[FOTO] Voor het eerst blackfoto's... help!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

[FOTO] Voor het eerst blackfoto's... help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:46

Vandaag voor het eerst geprobeerd om blackfoto's te maken...

Dus ik plukte het paard van een vriendin van mij uit stal en zette haar zonder te poetsen neer.

Dit zijn de (in mijn ogen) goed gelukte er van:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar om deze te krijgen, kwamen er tussendoor eerst dit soort dingen:

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens ben ik direct naar stal gereden, vol goede moed, want het lukte redelijk uiteindelijk, en heb mijn eigen zwarte parel uit het land geplukt.
Dit is de enige die in mijn ogen een beeeeeetje gelukt was.

Afbeelding

Voor de rest kreeg ik alleen dit:

Afbeelding
Spoiler:
Ja ik heb de bloedneus gezien... adertje gesprongen na wat vaker briesen... en ik houd het in de gaten!

(Help wie weet hoe ik mijn zwarte parel wel mooi op de blackfoto krijg?)

En daarna nog even en stalgenootje van stal geplukt, om te kijken of het aan de kleur van het paard lag :p

Afbeelding

Maar ook hier vind ik hem niet meer heel mooi...

Iemand tips/trucs/dingen waar ik op kan/moet letten???

Help me, ik vind het zo leuk, maar dan moet het wel lukken :D

P.s. ik bewerk in Lightroom 4.4
Laatst bijgewerkt door Neonlight op 12-06-16 17:34, in het totaal 4 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd naar regels FK

roosje2003

Re: Voor het eerst blackfoto's... help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:48

Hoe maak je dat? <3 ik zoek al zo lang hoe dit moet XD

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:50

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:53

@Roosje2003, Ik heb hem op stand M gezet, en daarna veel met diafragma, iso en sluitertijd gerotzooid...

Dankjewel Bellatrix, ik ga het gelijk eens doornemen!

roosje2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 16:55

Nikki schreef:
@Roosje2003, Ik heb hem op stand M gezet, en daarna veel met diafragma, iso en sluitertijd gerotzooid...

Dankjewel Bellatrix, ik ga het gelijk eens doornemen!

Thx XX *\o/* ze zijn echt mooi :D

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:01

Ik denk dat je ISO te hoog stond, aan de ruis van de foto's te zien. Meestal wil het paard één of twee stapjes (met de voorbenen) uit de ruimte zetten wel heel erg helpen. Als ik blackfoto's maak heb ik mijn sluitertijd vaak 1 á 2 stops onderbelicht (of iets meer), het scherpstelpunt op het oog en zoom ik het liefst aardig iets in. Bij gewone foto's valt de achtergrond bij inzoomen ook steeds meer weg, en hier geld dan hetzelfde. De achtergronddetails vallen weg, en het wordt dus zwart.
Succes! :D
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:24

De ruis ligt echt aan mijn camera. Ik fotografeer nu met een Panasonic Lumix DMC FZ28.
Deze camera kan vrijwel niets aan. Maar ben hard aan het sparen voor een nieuwe camera.

Verder zal ik je tips onthouden en het de volgende keer meenemen! Dankjewel

Edit: Mijn ISO stond op 100. F3.0 sluitertijd 1/1000

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-16 17:33

ITP --> FK

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 17:09

Ik vind die laatste foto in je eerste post ontzettend mooi, alleen de vrouw is te rood vind ik. Heb je dat met bewerken gedaan?

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-16 19:04

Hmm als je ISO op 100 stond was dat echt niet te hoog...
Misschien inderdaad zoals Joysieee al zegt het paard echt met het koppie in het licht te zetten en met de rest van het lichaam in de donkere stal/schuur.
En als laatste kun je altijd achteraf nog wat proberen met Photoshop, maar het beste is natuurlijk om het in de camera al in orde te hebben!
(Heb even wat voor je geprobeerd, maar zoiets zou je er nog van kunnen maken: http://oi68.tinypic.com/35n2353.jpg)

Anoniem

Re: [FOTO] Voor het eerst blackfoto's... help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 08:41

Jis_, op mijn pc is de kleur gewoon goed, maar op fb en hier is de kleur dramatisch...

Loontje_ dat heb je mooi gedaan! Wat heb je nu precies gedaan?

Loontje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:20

Uhm touw en deuropening weggewerkt, daarna achtergrond echt zwart gemaakt, gecropt (afgesneden iets onder de neus), hoofd meer opgehelderd.. dat was het eigenlijk :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:35

Haha dat is voor mij al een hoop, gezien je doet alsof het niets is _/-\o_

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 09:39

Ben verder geen professionele fotograaf ofzo :9
Maar wat naar mijn idee echt werkt is het paard met tenminste zijn hoofd volledig uit de deuropening.
Dan een flink stuk inzomen en proberen de deuropening er niet bij op te zetten. Dan word het naar mijn idee ook automatisch donkerder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:40

Zorg dat het paard buiten staat, in het licht.
Door het contrast tussen het paard in het licht buiten, en de donkere stal binnen, wordt de foto vanzelf zwart bij de schuur.

En fotografeer gewoon in Av/A.
Dan weet je zeker dat de belichting gewoon goed is.
Je hoeft er geen rare lichtmetingen of instellingen voor te gebruiken.
Als de foto iets te licht blijft, kun je de belichtingscorrectie net op -0.3 of -0.7 zetten om iets te compenseren. Maar verder zou je er met de normale Matrix meting / Evaluatieve meting gewoon prima foto's mee moeten kunnen maken in de Av/A stand.

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 10:41

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 11:08

Femke, Voor mij is dit abracadabra... Volgens mij heb ik geen Av/A stand op mijn camera. (Ik heb eerder in dit topic aangegeven welk toestel ik gebruik.

De paarden staan inderdaad met de hoofdjes naar buiten. Waar ik vooral last van heb, zijn toch de lichtpunten binnen ook. En waarschijnlijk toch de hoofdjes meer naar buiten dan nu?

Bedankt LisaDijk, zal het straks eens doornemen!

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:07

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:20

Nikki schreef:
Femke, Voor mij is dit abracadabra...

Je schreef dat je in de M stand aan de slag was gegaan...
Dus ik nam daarbij aan dat je weet wat de camera doet met ISO, diafragma, sluitertijd, etc. ;)

Jis_ heeft al even uitleg gegeven over de stand die ik bedoelde.
A stand heet het bij Nikon, Av stand heet het bij Canon.

Het is de stand waarbij je zelf diafragma en ISO instelt, de camera kiest dan vervolgens een bijpassende sluitertijd voor een goede belichting.

Het paard moet niet alleen met het hoofd buiten staan, maar met het hele lichaam.
Anders krijg je (als de zon schijnt) een slagschaduw van het schuurdak op de rug van het paard.

Lichtere plekken in de schuur kunnen inderdaad vervelend zijn. Die moet je achteraf wegwerken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 13:27

Nee sorry, ik ben alles aan het uit proberen en testen, en kwam er wel achter dat ik in de manuele stand heel veel zelf moet doen. En dat is juist erg leuk.
In de A heb ik nog nooit geschoten, maar dat kan ik wel gaan proberen.

Ik snap alleen niet dat je zegt met het hele lichaam buiten, want mij is juist geleerd, en zie het ook altijd, dat ze eigenlijk binnen staan, maar alleen met het hoofdje, en soms voorbenen naar buiten komen.

Heb je enig idee hoe ik die plekken kan wegwerken in lightroom?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:24

Er is niet echt een voordeel om ze binnen te zetten.
Behalve als de schuuropening heel klein en laag is.
Want als je ze dan iets binnen de schuur kunt houden, dan heb je in verhouding meer ruimte om het paard heen.

In alle andere gevallen: lekker buiten zetten. Vol in het licht.
Als je de billen in de schuur laat staan, heb je bij veel schuren ook nog dat het daar hoger is.
En dan staat de kont te hoog in de foto (lijkt het net alsof het paard overbouwd is).

Maar het geeft dus vooral problemen met het licht als je 'm voor een deel in de schuur laat staan.
Op je eigen 2e foto zie je het ook al terugkomen...
Op de buik zie je in het witte gedeelte een schaduw vallen. Dat komt van het dak van de schuur.
Als het paard hier 3 stappen verder naar voren had gestaan, had je die vervelende schaduw niet op het paard gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 15:27

aaaah zo, die lelijke lijn!

Bij het bonte paard had ik m buiten kunnen zetten inderdaad. Ga ik dus de volgende keer ook maar doen.

Bij mijn zwarte tinker gaat dat het helaas niet worden... :(

Lindatjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-16 19:44

Ik vind het bij blackfoto's ook eraan liggen welke kleur het paard heeft. Een schimmel is het makkelijkste, daarbij is het contrast het grootst. Een zwarte of donkerbruine krijg ik ook nog geregeld, maar de meeste problemen heb ik met onze eigen pony een vosje. Ze heeft een roodbruine kleur en oogt meestal te flets op een blackfoto, zelfs met 1 stap onderbelichting. Bij felle zon daarbij ook nog eens teveel harde schaduwen. Helaas hebben we bij ons op stal de hele middag/avond felle zon aan de openingen van de stallen. Ik ga het in de zomervakantie eens in de ochtenduren proberen.
Blijft ondanks alle tips die op internet staan een kwestie van oefenen en proberen.