Quir schreef:Vraag me serieus af hoe de professionele fotografen dat nou doen, hebben die gewoon 100 hardeschijven liggen of iets? Neem aan dat je dan niets kunt weg gooien, maar dat t wel enorm veel wordt... Haha. Dat probleem heb ik nu al als beginnend hobby fotograafje die er nog niets van kan.

Ik weet niet hoe andere profs het doen, maar ik kan je wel vertellen hoe ik het doe. 
Ik fotografeer in RAW + JPG (ingesteld op beste kwaliteit, grootste formaat).
De foto's importeer ik direct op een externe harde schijf.
Daarna komen ze direct als back-up op een interne harde schijf (niet mijn C schijf waar Windows op draait, maar een extra interne harde schijf).
Dan zoek ik ze uit.
De foto's die technisch niet in orde zijn, haal ik er tussenuit.
De ogen dicht, de mond raar, onscherpe foto's, foto's waar net iemand voor langs loopt, etc.
Die gaan de prullenbak in.
Daarna maak ik een iets fijnere selectie uit de "technisch correcte foto's".
Want dieren willen nog wel eens ineens knipperen (soms wel 3x achter elkaar) of het hoofd plotseling wegdraaien. Dus ik schiet dezelfde pose meestal een paar keer.
En de klant heeft niets aan bijvoorbeeld 3x vrijwel exact dezelfde foto.
Foto's die niet prachtig zijn, maar wel iets bijzonders hebben voor de klant, laat ik staan.
Bijvoorbeeld vorige week.. Toen was er een hond die aan een bloemetje zat te ruiken, daarna iets omhoog kwam met zijn kop, de oogjes dicht kneep en je zag hem genieten.
Dat waren 2 foto's: 1 met snuffelen aan de bloemetjes en 1 met dichtgeknepen ogen.
Los zouden die foto's waardeloos zijn, maar als serie zijn ze super leuk én waardevol voor de eigenaar.
Net als een uitgestoken tong. Die laat ik er vaak ook in zitten.
Kleine grapjes die leuk zijn 
De bijbehorende RAW foto's blijven ook bewaard, de rest gaat weg.
We hebben dan de definitieve selectie.
En die blijft ook op archief staan.
Daarnaast....
Plaatst de klant een bestelling, bewerk ik zelf regelmatig wat foto's, moeten de foto's kleiner voor op de bestelpagina, etc.
Vaak heb ik ook nog video geschoten. Of wat foto's achter de schermen.
Die blijven allemaal in aparte mappen en bewaar ik ook.
Het is namelijk zonde als ik nu een foto bewerk (waar je soms wat langer mee bezig bent), en ik lever die foto als digitale foto aan de klant. Een half jaar later is de klant de foto kwijt door een computer crash en dan kan ik ze binnen een paar seconden weer opzoeken en mailen.
Als ik ze weggegooid zou hebben, moest ik ze opnieuw bewerken en dus de klant weer een flinke rekening sturen voor het geleverde werk.
Dus het loont om bewerkte foto's te bewaren voor je klant, maar ook voor jezelf.
Het is vervelend als je dezelfde mooie foto steeds opnieuw moet bewerken als je 'm ergens weer even voor online wil zetten.
Ik heb dus in de map van de shoot dit staan:
1. In de map zelf staan de JPG's
2. Er is een map met RAW
3. Er is een map met "Bewerkt"
4. Er is een map met "Besteld"
5. Er is een map met "Achter de schermen"
6. Er is een map met "Video"
7. Er is een map met "Website" (daar staan ze in het klein, met de bestanden voor de bestelpagina om te uploaden)
Als de foto's uitgezocht zijn en die mappen zijn klaar...
Dan vervang ik ook de back-up op de interne harde schijf. Zodat ik daar niet onnodig veel bestanden op heb staan.
Ze gaan dan ook naar de 2e externe harde schijf toe, die normaal nooit aan de stroom ligt (tegen bliksem, etc.).
En uiteindelijk komen ze eens in de zoveel tijd nog op een 3e externe harde schijf, die op een andere locatie ligt (als bescherming in geval van brand of diefstal).
Dus ik heb eigenlijk 4 schijven.
2 Werkschijven op de pc.
En nog 2 losse schijven.
En op dit moment zitten daar ook nog 1 of 2 schijven bij die "vol" zijn, dus nu geen updates meer krijgen.
Die liggen er nog bij als extra back-up. Zonde om ze weg te gooien. En als ik een nieuwe schijf koop, zorg ik dat er weer genoeg capaciteit op zit om het volledige archief + meer op te kunnen slaan.
Op dit moment telt mijn archief 1,26TB en is mijn grootste externe harde schijf 3TB, dus ik kan nog even vooruit.
Dat zijn foto's van 2004 t/m nu. Maar natuurlijk zijn in de loop van de jaren de bestanden zwaarder geworden, omdat ik met een 6MP camera begon en inmiddels een 36MP camera heb gehad en nu met 24MP werk. Dus dat wisselt nogal in bestandsgrootte.
En ik krijg nog regelmatig vraag van klanten uit 2004/2005/2006, etc. die na bijvoorbeeld verkoop of overlijden van het paard, graag de foto's nog een keer online willen hebben om te bestellen.
Als ik die foto's niet meer zou hebben, was ik inmiddels duizenden euro's misgelopen.
Die externe harde schijven kosten zo'n 100,- euro.
Voor een héle goede back-up heb je met 3 schijven een super goede opstelling.
Dus met 300,- euro kan er weinig mis gaan met je archief.
Zelf ben ik ooit begonnen met alles op CD-rom zetten.
Maar toen ik de back-up nodig had binnen een jaar na het branden, omdat m'n pc was gecrashed... Bleek dat bijna alle CD-roms al onleesbaar waren geworden. Toen ben ik behoorlijk wat van m'n archief kwijtgeraakt. Gelukkig was dat m'n eerste jaar. Dus relatief nog weinig foto's.
KoudbloedKim schreef:Alleen het origineel, bewerken kan altijd opnieuw.

Het verschil in Raw is echt groot, die kun je later nog nabewerken zonder kwaliteitsverlies en JPG doet dit automatisch al voor je.
Als beginnend fotograaf is JPG prima, maar ik zou niet meer zonder Raw kunnen.

Natuurlijk, in RAW kun je net wat meer uit de foto halen.
En zeker als de foto niet goed belicht is tijdens de shoot, dan kun je er vaak nog wat aan "redden" in RAW.
Maar RAW is niet heilig. Het kost best wat extra werk en tijd, en je kunt je afvragen of het voldoende verschil oplevert voor het uiteindelijke doel.
Als ik je een eindresultaat (foto afdruk op bijvoorbeeld 20x30cm) zou laten zien, weet ik best zeker dat je niet kan zien of dat direct in JPG geschoten is of eerst in RAW en daarna omgezet.
Houd er ook rekening mee dat niet ieder fotoprogramma de RAW bestanden optimaal verwerkt.
Zo heb ik zelf al een enorm verschil gezien tussen photoshop, paint shop pro, en de meegeleverde software van Nikon bij de camera.
Als je ze opent in ieder programma, ziet de RAW versie er toch weer heel verschillend uit.
Terwijl al die programma's netjes met kleurbeheer ingesteld staan. Ze werken ieder met andere RAW codecs om het bestand te lezen. En die pakken niet altijd even goed uit.
Testje...
Dit zijn 4 foto's.
Allemaal kleiner gemaakt en verscherpt.
Verder hebben ze allemaal geen bewerkingen via de computer gekregen.
Er zit 1 JPG foto tussen.
De overige 3 zijn RAW foto's, waarvan een screenshot is gemaakt zónder bewerking op de computer.
Test 1:
Welke van deze 4 foto's is in JPG geschoten?
(Lees het antwoord in de spoiler ónder de foto's)
Test 2:
Laat duidelijk zien hoe groot de invloed is van de software die je gebruikt voor RAW programma's.
Alle drie de RAW foto's zijn onbewerkt. En als screenshot opgeslagen naar JPG.
a.

b.

c.

d.

Antwoord van Test 1:
Spoiler:
Foto C is de onbewerkte JPG