie plaatjes weer.
Heb zelf ook genoten van de flits show gisteravond. Het is een tijdje geweest dat er elke paar seconden wel een flits was. Toen dat over was, was de onweer ook weer snel vertrokken.

Bootsiebob

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:09

Prachtig en machtig mooi. Hoe nietig kun je je voelen, deze clouds zijn echt monsters!

Ik vind die shelf echt geweldig indrukwekkend
En de eerste foto ook erg mooi, @ Pluis: misschien minimalistisch? Of zoiets.. Bijzonder mooi in elk geval

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 15:29

Prachtige foto's <3

En mooi de mannen er bij op de foto.
Dan zie je pas echt hoe mega ze zijn

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 16:26

Mooie foto's! Lijkt me wel een kick geven, zo 'stormchasen'. Jammer van al die schade die er altijd bij komt kijken..

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 21:10

Prachtige platen <3 De enige manier om dit weer mooi te maken :j

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-16 22:18

Dankjewel voor al deze leuke reacties!

Marocje schreef:
Mooie foto's! Lijkt me wel een kick geven, zo 'stormchasen'. Jammer van al die schade die er altijd bij komt kijken..

Dat doet het zeker, geeft mij echt kriebels in de buik! En inderdaad, in amerika is het zo dat als je schade tegenkomt, je gewoon gaat helpen en de chase laten voor wat het is. Tenminste, dat is wat ik zou doen en wat de meesten wel doen.

Pluizebolpum schreef:
Prachtige platen! Gewoon sowieso al. Die shelfcloud is gewoon :wow: , maar de eerste foto vind ik ook wel heel erg mooi, juist doordat die zo 'simpel' is (kon even geen beter woord vinden, natuurlijk niet gewoon simpel...simplistisch misschien?).

Daar kan ik je wel in vinden, dankjewel :) het is simpel, geen spectaculaire bliksem oid maar de wolken en de kleuren doen het hem!

Hier zijn nog enkele videobeelden van de chase! Ja het schokt een beetje en er zijn kleine stukjes bij maar dat gebeurt wel als je ondertussen foto's wilt nemen :+ Echt van time lapses ben ik niet zo'n van, zoveel clicks dat je opdoet en het verwerken ervan en dat allemaal in een filmpje gieten is veel werk :+

*HD aan he! :)

loez

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 11:26

Wauw! Mooi filmpje ook!!