[FOTO] Retina display & web

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Leverage

[FOTO] Retina display & web

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-16 20:35

Ik zit met m'n handen in het haar.. -O-

Hoe werken andere fotografen (of grafisch vormgevers) met 2 verschillende resoluties?

Ik heb een laptop met een retina display en een pc met een gewoon scherm. Ik werk altijd via mijn laptop, pc gebruik ik nauwelijks, alleen nu om foto's te verkleinen voor web formaat & watermerk toe te voegen (zodat het er voor "lage" resoluties goed uit ziet)

Op mijn retina scherm zien m'n foto's er waanzinnig uit, haar- & haarscherp. Als ik ze vervolgens upload, is al die scherpte weg en ziet alles er blokkerig uit. Onderstaande link geeft goed weer wat ik bedoel.

http://11986-presscdn-0-77.pagely.netdn ... Pro-RD.jpg

Ik heb van alles al geprobeerd, dubbele pixels, dubbele PPI, programma's openen in lage resolutie, verschillende browsers op verschillende resoluties, ect. Heeft iemand de oplossing?
Laatst bijgewerkt door Leverage op 18-04-16 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Re: [FOTO] Retina display & web

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-16 20:40

Ik heb zelfde probleem.. voor Facebook verklein ik nu naar 2048 langste zijde en dan high pass filter beetje scherpte terug... voor bokt krijg ik ze niet fijn verkleint :(

8nnemiek

Re: [FOTO] Retina display & web

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-16 09:32

Dus je bedoelt dat de foto's na het uploaden op het zelfde retina scherm niet meer scherp zijn? Dat ligt dan aan het uploaden.
Ik zou ze op de laptop verkleinen naar het formaat waarin ze op de site te zien zullen zijn, en dus nog steeds haarscherp zijn.. En dan via FTP uploaden zodat er geen programma tussen komt wat alsnog de resolutie of het formaat kan aanpassen?
Denk je er trouwens ook aan dat de meeste websites met 72 dpi werken?

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 12:37

8nnemiek schreef:
Dus je bedoelt dat de foto's na het uploaden op het zelfde retina scherm niet meer scherp zijn? Dat ligt dan aan het uploaden.
Ik zou ze op de laptop verkleinen naar het formaat waarin ze op de site te zien zullen zijn, en dus nog steeds haarscherp zijn.. En dan via FTP uploaden zodat er geen programma tussen komt wat alsnog de resolutie of het formaat kan aanpassen?
Denk je er trouwens ook aan dat de meeste websites met 72 dpi werken?

Ligt niet aan de manier uploaden, dit doe ik al jaren op dezelfde manier.

Les 1, PPI :) Echter is het zo dat Retina schermen 1,5 - 2x de normale display resolutie aankunnen, dus 150 - 220 PPI. En daar zit nou het probleem. Wat er goed uit ziet op een normaal scherm, ziet er niet goed uit op een Retina scherm omdat alle pixels worden "uitgesmeerd" of worden "samen gedrukt".

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-16 12:48

Op veel websites wordt met 72 dpi gewerkt, dus een foto die je op facebook plaatst, bijvoorbeeld een van 100x100 pixels in 144 dpi wordt waarschijnlijk door facebook opgeslagen in het formaat 100x100 pixels onder 72 dpi.. Dan zal ook gelden voor wordpress en andere geautomatiseerde webpagina's. Vandaar dat ik me af vroeg of je al eens via ftp hebt geprobeerd te uploaden.
Ik zet zelf regelmatig foto's online, en op mijn opleiding grafisch vormgeven werd ons altijd aangeraden om gewoon alles terug te schalen naar 72dpi. Afbeeldingen zijn dan wel wat minder scherp op retina beeldschermen, maar het scheelt enorm veel laadtijd.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-16 12:55

8nnemiek schreef:
Op veel websites wordt met 72 dpi gewerkt, dus een foto die je op facebook plaatst, bijvoorbeeld een van 100x100 pixels in 144 dpi wordt waarschijnlijk door facebook opgeslagen in het formaat 100x100 pixels onder 72 dpi.. Dan zal ook gelden voor wordpress en andere geautomatiseerde webpagina's. Vandaar dat ik me af vroeg of je al eens via ftp hebt geprobeerd te uploaden.
Ik zet zelf regelmatig foto's online, en op mijn opleiding grafisch vormgeven werd ons altijd aangeraden om gewoon alles terug te schalen naar 72dpi. Afbeeldingen zijn dan wel wat minder scherp op retina beeldschermen, maar het scheelt enorm veel laadtijd.

Ik ga eens proberen om ze via mijn site te uploaden, kijken of dat toch verschil maakt. Zat ook al te denken om ze via Flickr te uploaden (om alles maar te proberen).

Zo heb ik het ook geleerd, alles voor beeldschermen omzetten naar 72PPI, drukwerk ed. naar 240/300 PPI.