Systeemcamera enthousiastelingen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kieffertje

Systeemcamera enthousiastelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-16 11:18

Afgaande op de topics op Fotokunst, lijkt men te kunnen kiezen uit twee soorten camera's: compactcamera's en dSLR's. Ik ben zelf kortgeleden van een instapmodel Canon overgestapt op een systeemcamera (een panasonic GX7) en ben heel enthousiast. Ik was daarom een beetje verbaasd hier zo weinig over deze camera's te lezen. Ik denk dat ze voor heel veel hobbyfotografen en point-and-shoot enthousiastelingen een hoop te bieden hebben. Net als dSLRS's hebben ze verwisselbare lenzen (met een vrij ruim en groeiend aanbod) en een grote sensor (micro four-thirds, APS-H, APS-C en ik geloof nu ook fullframe), maar dan in een veel compacter jasje.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die zijn overgestapt of daarover twijfelen. En wat zijn jullie ervaringen tot nu toe?

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-16 02:07

Love it.

Ik fotografeer nu een jaar en had direct de keuze voor systeem gemaakt dus heb zelf geen ervaring met DSLR.

Ik heb een Olympus omd-em10, en als beginnend fotograaf is dat eigenlijk een heel leuk cameraatje. Ik heb er de Olympus 40-150 f4.0-5.6, de Olympus 14-42 f3.5-5.6 en de Olympus 45mm F1.8 lenzen bij.

Vooral de prime schiet ik erg graag mee.

Mijn moeder gebruikt juist Panasonic en heeft de GX8. Zij heeft dan weer vooral Panasonic objectieven. Het leuke is dat we uit kunnen wisselen.

Op mijn lange termijn wensen lijstje staat de 40-150 f2.8 pro.... Maar dat wordt nog wel even sparen vrees ik.

Kieffertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-16 14:10

Wat leuk :) ik heb als kitlens een Panasonic 20mm F1.7 lens. Moet even wennen aan het ontbreken van een zoom en de brandpuntsafstand (40 mm FF equivalent), maar merk ook dat het me juist creatiever maakt. Als ik het idee heb dat ik deze lens een beetje ken, wil ik nog graag de olympus 45mm F1.8 en een standaard pancake zoomlens met goede beeldstabilisatie voor video kopen. Vandaag was de camera mee op pad, gewoon (in zijn leren case) in mijn handtas :). Ik doe niet aan dier- of sportfotografie, dus heb tot nu toe weinig behoefte aan echte telelenzen.

Abracadabra9

Re: Systeemcamera enthousiastelingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 15:12

Ik kom me ook melden, in het bezit van een Sony A6000 met 16-50mm en 55-210mm lenzen :) Nog (te) weinig mee gefotografeerd voor het geld wat die camera gekost heeft maar ik heb voor mijn verjaardag van vriendlief een geweldige fotocursus gekregen waar ik dankbaar gebruik van ga maken :) De basis begrijp ik wel, maar het in de praktijk brengen is een stukje lastiger. Ik fotografeer nu voornamelijk sportacrobatiek maar de camera gaat ook mee naar Sri Lanka van de zomer dus hoop daar wat meer moois te kunnen fotograferen :j Wat fijn dat de systeemcamera jullie ook zo goed bevalt!

Eepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 21:18

Ik kijk graag even mee hier. Mijn DSLR loopt een beetje op zijn eindje en ik ben me aan het oriënteren voor een goede opvolger.
Ik erger me best vaak aan het formaat (en gewicht) van mijn spiegelreflexcamera, daar ik nogal eens bovenop een berg te vinden ben met dat ding om m'n nek. :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:26

Ik denk dat over een paar jaar de systeemcamera kan uitgroeien tot een enorme concurrent van de spiegelreflex camera.

Er zijn een paar vlakken waarop de techniek nog iets achter loopt, maar daar zijn de fabrikanten hard mee bezig en de verwachtingen zijn, dat ze uiteindelijk de snelheid van de d-SLR in zullen halen.

Zeker voor autofocus is het iets om in de gaten te houden.

Maar de kwaliteit loopt nu nog enorm uiteen.
Wél echt iets om de komende jaren in de gaten te houden. Want de ontwikkelingen gaan heel snel.
En door het compacte formaat zullen ze snel in populariteit winnen.