[FOTO] Eerste fashion fotomeeting, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pradadaan

[FOTO] Eerste fashion fotomeeting, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-16 16:28

Vorige week zaterdag op 9 april had ik voor het eerst een fashion fotomeeting.
Eigenlijk stond deze voor mij niet gepland maar wegens een fotografen tekort toch last-minute mee gegaan, meetings zijn meestal toch heel erg gezellig :P

Ik fotografeer wel vaker families, gezinnen en/of kinderen maar echt 1 model waarbij je poses moet bedenken en moet aansturen was voor mij nieuw.
Ik was dan ook erg blij dat ik met Elin kon fotograferen om een klein beetje te kijken hoe en wat :=

Ik ontvang graag tips, 23 april heb ik namelijk een nieuwe fashion meeting en ik wil natuurlijk graag verbeteren waar dat mogelijk is :j
Zolang het vriendelijk en opbouwend is sta ik voor iedere mening open ;)

1|
Afbeelding

2|
Afbeelding

3|

Afbeelding

4|
Afbeelding

5|
Afbeelding

6|
Afbeelding

7| Hier baal ik erg van de ruis, de zon was net onder dus eigenlijk net iets te laat genomen.
Afbeelding

8|
Afbeelding

9|
Afbeelding

10|
Afbeelding

11|
Afbeelding

foto's zijn geupload via bokt, dit haalt de kwaliteit helaas iets naar beneden.

Ik ben benieuwd wat er volgens jullie beter kan of wat jullie juist wel goed vinden :j

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-16 13:09

Ik kijk heel graag foto's. Bij fashion denk ik aan mode en ben dan teleurgesteld dat je fotomodellen maar half aangekleed zijn :D Geen model met handtas, opvallend sieraad, sjaal?
Bij foto 9 en 11 staan de modellen met rode jas en witte jurk zo vreemd met 1 been, dat het net lijkt dat ze eigenlijk niet op hoge hakken kunnen staan.
Foto 5 zou ik niet in een modeblad verwachten. De mondhoeken naar beneden zoals bij foto 7 vind ik niet mooi. Je hoeft niet altijd te lachen, maar dit is wel heel erg serieus.
Foto 2 vind ik het mooist .
Je gezichtspunt begrijp ik niet altijd, waar draait het om bij de foto? Foto 1 een stukje van de jurk....maar gaat het niet om de jurk? Als het thema fashion is, lijkt mij dat je de mode hoort te benadrukken. Dat kan de make-up zijn, de jurk, de jas, de schoenen of alles tesamen. De foto's zijn leuk om naar te kijken, maar mijn bescheiden mening is, dat je bij je volgende shoot het thema fashion meer kan benadrukken. *\o/*

pradadaan

Re: [FOTO] Eerste fashion fotomeeting, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-16 13:46

Super bedankt! Daar kan ik zeker iets mee voor de volgende keer :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 17:05

5 en 10 zijn waardeloos om een product te verkopen. 3 , 4 en 6 zijn vooral/alleen nuttig als het om een make-up of haar product gaat.
Dit even gezien vanuit een opdrachtgever die dus een foto nodig heeft van een model in zijn product.

Zo zag ik trouwens in de Linda een foto die overigens op zichzelf goed was, maar waarop de hele lingerie die ze droegen niet te zien was door bedekken van arm en haar.
Nou ging het artikel over de modellen en niet over wat ze droegen dus okee, maar ondertussen stonden wel de prijzen en verkopers bij de dingen die ze droegen, dus er was wel degelijk commercieel belang en dan denk ik dat de verkoper van zo´n setje niet blij is als het gewoon niet zichtbaar is....

Foto 1 zit op het randje, als het om de col op de jurk gaat bv en er is nog een foto van de hele jurk in de serie die gebruikt gaat worden in een blad (zeg dat foto 2 op de pagina er naast zou komen), is hij prima, en kan hij zelfs hoger afgesneden, als het hele jurkje onderwerp was, zou de onderrand er toch ook op moeten en meer been, om de lengte goed te kunnen bepalen. Zoals op 2, maar daar is de col niet goed te zien, vandaar dat ik ze vooral in combinatie goed vindt. Op foto 2 had ze dus beter haar bovenlichaam iets naar je toe kunnen draaien om de col beter te tonen.

Ersina geeft dat ook goed aan. Houd voor ogen wat je verkoopt, zeg maar. Wat is het unieke aan de jurk? Daar kan best een close up van bij komen, maar doe ook een van het hele geval.

Assocoires, Ersina heeft ook dat genoemd, kunnen een en ander ook interessanter maken (en makkelijker voor het model, dan hebben ze iets om mee te werken). Als het assocoire just het artikel is dat te koop is, zorg dan dat het prominent in beeld is. Zo zal ik foto 2 zien als een foto voor de schoenverkoper. Ze staan er prerfect op!

Als tip voor fashion shoots wil ik je meegeven om te proberen ook wat dynamischer foto´s te maken. Laat je model een pasje fingeren of een sprong maken, of draaien, zodat je beweging in de stof en het haar krijgt. Voor zover de stof en vorm van de jurk dat toelaat. Bij een recht jurkje (waar je het meest mee hebt gewerkt hier) heeft dat natuurlijk weinig zin en is een gebogen vorm van het model of juist gewoon recht van voren leuk, zoals je bij de meeste foto´s hebt gedaan.
Maar zoals bij de jurk op foto 7 heb je echt iets laten liggen naar mijn gevoel. Had ze een been opzij gestoken en overgeheld naar de tegenovergestelde kant, dan had je een interessantere foto gehad.
Oftewel zoek ook wat (gemaakte) spontaniteit.

Aan de ander kant kun je natuurlijk kiezen voor een heel specifiek donkere (sombere) stijl, of juist opgewekt/speels, of romantisch en alles daar in gieten.
Ook kun je je aanpassen aan de opdrachtgever. Of inbeelden wie je opdrachtgever zou zijn.
Haute couture vraagt een ander soort foto´s dan dames in een catalogus om maar wat te noemen.
Maar als je nog niet weet wat je het beste ligt kun je misschien het beste van alles wat schieten.

En nog iets: als je meerder modellen in een frame hebt is het leuk om ze niet te statisch elke hun eigen pose te laten doen, maar elkaar aan te raken op de een of andere manier. Zodat het niet is alsof je twee poppen hebt neergezet.

Wat is precies de achteriggende gedachte bij zo´n shoot?

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 17:20

Dankje voor je uitgebreide reactie!

Het idee is niet van mijzelf, dit was een georganiseerde fotomeeting (zoals veel met paarden en honden gedaan wordt, maar dan met mensen). De modellen hadden wel meerdere outfits mee, maar ik had vantevoren geen idee wat, dus over de outfits heb ik zelf niks beslist.
Ik ging mee met deze meeting puur om er zelf van te leren. Ik heb geen ambities om 'fashion fotograaf' te worden maar het leek mij wel heel leuk om dit zo eens te doen.
Vandaar ook dat ik jullie meningen en tops erg waardeer :j

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 18:51

Okee, maar het is dus allemaal vrijblijvend wat de fashion shoots betreft. Ik was niet bekend met het fenomeen. Zijn het ervaren modellen, of gewoon mensen die zich aanbieden voor zo´n shoot?

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-16 18:55

Klopt alles is vrijblijvend en niks is echt als opdracht gemaakt. Gewoon een gezellige dag georganiseerd door iemand op bokt waarbij meerdere fotografen en modellen mee gaan.
Ik weet dat 1 van de modellen bij een bureau zat en nog iemand weleens een shoot had gedaan. Verder is iedereen vrij zich aan te melden en zijn dus niet alle modellen ook daadwerkelijk model.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-16 19:11