Maar dat zijn vooral ook kiekjes 'voor de leuk', een foto van een paard met rendieroren en een kerstdeken op is misschien niet heel representatief voor je portfolio...Ik fotografeer al een jaar of 4, lekker hobbymatig, ik heb een Canon 700D, twee lenzen (groothoek en telelens) en een statief waar ik regelmatig mee op pad ga.
Nu had ik een oproepje op facebook geplaatst, 'portfoliomodellen gezocht' met wat eisen (nouja, 'voorkeur gaat uit naar dressuur- en cross-combinaties, veulens en barokke paarden met veel behang').
Hier kreeg ik een hoop leuke reacties op, o.a. een bekende uit de paardenwereld waarbij ik eens bij haar trainingsstal foto's mag komen maken. (Een 'Penny'-droom komt uit.. hinthint
)Maar ik kreeg ook reacties van vriendinnen en onbekenden die wel voor mijn lens wilden poseren, maar de bijkomende vraag was.. 'Hoeveel bedraagt de vergoeding?'?
Vergoeding vergoeding.. niet eens over nagedacht. Is dat gebruikelijk om te vragen?
Wat mij betreft krijgt het model gewoon een stuk of 20/30 foto's, klein formaat met logo. Daaruit mag ze er 3? 5? kiezen op groot formaat zonder logo.
Eigenlijk gewoon het pakket wat ik normaal gesproken aanbied, maar dan voor nop. Omdat ik de foto's zelf nodig heb en er zo een win-win situatie ontstaat voor mij en het model.
Het lijkt mij vooral reëel dat ik de verzendkosten vergoed krijg. En eventuele nabestellingen. Maar verder? Hoe doen of deden andere fotografen dit?

Geen grote bestanden iig, die bestellen ze maar na. 
in principe is portfolio shoot niet om er op te verdienen, maar voor niks gaat de zon op. En ik vind het vaak juist wel een compliment omdat je dan zeker weet dat mensen je foto's waarderen