Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
lifaya schreef:Denk dat mijn verschil ook is dat ik de foto's vooral maak voor mijn plezier. Ik heb in feite helemaal geen portfoliomateriaal nodig, heb genoeg materiaal om een heel boek te vullenMaar ik vind het leuk, ik wil alleen niet arm worden. Ik heb al veel geïnvesteerd in materiaal en om dan ook nog bij elke reportage zelf mijn reiskosten te betalen word het een duur grapje en dan maak ik het mijzelf erg moeilijk. Ik ben ook eens naar Tunesië en Amerika gegaan voor foto's maken, ja dan betaal ik mijn reiskosten zelf
Maar dat is ook omdat het een hele ervaring voor mij is.
[paard] schreef:Ik als fotograaf kan mij alleen maar aansluiten bij Amable en vindt het ronduit arrogant om te denken dat je als fotograaf voor een portfolioshoot meer werk hebt. Ook vind ik eigenlijk dat je zelf heel erg denigrerend bent richting het vak fotograaf. “De hond kijkt leuk, zit even leuk en je hebt foto’s.” Met andere woorden; ff een paar klikken op de knop als de hond leuk kijkt en tada.
Een portfolioshoot is nooit een reportage waarbij je kosten misloopt. Je kiest er namelijk zelf als fotograaf voor om op tfp basis je portfolio uit te breiden waarmee je commerciële inkomsten wil derven. Als je echt een professionele fotograaf bent betaal je normaal gesproken zelf voor de tijd van een model als je er commerciële bedoelingen mee hebt. En helemaal in een situatie waarbij je dus zelf, geheel bewust van de reisafstand, een locatie kiest waar je zelf reiskosten voor moet maken. Kom op zeg, dat is een compleet bewuste keuze omdat je perse op die locatie wil fotograferen. Je kunt ook een locatie dichterbij huis kiezen, alleen dan mis je waarschijnlijk het unieke van de locatie verder weg. Maar dat is een keuze.
Het is iets wat van twee kanten moet komen. Een fotograaf en model hebben ter plekke even veel werk, je kunt wel vinden dat je als fotograaf ‘aanwijzingen’ geeft en dus veel drukker bent.. Als eigenaar van een model moet je daar wel mooi zijn, je dier onder controle houden en medewerking verlenen. En denk eens even aan de voorbereiding? Ik heb een donkerbruin paard, korte manen en weinig wit. Als ik mijn paard netjes wil hebben ben ik ook zo anderhalf uur verder. En portfoliomodellen zijn vaak ook nog eens paarden met een bijzonder (vaak licht) kleurtje en lange manen. Enig idee hoeveel werk dát is?
Denk er nou eens goed over na. Is het realistisch om iemand anders, die net zo veel werk er aan heeft als jou, voor jouw reiskosten op te laten draaien waar jij zelf commercieel gewin aan hebt?
Buiten Bokt om (en dan specifiek de paardenfotografen hier) zul je nooit een vergoeding zien als er op tfp basis wordt gewerkt. Op het moment dat er commerciële zaken mee gaan spelen dan komt er wel een vergoeding in beeld. Maar dat is in het geval van een portfolioshoot gewoon niet zo. Dat is een win-win situatie voor beiden, fotograaf kan weer wat nieuwe beelden opnemen en ervaring op doen; model heeft weer wat nieuwe foto's.
(@ de reactie of het anders was geweest als de fotograaf in kwestie €25 euro had gevraagd en had gezegd dat ze dan en dan aanwezig zou zijn op die locatie}
Op het moment dat je dat had gedaan is het geen portfolioshoot meer en zul je mensen krijgen die jou bewust willen boeken en dan is de andere partij vragende. Dan vind ik het inderdaad een ander verhaal. In dit geval ben jij de vragende partij en vind ik niet dat je van de andere partij reiskosten kunt eisen.
Je had hem dan ook niet hier aangeboden omdat het dan helemaal niets meer met een fotomeeting/portfolioshoot te maken heeft.
Amable schreef:Zoals ik eerder aangaf, juist ook die fotografen die professioneel werken geven in geval van tfp wel gewoon grote bestanden. Van Deborah heb ik bijvoorbeeld zowel van de shoot met Lev als met de shoot van alleen mijn eigen paarden alle foto's op groot formaat gekregen.
Ook bij de fashionshoot van vorig jaar heb ik alle bestanden op groot formaat, ook een prof.
De 15 jarige met camera spiegelt zichzelf wel aan wat hier op bokt als gebruikelijk wordt gezien...
lifaya schreef:Uhm ik weet wel zeker dat het niet gebruikelijk is om originele bestanden gratis te geven.dat er fotografen zijn die het doen prima, maar zeg niet dat omdat zij dat doen dat de rest die het niet doet het fout doet.