[VRAAG] Waar bewaar jij je foto's allemaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DShots

[VRAAG] Waar bewaar jij je foto's allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 16:19

Ik sta nu echt op het punt dat mijn laptop te vol staat met foto's.
Helaas heb ik nog niet genoeg geld voor een externe harde schijf en wil ik dus een andere manier bedenken om de foto's veilig te bewaren.
Nu dacht ik aan cd'tjes, alleen dit moet ik nog even uitvinden want het lukt niet echt duidelijk :+

Maar hoe bewaren jullie de foto's? :o

Thats_Me

Re: [VRAAG] Waar bewaar jij je foto's allemaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:13

Vergeet niet je foto's altijd dubbel op te slaan. Mocht een schijf het begeven dan heb je altijd op een andere schijf nog je foto's staan. Ik zou dus naast je laptop 2 harde schijven voor de foto's nemen. Dan hoef je, je laptop niet te voorzien van zware foto's. Kost 80 euro per schijf. Ik zou daar wel in investeren als je graag veel foto's maakt. Ik ben geen fan van branden op cd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:15

Je zou een aanvraag kunnen doen bij Stack van TransIP. Dan krijg je gratis 1TB online opslag, maar daar kan wel een maand overheen gaan voor je de uitnodiging hebt.

Zelfs sla ik lokaal op, op twee externe schijven en wordt er dagelijks een back-up gedraaid via mijn time capsule. En ik sla dan ook bij Stack spullen op.

Ik denk dat CD'tjes uiteindelijk ook een hele dure bedoeling gaat worden, dan zou je beter tijdelijk dropbox kunnen gaan gebruiken totdat je Stack kunt gebruiken en ondertussen ook door sparen voor een externe schijf.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:17

Ik zou toch echt gaan sparen voor een externe harde schijf. Hoeft echt geen honderden euro's te kosten. Vaak heb je al 1TB voor 50 euro in een aanbieding op bol.com bijvoorbeeld. CD's kosten ook flink geld op den duur en ik vind het onhandig dat je dan niet bij alles kan maar van CD moet wisselen. Naast dat mijn laptop überhaupt geen CD input meer heeft :+

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 17:27

Klopt, heb ook wel geld. Alleen dat volgende week geboekt voor Duitsland dus dan heb ik niks meer :+
Daarom zoek ik even een oplossing tot de tijd dat ik er eentje kan gaan halen namelijk :j
Ik fotografeer namelijk al in Raw, dus zit al snel dat ik genoeg geheugen moeten hebben wil ik de foto's opslaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:29

Dan zou ik je aanmelden voor Stack en een dropbox account maken waar je tijdelijk wat kwijt kunt. Weet niet wat voor computer je hebt maar je hebt zowel op windows als mac de mogelijkheid om tijdelijke bestanden (internet geschiedenis etc) te verwijderen. Dat kan veel ruimte schelen. En vergeet niet je prullenbak te legen.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 17:30

Ik zal dan even kijken inderdaad hoe dat zit dan eigenlijk :j. Na duitsland heb ik genoeg staan en kan ik er zo wel eentje aanschaffen.
Alleen op dit moment nog niet eigenlijk, en dan wil ik ook wel gelijk eentje met genoeg geheugen zodat ik voorlopig genoeg heb even! :+

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 17:33

Zie dat Stack werkt met invites, Klopt dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 17:34

Ja, dat klopt. Vandaar dat ik ook zei dat het soms wel even kan duren voordat je een uitnodiging krijgt. Ik had hem na 8 dagen.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 17:37

Dan wacht ik die even af :j

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:19

Op mijn PC en op een NAS. :D

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:21

Ik zou iig niet investeren op inferieure harde schijven. Liever een paar tientjes meer voor een A-merk. Ik ga hard huilen als er wat crasht en ik ben alles kwijt. -O-

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:23

Weleens gekeken naar een NAS? Ik heb er 1 van synology met 2x 2 TB.
Externe netwerkschijf, die weer op 2 schijven weg schrijft. Sommige schijven zitten een hele beveiliging op dat ook voorkomt dat je gegevens kwijtraakt bij blikseminslag e.d. Maar daar zijn de prijzen ook weer naar.
Online is voordelig. Online ergens wegschrijven verlies je vaak toch weer wat kwaliteit van foto's naar mijn idee. Maar is natuurlijk ook een optie :)

@Bagheera, je was mij net voor :')

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-16 18:25

Oke een nas..
Moet je me even inlichten wat het is :p

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 18:38

Nog een pluspunt die ik wil benoemen, je kunt vanaf afstand ook op je netwerk komen. Dus heb je altijd toegang tot je gegevens die je op deze schijf hebt weg geschreven. Je PC hoeft niet aan te staan.

Misschien heb je hier iets aan, wel een wat ouder artikel. Maar een beknopte uitleg :)
http://philipvanoekel.blogspot.nl/2010/ ... orage.html

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:08

Op een goeie Hitachi 2 TB harde schijf! (netjes in mapjes)

Bagheera_206

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-16 20:27

Cleo_ schreef:
Weleens gekeken naar een NAS? Ik heb er 1 van synology met 2x 2 TB.
Externe netwerkschijf, die weer op 2 schijven weg schrijft. Sommige schijven zitten een hele beveiliging op dat ook voorkomt dat je gegevens kwijtraakt bij blikseminslag e.d. Maar daar zijn de prijzen ook weer naar.
Online is voordelig. Online ergens wegschrijven verlies je vaak toch weer wat kwaliteit van foto's naar mijn idee. Maar is natuurlijk ook een optie :)

@Bagheera, je was mij net voor :')

Ik heb ook een Synology. Ik heb er 2 Western Digital Red schijven van 4TB in gezet die elkaars kopie zijn. :D

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 08:49

Ik heb 2 harde schijven en een dropbox account.
Op mijn ene harde schijf (de grote) staat echt álles, op mijn kleine staan alleen mijn foto's met logo (voor blogposts en Facebook etc), en op dropbox staan mijn bestanden die ik vaak nodig heb, zoals administratie en design werk.

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 11:18

Ik heb bijna alles online gesynchroniseerd naar een Microsoft cloud account
Is een abonnement, Daarnaast op de Nas en sommige dingen dan nog in dropbox of dubbel op zowel laptop als PC. :') soms iets te fanatiek dat het voor mezelf niet logisch meer is maar zo kan ik wel alles terugvinden. En ook online opslaan, stel je hele huis brandt af dan heb je het alsnog :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 17:39

In mijn computer zitten 2x 3 TB schijven. Op 1 staan al mijn documenten, op de andere alleen kopie van mijn zakelijke documenten en foto's waar de koppeling naar One Drive staat. Zo weet ik zeker dat ik niets verlies als mijn OneDrive gehackt wordt. Dus zorg ook voor een kopie van je Dropbox. Als je gehackt wordt, ben je alles kwijt!

Daarnaast een archief van externe harde schijven en momenteel 2 exact dezelfde harde schijven van 5 TB per stuk waar alles vanaf 2016 op staat. 1 ligt er in de kluis, de andere bij mijn computer. Ik back-up degene bij mijn computer na iedere shoot en eens per week wissel ik ze om en doe ik de 2e schijf ook weer up to date brengen. Ben echt bang om dingen kwijt te raken O:)

Het kost wel wat geld, maar je foto's kwijt raken omdat je laptop stuk gaat, je blikseminslag of brand krijgt, dat vind ik veel erger!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-16 22:29

Wij hebben een grote harde schijf op de mediacenter en op de computer maar we willen alle foto´s op de NAS gaan plaatsen zodat we alles bij elkaar hebben en we overal bij de foto´s kunnen.
De muziek staat hier al op en dat werkt perfect dus dat zal met de foto´s ook wel prettig zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-16 13:50

CD's zou ik sowieso echt AFRADEN.
Ik ben zelf in 2004 begonnen met m'n archief als back-up op CD's.

Keurig A-merk cd's gekocht, op een A-merk brander gemaakt en opgeslagen in een vocht-, stof- en lichtdichte cd-kast.

Toen mijn pc crashte een jaartje later, bleek dat bijna alle cd's ONLEESBAAR waren geworden in de tussentijd.

CD's zijn dus heel erg gevoelig voor het verlies van data en onleesbaarheid.

Toen direct geïnvesteerd in externe harde schijven.
Ja, het kost even wat geld, maar liever wat uitgeven, dan bij de eerstvolgende onweersbui je hele archief weg.

Desnoods vraag je bijvoorbeeld om een voorschot aan je ouders.

Ik sla zelf op:

1. Op de externe harde schijf die permanent aan m'n pc zit.
Nooit op de internet harde schijf, ivm extra gevoeligheid voor virussen, crashes, etc.

2. Tijdelijke back-up op een harde schijf in m'n pc.

3. Wekelijks een back-up op een externe harde schijf die verder NOOIT aan de stroom ligt.

4. Dan heb ik inmiddels 2 schijven die vol staan en permanent opgeslagen zijn. 1 Daarvan ligt op een andere locatie.

5. Er ligt nog een 3e externe harde schijf op een andere locatie.
Die is nog niet vol en krijgt regelmatig een update van nieuwe shoots.

Nou is voor particulieren 1 goede back-up in principe voldoende.
Maar het is nooit verkeerd om 'ns te kijken naar een optie voor het geval er bijvoorbeeld brand uitbreekt bij je thuis. Want al die foto's in je archief zijn véél meer waard dan die 100,- euro die je extra externe HDD kost.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-16 16:55

Ik heb inderdaad eentje van 2 tb gezien. Van rond de €100 euro, volgens Richard is dat wel een goede.
En ook eentje voor een redelijke prijs namelijk, dus mocht ik dan 1tb willen komen is ook maar €70 euro.

Ik ga me daar volgende week even over verdiepen aangezien mijn laptop nu wel vrij wel vol staat :')