Wanneer vraag je een vergoeding?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wie heeft er recht op een vergoeding voor foto's speciaal voor portfolio uitbreiding?

De fotograaf
7 (14%)
Het model
1 (2%)
Niemand (want ze moeten er beide moeite voor doen)
40 (83%)

Totaal aantal stemmen: 48

HaKuNaMaTa

Wanneer vraag je een vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-16 16:50

Hoi Bokkers,

Omdat er in een ander topic een discussie is, denk ik, ik open er gewoon is een topic over. De discussie gaat over een vergoeding vragen van reiskosten als fotograaf zijnde. Maar van de andere kant, een ruiter steekt ook tijd in zijn paard om hem mooi op de foto te laten gaan.

Bij de discussie kwam ook aan bod, dat wanneer een fotograaf een model vraagt, dat hij/zij daar wel/geen vergoeding voor vragen moet. Dit omdat het voor de uitbreiding van een portfolio is. Dus dan zou je een win win situatie hebben zou je denken? toch? Of vraag je hier juist wel aan de fotograaf of aan het model een vergoeding, om helemaal naar de plek te komen??

Wie vind jij dat een vergoeding vragen mag voor foto's/portfolio uitbreiding?

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Wanneer vraag je een vergoeding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:52

Niemand. :+ Je helpt elkaar. Maar ik zou als fotograaf dan alleen kleine bestanden met logo geven. Grotere bestanden is alleen nabestellen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:54

Ja, ik vind dat de fotograaf om reisvergoeding kan vragen. Als we het hebben over portfolio uitbreiding, dus dat de fotograaf zichzelf al heeft bewezen dat ze kwalitatief goede foto's maakt :)
Het model krijgt er dan natuurlijk een boel prachtige foto's voor terug en dat is al vergoeding genoeg. Wil het model dit niet doen, dan is het haar recht om nee te zeggen en dan gaat de portfolioreportage gewoon niet door.

Als we het hebben over oefenshoots, dus dat de fotograaf nog niet zo goed kan fotograferen. Dan vind ik dat het geheel gratis moet zijn. :)

Ik heb dit jaren lang als fotograaf gedaan en nog nooit een klacht gehad. Wel eens iemand die niet de reiskosten wou betalen, dan niet :) Dan zoek ik verder.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 16:58

Reiskosten zou ik overleggen. Ligt dan aan de fotolocatie. Iets wat voor mij dichtbij is zal ik geen reiskosten voor vragen. Maar buiten de reiskosten krijgt niemand een vergoeding vind ik.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:08

Denk dat mijn verschil ook is dat ik de foto's vooral maak voor mijn plezier. Ik heb in feite helemaal geen portfoliomateriaal nodig, heb genoeg materiaal om een heel boek te vullen :+ Maar ik vind het leuk, ik wil alleen niet arm worden. Ik heb al veel geïnvesteerd in materiaal en om dan ook nog bij elke reportage zelf mijn reiskosten te betalen word het een duur grapje en dan maak ik het mijzelf erg moeilijk. Ik ben ook eens naar Tunesië en Amerika gegaan voor foto's maken, ja dan betaal ik mijn reiskosten zelf :') Maar dat is ook omdat het een hele ervaring voor mij is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:22

lifaya schreef:
Denk dat mijn verschil ook is dat ik de foto's vooral maak voor mijn plezier. Ik heb in feite helemaal geen portfoliomateriaal nodig, heb genoeg materiaal om een heel boek te vullen :+ Maar ik vind het leuk, ik wil alleen niet arm worden. Ik heb al veel geïnvesteerd in materiaal en om dan ook nog bij elke reportage zelf mijn reiskosten te betalen word het een duur grapje en dan maak ik het mijzelf erg moeilijk. Ik ben ook eens naar Tunesië en Amerika gegaan voor foto's maken, ja dan betaal ik mijn reiskosten zelf :') Maar dat is ook omdat het een hele ervaring voor mij is.

Dus iemand anders moet betalen zodat jij je hobby kunt uit oefenen? Want zoals je zelf zegt ben je geen portfoliomateriaal nodig, je doet het voor de hobby omdat je het leuk vind. Als het puur en alleen hobby is omdat je het leuk vind om te fotograferen maakt de locatie ook niets uit en het model ook niet. Dan is elk stukje groen en elk luisterend paard oké. Want dan kun je immers je hobby uitoefenen. Op het moment dat je eisen gaat stellen aan een locatie of model is het niet alleen meer fotograferen voor de leuk, dan wil je echt een plaatje creëren waar je mee opvalt en klanten aan trekt > dus ben je indirect commercieel bezig.

Ik quote mijzelf nog maar even uit het andere topic, dat belicht waar ik vind dat een portfolioreportage met gesloten beurzen zou moeten gaan. De reactie van Amable in dat topic vind ik ook goed beide kanten belichten.

[paard] schreef:
Ik als fotograaf kan mij alleen maar aansluiten bij Amable en vindt het ronduit arrogant om te denken dat je als fotograaf voor een portfolioshoot meer werk hebt. Ook vind ik eigenlijk dat je zelf heel erg denigrerend bent richting het vak fotograaf. “De hond kijkt leuk, zit even leuk en je hebt foto’s.” Met andere woorden; ff een paar klikken op de knop als de hond leuk kijkt en tada.

Een portfolioshoot is nooit een reportage waarbij je kosten misloopt. Je kiest er namelijk zelf als fotograaf voor om op tfp basis je portfolio uit te breiden waarmee je commerciële inkomsten wil derven. Als je echt een professionele fotograaf bent betaal je normaal gesproken zelf voor de tijd van een model als je er commerciële bedoelingen mee hebt. En helemaal in een situatie waarbij je dus zelf, geheel bewust van de reisafstand, een locatie kiest waar je zelf reiskosten voor moet maken. Kom op zeg, dat is een compleet bewuste keuze omdat je perse op die locatie wil fotograferen. Je kunt ook een locatie dichterbij huis kiezen, alleen dan mis je waarschijnlijk het unieke van de locatie verder weg. Maar dat is een keuze.

Het is iets wat van twee kanten moet komen. Een fotograaf en model hebben ter plekke even veel werk, je kunt wel vinden dat je als fotograaf ‘aanwijzingen’ geeft en dus veel drukker bent.. Als eigenaar van een model moet je daar wel mooi zijn, je dier onder controle houden en medewerking verlenen. En denk eens even aan de voorbereiding? Ik heb een donkerbruin paard, korte manen en weinig wit. Als ik mijn paard netjes wil hebben ben ik ook zo anderhalf uur verder. En portfoliomodellen zijn vaak ook nog eens paarden met een bijzonder (vaak licht) kleurtje en lange manen. Enig idee hoeveel werk dát is?

Denk er nou eens goed over na. Is het realistisch om iemand anders, die net zo veel werk er aan heeft als jou, voor jouw reiskosten op te laten draaien waar jij zelf commercieel gewin aan hebt?

Buiten Bokt om (en dan specifiek de paardenfotografen hier) zul je nooit een vergoeding zien als er op tfp basis wordt gewerkt. Op het moment dat er commerciële zaken mee gaan spelen dan komt er wel een vergoeding in beeld. Maar dat is in het geval van een portfolioshoot gewoon niet zo. Dat is een win-win situatie voor beiden, fotograaf kan weer wat nieuwe beelden opnemen en ervaring op doen; model heeft weer wat nieuwe foto's.

(@ de reactie of het anders was geweest als de fotograaf in kwestie €25 euro had gevraagd en had gezegd dat ze dan en dan aanwezig zou zijn op die locatie}
Op het moment dat je dat had gedaan is het geen portfolioshoot meer en zul je mensen krijgen die jou bewust willen boeken en dan is de andere partij vragende. Dan vind ik het inderdaad een ander verhaal. In dit geval ben jij de vragende partij en vind ik niet dat je van de andere partij reiskosten kunt eisen.

Je had hem dan ook niet hier aangeboden omdat het dan helemaal niets meer met een fotomeeting/portfolioshoot te maken heeft.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 17:30

WiancaR, ik vind je bericht zeer vijandig.

Er moet helemaal niks. Ik bied iets aan en er staat een reiskosten vergoeding tegenover. Er zijn weinig mensen die nee zeggen tegen een gratis reportage van mij maar dat terzijde :+ Als iemand dat niet wilt betalen, helemaal prima. Ik wil voor mijzelf ENKEL foto's van een paard dat losgegooid is, maar omdat ik er toch ben, mogen ze van mij ook erbij of erop. Ik gebruik vrijwel geen foto's met mensen erbij, maar ik vind het LEUK om te doen en daarom doe ik het. Niet omdat ik er later geld mee ga verdienen :+ Want ik fotografeer nu eigenlijk helemaal niet meer eigenlijk. Toevallig vandaag voor het eerst sinds 8 maanden een reportage gehad die ik GRATIS heb gedaan omdat het om een kennis ging die helaas hun paard in moest laten slapen. Enige wat ik er voor wou hebben was reiskosten vergoeding.

Ik doe het omdat ik weet dat ik andere mensen een plezier met het resultaat doe. Niet omdat ik alleen plezier er uit beleef. Ik heb meerdere keren gehad met een gratis reportage dat het paard later overleed en dat de mensen zo ontzettend blij waren dat ik langs was gekomen. Ik weet wel dat als iemand niet de reiskosten ervoor over heeft, (wat ik overigens wel bij grotere bedragen kan begrijpen) dat het gewoon niet is waar ik tijd aan wil besteden :) Overigens doe ik ook gewoon betaalde reportages, maar zoals je al las staat fotograferen op een zeer laag putje ;) Als ik nu klanten heb, is dat meestal door mond op mond reclame, door mensen die mij eerder hebben ingehuurd. Niet door mijn website.

edit: betreft eisen stellen aan modellen, dat is omdat ik mijn eigen idee van fotograferen wil uitten, en dat is een paard zo natuurlijk mogelijk vastleggen ;) Ik heb niks met KWPN'ers en sportpaarden, die boeien mij niet echt. Tuurlijk heb ik die ook wel eens vastgelegd gratis, maar dat is gewoon omdat het zo liep. Zolang de locatie maar natuurlijk genoeg is, is het voor mij prima.

DShots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:01

Amen naar het bericht van Renee! :Y)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 20:04

Wanneer je een dienst afneemt betaal je. Wil jij een bewuste model of fotograaf bijvoorbeeld. Oproepjes die al neergezet zijn voor tfp is veel opener op of je wel/niet reageert.

Daarnaast vind ik dat als er verdient aan wordt (commercieel) je de oproep voor fotograaf/model je een vergoeding moet bieden

Denk trouwens ook afhankelijk is wat je ki3st als model. Mensen of dieren

Daarnaast of iemand bewezen kwaliteiten heef5

love_mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 22:19

Ik zet ook wel eens oproepjes voor portfolio materiaal maar wel altijd bij mij in de buurt. Toch reageren er heel veel mensen die totaal niet in de buurt wonen. Prima maar dan wil ik een reiskosten vergoeding, aangezien ze zelf willen dat ik daar heen kom. Tuurlijk hebben ze er werk aan, maar ik ook en ze krijgen ook al gratis foto's.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:04

Mensen weten niet hoever jij bereid bent om te reizen, dus bieden ze hun paard aan. Wellicht zijn zij ook wel bereid om jouw kant op te reizen?

Dit is wat ik in het andere topic schreef:

Het is echt iets wat alleen op bokt gebeurt hoor... Laatst nog een echt professionele fotograaf, wilde graag foto's van de paarden in de studio. Komt vanuit Groningen naar Eindhoven gereden, levert alle goede foto's (dus niet 5-10) ook op groot formaat en ik krijg nog eens 75 euro omdat ik tijd voor haar maak. En dat is voor haar vrij werk, ze verdient er dus niets aan. Stuurt de foto's wel in bij wereldwijde foto wedstrijden en wint daar awards mee en hoopt dus ook prijzengeld te winnen. Daarnaast inderdaad portfolio materiaal. ***

Tegenwoordig vraagt iedere fotograaf reiskostenvergoeding, ongeacht hoe goed het materiaal is wat ze leveren. Ik doe daar dus ook niet aan mee. Ik ben Best bereid om mijn paarden ter beschikking te stellen, tijd te besteden aan hun verzorging en optoming. Kosten te maken om ergens naar toe te rijden met grote slurpende, auto en trailer. Tijd kost ook geld. Maar als ik dan vervolgens ook nog de kosten van de fotograaf voor mijn rekening moet nemen dan pas ik.

Het is natuurlijk anders als ik de vragende partij ben, maar als de fotograaf modellen nodig heeft dan mag ze daar ook in investeren.

En ik weet hoeveel tijd goed nabewerken kost. Ik fotografeer zelf ook met spiegelreflexcamera en bewerk dus ook foto's na. Het is niet voor niets niet mijn ambitie om daar geld mee te verdienen ;)

*** Voor het complete plaatje nog een foto uit die shoot:
Afbeelding

En fotograaf van deze foto afkomstig uit een andere shoot, waarbij ik dus ook betaald kreeg
Afbeelding

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:11

Ik heb niks met foto's maken, dus ik praat vanuit klant zijnde :D

Voor een normale shoot betaal je gewoon, eventuele reiskosten zou ik hierbij laten afhangen van de afstand. Moet jij als fotograaf een klein stukje rijden als iemand €40 betaalt voor een shoot, vind ik het niet nodig reiskostenvergoeding te vragen. Moet jij vanuit Rotterdam naar Drenthe is het natuurlijk een ander verhaal.

Als een fotograaf een model persoonlijk benadert voor fotomateriaal, vind ik dat er niks in rekening gebracht moet worden. Model heeft er immers niet om gevraagd, de fotograaf wou portfolio uitbreiden en moet dan zelf voor de kosten opdraaien.

Zet een advertentie op Facebook en mijn mening daarover veranderd, zet er dan in "alleen reiskostenvergoeding hoeft betaald te worden" en je krijgt reacties van mensen en paarden die zich aanbieden die ook echt interesse hebben ondanks de reiskosten. Modellen benaderen dan zelf de fotograaf weer, al na het plaatsen van een oproep.

Verder moet iedereen het natuurlijk lekker zelf weten, dit is hoe ik er over denk :D
Ik vind niemand stom die er anders over denkt, dat even vooropgesteld

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-16 23:57

Wauw dit is wel een ontzettend ongenuanceerde poll zeg :D Volgens mij ging het met name over een reiskostenvergoeding, is wel een verschil met een vergoeding voor de fotoshoot of foto's. Verder hangt het nogal af van de kwaliteit die de fotograaf levert. Ik denk dat Renee het heel goed verwoord. Ben het dan ook erg met haar eens.

Los dat ik me nogal heb lopen opwinden over dat andere topic waar ik de discussie echt belachelijk en aanvallend vond. Waar haal je de brutaliteit vandaan om zo te bemoeien met een fiets voorstel. Het MOET niet hoor, als je het niks vindt dan toch lekker niet? En dat gejank dat de model er ook tijd aan kwijt is, nou ik kan je alvast zeggen die is heeeeel wat minder tijd kwijt dan al die uren die je als fotograaf steekt in oefenen, bewerken. Het geld wat je kwijt bent aan goed materiaal, dat loopt zo in de duizenden euro's hoor, wat zit je dan te zaniken over een tientje reiskosten als je er mooie foto's voor terug krijgt?

Ik doe inmiddels geen betaalde fotoshoots meer, alleen nog maar wat ik zelf echt graag wil, en dan laat ik de modellen wel naar me toe komen ofja ik vraag inderdaad een reiskostenvergoeding. Toen ik mijn portfolio aan het opbouwen was en nog echt moest vullen jaren geleden vroeg ik geen reiskostenvergoeding, had ik overigens ook nog geluk met een gratis ov anders was het allemaal niet zo makkelijk gegaan. ;) Gelukkig dat het zo prima gaat als ik een bepaald hondenras bijvoorbeeld op de foto wil zetten, zoek ik een fb pagina op van dat ras, meld ik me aan, zet ik een oproepje met daarin duidelijk dat ze naar mij toe mogen of anders een reiskosten vergoeding, het aantal foto's en ik krijg daar veel reacties op en ja alleen maar geïnteresseerden gelukkig geen gezeur over HUH Een reiskostenvergoeding, jij durft! Zou wat zijn zeg :n

Dus zoals Amable aangaf in dat andere topic dat het 'typisch bokt' is om hier een reiskostenvergoeding te vragen slaat gelukkig nergens op. Jij hebt het over TFP basis daar heb je inderdaad fb pagina's voor en daar is het ander verhaal. Daar gaat het vaak ook om ervaren modellen die veel werken daaraan en ervaring hebben, kwaliteiten etc en ja dan wordt het een ander verhaal.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 08:50

Alleen Bokt fotografen sturen mij een bericht of ze foto's mogen komen maken om vervolgens te melden dat ik dan wel hun reiskosten dien te betalen... Het is totaal anders als je ergens in een facebookgroep een aanbod doet waar mensen op kunnen reageren. Maar zoals het topic waar dit uit ontsproten is, dat is voor meetings, dus feitelijk tfp basis. Ik snap dus best dat men zich verbaasd over het feit dat iemand wil meeten op een zelf gekozen locatie en dan reiskosten vraagt.

En geloof me, in de training van mijn paarden zit ook heel wat oefen tijd om het over geld voor aanschaf en onderhoud nog maar niet te hebben... Ik vind dat zo'n dooddoener, aanschaf materieel kost geld. Ja, tuurlijk, en als ik jou vraag om bij mij foto's te komen maken is het logisch dat ik betaal. Maar als jij graag wil oefenen op mooie, opgevoede paarden die weten wat poseren is, dan is het toch gek dat ik nog steeds degene ben die zou moeten betalen? En dan met geluk 15 kleine foto's ontvang? Hoe meer ik met fotografen buiten Bokt te maken heb hoe meer ik me realiseer hoe "hoog sommige het in hun bol hebben" en dat bedoel ik niet onaardig, maar als je net een jaar met een camera rondloopt als 15 jarige, moet je jezelf dan professioneel noemen?

En zoals het verhaal van Lifaya, als je het echt enkel voor de hobby doet, waarom dan alleen klein formaat foto's leveren? Ergens hoop je dan dus toch daar het model groot formaat bij je koopt, dus commercieel, toch?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:30

Ik denk dat je 15 jarige die net in wereld komt kijken en er eigenlijk geen geld voor hebben (reizen is nou eenmaal duur), meestal gepusht door ouders, niet bepaald als referentie kader kan gebruiken

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:36

Ik vind het heel erg van de situatie afhangen. Als ik een oproep op Facebook bokt of waar dan ook plaats vraag ik altijd reiskostenvergoeding. Een ritje naar Groningen is best aan de prijs zeg maar. Ik probeer alleen wel vaak door de weeks te plannen zodat ik gratis kan reizen met het ov. Voorwaarde is wel dat ik dan niet 10 overstaps heb bij wijze van spreken.

Wanneer ik zelf iemand benader is het anders. Ook dan probeer ik het te plannen door de weeks zodat ik gratis reis en als het in het weekend is kunnen we misschien 50/50 doen. Al vind ik het wel wat anders als je het model ook laat reizen. Dan heb je allebei al reiskosten en zou ik het niet vragen. Wel zou ik dan bijvoorbeeld meerdere modellen willen regelen of er iets anders bij plannen. Want voor een uurtje ver reizen dat vind ik het dan ook niet waard.

Ik vind de poll ook te zwart wit. Ik denk dat je beter in overleg met het model wat kan regelen. In ruil voor de reiskostenvergoeding kun je bijvoorbeeld een foto op groot formaat leveren.

Maar ik vind het grijs. Er is geen zwart wit antwoord.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 09:37

Amable, dat ik nu als hobby fotografeer betekent niet dat ik mijzelf niet serieus neem als fotograaf ;) Een fotograaf hoort nooit zomaar zijn origineel materiaal af te geven, en al helemaal niet voor nop. Je verkloot dan de fotografiemarkt.

Zou wat zijn... Ik vind het leuk om huizen te schilderen maar omdat ik nu een fulltime baan heb, hoef ik er geen geld voor en doe ik het afentoe in mijn vrije tijd, gratis. Wel alleen mooie huizen. Hoe denk je dat de mensen zich dan zullen voelen die hier wel hun brood mee verdienen?

Ik zou dolgraag als fotograaf verder willen werken maar de markt is dusdanig verkloot dat die mogelijkheid er vrijwel niet is om je brood ermee te verdienen. Daarom heb ik een andere fulltime baan aangenomen met onregelmatige werktijden waardoor ik vrijwel geen tijd meer heb om mijn lieftallige hobby, waar ik het liefst mijn werk van had willen maken, uit oefenen.

Maar moet ik dan maar mijn foto's gratis weg geven? dacht het niet. Ik gun de mensen een fotoreportage ter waarde van x (Wat ik er voor vroeg) en dat voor enkel reiskosten vergoeding. Willen ze dat niet betalen, prima, nogmaals, maar dan zijn het niet de mensen die ik die gratis reportage gun. Zo simpel is het. En natuurlijk mogen ze altijd nabestellen, maar ik ga daar niet van uit. Daarbij ben ik iemand die mensen nogal snel matst met nabestellingen. Waar een normale fotograaf die echt haar brood ermee moet verdienen zich strikt aan de tarieven houd, vraag ik vaak naar wat de persoon er voor wilt geven. (in geval van meerdere nabestellingen) Ik ga dan over het algemeen gewoon akkoord. Ik heb een hele hoge gun factor, maar ik ben niet gek :+

Ik heb ook meerdere keren een portfolio reportage gehad bij mensen die mij eigenlijk al wouden boeken voor een reportage, nou dan is dat mooi meegenomen. Kunnen ze meer geld uitgeven aan nabestellingen als ze dat zouden willen. Beter kan toch niet? Ik vraag overigens nooit aan modellen om naar een bepaalde locatie te reizen. Wel of ze een beetje een mooie locatie in de buurt hebben voor foto's. Ik kom dus altijd naar locatie.

Ik doe het dus énkel voor hobby omdat voor brood niet kon ;)

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:51

Zoals ik eerder aangaf, juist ook die fotografen die professioneel werken geven in geval van tfp wel gewoon grote bestanden. Van Deborah heb ik bijvoorbeeld zowel van de shoot met Lev als met de shoot van alleen mijn eigen paarden alle foto's op groot formaat gekregen.
Ook bij de fashionshoot van vorig jaar heb ik alle bestanden op groot formaat, ook een prof.

De 15 jarige met camera spiegelt zichzelf wel aan wat hier op bokt als gebruikelijk wordt gezien...

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:54

Amable schreef:
Zoals ik eerder aangaf, juist ook die fotografen die professioneel werken geven in geval van tfp wel gewoon grote bestanden. Van Deborah heb ik bijvoorbeeld zowel van de shoot met Lev als met de shoot van alleen mijn eigen paarden alle foto's op groot formaat gekregen.
Ook bij de fashionshoot van vorig jaar heb ik alle bestanden op groot formaat, ook een prof.

De 15 jarige met camera spiegelt zichzelf wel aan wat hier op bokt als gebruikelijk wordt gezien...

dat is buiten bokt helemaal niet gebruikelijk dat professionele fotografen grote bestanden bij tfp afgegeven, juist zeer ongebruikelijk.

ik vind 15 jarige binnen of buiten bokt, helemaal niet 'het gebruikelijke', het is gewoon een feit dat deze net in het wereldje komen kijken

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 10:59

Verschil met de professionele en de hobby fotograaf is vaak dat de professionele het kan lijden en met de foto's zelf weer commerciële inkomsten kan genereren. Voor mij lukt dat bv niet dus zitten er alleen kosten aan vast. Dat is een verschil waar je wel rekening mee moet houden

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:01

Uhm ik weet wel zeker dat het niet gebruikelijk is om originele bestanden gratis te geven. :) dat er fotografen zijn die het doen prima, maar zeg niet dat omdat zij dat doen dat de rest die het niet doet het fout doet.

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-16 11:46

lifaya schreef:
Uhm ik weet wel zeker dat het niet gebruikelijk is om originele bestanden gratis te geven. :) dat er fotografen zijn die het doen prima, maar zeg niet dat omdat zij dat doen dat de rest die het niet doet het fout doet.

Precies!
Ik noem mezelf nog niet een prof. fotograaf, al mag ik me dat straks wel noemen...
Maar over het algemeen geven fotografen echt geen originele/grote bestanden.
Dat is gewoon absoluut niet slim, daar verwerf je geen inkomsten mee. In het geval van Amable, je hebt een vergoeding en grote bestanden gekregen.
Ik zou als fotograaf zeker een vergoeding geven als het uiteindelijk voor commercieel gebruik is of ik er ook echt geld aan ga verdienen.
De vergoeding zou zijn een geldbedrag OF een vergoeding in de vorm van een x aantal originele/grote bestanden.