Starten met bruiloften fotograferen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Marit

Starten met bruiloften fotograferen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 12:40

Vorige zomer heb ik mijn eerste bruiloft mee gelopen als second shooter. Jeetje, wat kwam er veel op me af! :wow:

Een gigantische lijst aan dingen waar ik tegen aan was gelopen, waar ik rekening mee zou moeten houden, wat écht in de eerste gesprekken naar voren moet komen, hoe ik me moet voorbereiden, etc etc. Deze zomer wil ik weer een paar keer gaan mee lopen, om dan vervolgens in de zomer van 2017 te gaan starten voor mezelf.

Hoe hebben jullie je voorbereid? Waar liepen jullie tegen aan? Hoe zijn jullie begonnen? En welke tips kan ik echt niet missen? Qua apparatuur maar ook andere tips en tricks?

Lijkt me leuk om hier ervaringen te kunnen delen :D

Fosco

Re: Starten met bruiloften fotograferen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:43

Ik volg dit topic eventjes, ik ben momenteel mijzelf ook aan het voorbereiden op al 3 geplande bruiloften dit jaar, maar ik vind het zo ontzettend lastig idd!

Ik heb afgelopen week een gesprek gehad voor een bruiloft in juni. Voor mijn gevoel heb ik hun wensen en ideeën duidelijk voor me. Maar ik ben zo bang dat ik bepaalde zaken vergeet..

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-16 13:56

Hier een hobby fotografe, en ik heb ook wel eens op bruiloften foto's gemaakt.
En ik vond dit zeer "spannend" en vermoeiend, komt echt veel bij kijken, de hele dag op hoge concentratie.
Zorg dat je genoeg accu's, batterijen enz bij je hebt, neem ook je oplader mee.
En als het mogelijk is een 2de camera.
Een bruiloft kun je niet eventjes over doen.....
Dus mocht er wat gebeuren met je camera, heb je in ieder geval een reserve camera bij je!
Succes!

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-16 14:10

Ja spannend he, ik vond het ook zo vermoeiend :P Je moet echt de hele tijd 'aan' staan.

Ik had destijds een lijstje gemaakt van dingen die ik tegen kwam:
- Weten wie de ceremonie meester is
- Wanneer wil het bruidspaar dat er foto's gemaakt worden, voor of na de ceremonie of allebei?
- Lijst met groepsfoto's die gemaakt moeten worden
- Geen andere camera's of smartphones op de bruiloft
- Ik moet eten :')
- Jurk op een mooie hanger, ringen klaar leggen, geurtje etc
- Uitnodigingen ergens klaar leggen

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 09:36

Ik fotografeer inmiddels met regelmaat een bruiloft. Hartstikke leuk, en iedere bruiloft is weer anders.
Maar er komt idd wel veel bij kijken. Zo heb ik ook een soort van lijstje.
Je moet je open stellen voor de wensen van het bruidspaar.

Wat mij opvalt is je zinnetje: Geen andere camera's of smartphones op de bruiloft.
Mijn vraag is? Waarom niet? Bang dat ze ook foto's maken?
Ik zou dit juist meenemen in overleg met het bruidspaar. Want je ontkomt er niet aan dat anderen ook een aantal foto's zullen maken. En het ene bruidspaar vind het juist wel wenselijk en het andere bruidspaar niet.
Overleg en je weet meteen meer.
Wat ik wel vaak aangeef is mogen er al foto's online komen voordat het feest begonnen is?? Want dan zou je de ceremoniemeester erop kunnen attenderen dat er dus nog geen foto's online geplaatst mogen worden door derden voordat het avondfeest gestart is...Want dat wil nog wel eens voorkomen...en dan is eigenlijk de aankleding van het bruidspaar al bekend terwijl dat meestal voor de genodigden een leuke verassing is.

Voor de rest komt je lijstje aardig overeen. :)

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-16 10:40

Ik heb een bruiloft mee gelopen waarbij meerdere keren tijdens de ceremonie iemand opstond en met smartphones foto's ging maken. Deze personen stonden soms gewoon VOL in beeld waardoor ik veel foto's van echt belangrijke momenten niet kon gebruiken. Bij de kus sprong er iemand vól voor mijn lens om zelf een foto te maken. Op dat soort momenten is dat natuurlijk wel echt worst case scenario :')

Tuurlijk is het verder allemaal prima, tijdens het feest etc, maar tijdens de ceremonie en speeches etc vind ik het wel belangrijk om het bruidspaar dan op het hart te drukken dat ik zorg dat alles wordt vastgelegd en dat het resultaat het mooist is als verder iedereen zijn/haar camera in zijn zak houd.

Maar dat zal uiteraard altijd in overleg gaan :D

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:16

Marit schreef:
Ik heb een bruiloft mee gelopen waarbij meerdere keren tijdens de ceremonie iemand opstond en met smartphones foto's ging maken. Deze personen stonden soms gewoon VOL in beeld waardoor ik veel foto's van echt belangrijke momenten niet kon gebruiken. Bij de kus sprong er iemand vól voor mijn lens om zelf een foto te maken. Op dat soort momenten is dat natuurlijk wel echt worst case scenario :')

Tuurlijk is het verder allemaal prima, tijdens het feest etc, maar tijdens de ceremonie en speeches etc vind ik het wel belangrijk om het bruidspaar dan op het hart te drukken dat ik zorg dat alles wordt vastgelegd en dat het resultaat het mooist is als verder iedereen zijn/haar camera in zijn zak houd.

Maar dat zal uiteraard altijd in overleg gaan :D

Hihi, oke, dat heb ik dan gelukkig nog niet meegemaakt. :)

Alleen wel dan dat derden dus foto's op FB hadden geplaatst nadat amper het bruidspaar JA had gezegd. En dus eigenlijk daarmee de verrassing van hoe het bruidspaar eruit zou zien al een beetje vergald was.
Dat vond het bruidspaar zelf wel erg spijtig. Al valt daar als bruidsfotograaf niets aan te doen, maar nu geef ik het vaak bij voorbaat al wel aan in de gesprekken dat ze daar even in overleg met de ceremoniemeester hun wensen moeten kenbaar maken aan de genodigden.
Laatst bijgewerkt door Revanches op 22-02-16 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:18

Ik liep vooral tegen de tweede fotograaf aan (af en toe letterlijk). We hadden vooraf afspraken gemaakt wie wat wanneer zou doen. Uiteindelijk kwam vrijwel alles op mijn bordje terecht. En dan moet je echt die verantwoording dragen.

Met smartphones tot nog toe geen last gehad. Ik zou het bruidspaar wel het worst case scenario voorleggen. Want dat is het risico dat ze nemen wanneer ze ervoor kiezen er niets door een ceremoniemeester over te laten zeggen. Dan leg je daarin een stukje verantwoording bij het bruidspaar zelf.

Ik denk dat je vooraf in het gesprek ook moet kort sluiten hoe zij de foto's aangeleverd willen krijgen. Album, usb enz. Eventueel bedankkaartjes met een foto o.i.d. (ook daar valt er winst te behalen).

Ik neem een dag van te voren wat ME-time als dat lukt. Rustig je tas inpakken, voorbereiden hoe de dag eruit gaat zien. Ik begrijp dat in een drukke periode dat niet altijd mogelijk is. Maar ik moest na een bruiloft in in september 2 dagen bij komen :P Was een fantastische dag!
Spoiler:
om 7 uur in de auto en om 1 uur snachts weer thuis zijn

Ik mocht trouwens overal mee lunchen en dineren :j _/-\o_ :9

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:19

Ik heb ter voorbereiding op mijn bruiloft een heel uitgebreid moodboard gemaakt via Pinterest. Dit gaf de fotograaf heel veel inzicht in mijn voorkeuren, wensen, enzovoort. Wellicht dat zoiets ook voor jou kan werken om dit met je paar af te spreken om zo op een laagdrempelige manier op 1 lijn te geraken? :)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:21

Cleo_ schreef:
Ik liep vooral tegen de tweede fotograaf aan (af en toe letterlijk).

Dat is voor mij wel herkenbaar. Maar dan niet van een 2e fotograaf, maar juist de videograaf. }:0 Die heeft mij wel veel in de weg gelopen. Of dat je eigenlijk de poses net gehad hebt en dan moet wachten tot de videograaf de poses opnieuw vraagt en iets langer nodig heeft om het goed vast te leggen. :)
Al weet ik niet of daar zoveel in valt te sturen. #leerpuntjevoormijzelf

Cleo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:24

Revanches schreef:
Cleo_ schreef:
Ik liep vooral tegen de tweede fotograaf aan (af en toe letterlijk).

Dat is voor mij wel herkenbaar. Maar dan niet van een 2e fotograaf, maar juist de videograaf. }:0 Die heeft mij wel veel in de weg gelopen. Of dat je eigenlijk de poses net gehad hebt en dan moet wachten tot de videograaf de poses opnieuw vraagt en iets langer nodig heeft om het goed vast te leggen. :)

Brede schouders :') enige stuurmiddel

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:25

Cleo_ schreef:
Revanches schreef:

Brede schouders :') enige stuurmiddel

Hahaha ~~}>

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:25

Ik volg ook, ga ook 2 bruiloften shooten dit jaar, eerste in mei. Ze trouwen in de dierentuin en willen daar ook een deel van de foto's. Ik mag ook de hele dag mee en dus ook mee eten en naar het feest. Maar zal op het feest ook foto's maken.

Vind het ook spannend hoor. :=

Sicayes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 11:43

Bij een bruiloft van een vriendin afgelopen jaar heb ik even opgelet hoe de fotografen zich hielden tijdens de bruiloft. Ze waren erg druk in de weer, maar nooit heel erg aanwezig - dat vond ik wel heel mooi! Niet dat ze bij de kus even vol midden in het beeld weg stonden te klikken.

Er waren twee fotografen (eentje was geloof ik ook op meeloopdag). Beide hadden ze twee camera's - eentje met een groter zoombereik dan de andere zodat ze niet continue van lens hoefde te wisselen. Beide wel lichtgevoelig (f2.8 L lenzen) op een full-frame body.

Hier werd er ook niets door de ceremoniemeester gezegd over het fotograferen (Wat ik me herinner) en dit ging eigenlijk best goed tot het moment dat het bruidspaar voor het feest opnieuw binnen kwam. Toen stapte er iemand vol in het pad om te filmen met zijn mobieltje en toen hoorde ik de fotograaf wel zachtjes vloeken :') Ik denk dus dat het van tevoren misschien wel handig is om bespreekbaar te maken met bruidspaar en ceremoniemeester om misschien een kleine grappige toelichting te geven zonder dat het heel belerend en streng klinkt.

Omdat een gedeelte van de bruiloft zich ook binnen bevond in een ietwat donkere locatie hadden ze ook flitsers bij zich. Als ik het goed heb onthouden kwamen ze vrij goed weg met 580 EX II maar ze hadden ook losse slaves bij zich mocht dit nodig zijn.

En inderdaad..veel kaartjes..veel accu's :=

Wat ik ook leuk vond (maar dit is totaal aan jouzelf) is dat ze ongeveer 5 foto's even simpel snel en kort bewerkte en die op een stickie zette om deze vervolgens te laten afspelen op een tv/beamer die daar hing. Hun 'kadootje' aan het bruidspaar voor die avond. Zo konden de gasten die alleen op het feest kwamen ook zien hoe de huwelijksvoltrekking was en zagen ze enkele foto's van de shoot eerder die dag. Daar kwamen heel veel leuke reacties op en was echt een leuke toevoeging (en reclame voor die fotograaf).

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-16 18:15

Ik volg ook even, ik heb een trouwdag gehad (maar dat was maandagochtend :P ) dus die viel wel mee, maar miste toch wel erg een flitser voor binnen. Moet sowieso nog wat meer gaan oefenen met binnen fotograferen want van de zomer mag ik nog een keer :)
Komen al handige tips voorbij, ga ook even nog navragen hoe zij denken over mensen die foto's maken met mobieltjes.
Heb 2 bodys, genoeg accu's en geheugenkaartjes.
Ook nog even een lijstje maken met welke foto's ze willen.

Wil sowieso nog even kijken of ik voor die tijd met iemand als second shooter mee kan

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 10:51

Ik ga ook volgen! Ik ben hobbyfotograaf en ben vorig jaar samen met mijn nicht gevraagd om te fotograferen op een bruiloft van vrienden. Er heerst dan zo'n grote druk op mijn schouders, mijn gedachte gaan van hot naar her. (Worden de foto's wel mooi genoeg, zit er wel iets tussen, welke poses moet ik ze laten doen)...

Uiteindelijk toch erg trots geworden op het resultaat! Hierdoor ben ik ook gevraagd om dit jaar september een bruiloft te fotograferen. Ook wil de bruid graag foto's met haar paarden + hond erbij. Deze maand heb ik een kennismakingsgesprek met de bruid en bruidegom. Ook dit heb ik nog niet eerder gedaan. Iemand tips hiervoor? Vind het toch wel heel spannend en de druk om te preseteren is enorm groot.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:22

Wat ik je kan aanraden is je goed voorbereiden qua apparatuur:

- 2 body's met voldoende accu's
- lenzen die voldoende lichtsterk zijn
- 2 flitsers
- voldoende geheugenkaartjes. Ik geef de voorkeur aan niet teveel opslag, ik wissel liever vaker dan dat ik de hele bruiloft op één kaart schiet.
- draag ook zoveel mogelijk op je lichaam, zodat je niet op een moment-supreme naar je tas moet lopen.

Het is super fijn dat je al mee kunt als 2e shooter! Daar kun je al goed bekijken hoe een bruiloft is, vaak hebben bruiloften wel hetzelfde ritme/opbouw dus daar wen je gemakkelijk aan.

Hou in je hoofd dat jij wordt ingehuurd, dus zorg dat jij ook het beste doet voor je foto's. Ik duw gerust met een grapje een mede-familie-fotograaf aan de kant....vaak hebben ze zelf helemaal niet door dat ze in de weg staan, haha. Al moet ik zeggen dat het niet super super vaak voorkomt.

Stress en druk gaat nooit over, dus daar geen tips voor...;-)

Laat ze voor groepsfoto's een lijstje maken en deze aan de ceremoniemeester geven. Deze is dan ook verantwoordelijk om iedereen bij elkaar te krijgen voor de juiste foto's, ik maak de foto's.

Owja, en maak afspraken wat er gebeurd als je ziek bent!!

En tot slot: vraag voldoende vergoeding!
Laatst bijgewerkt door Yucca op 03-03-16 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-16 11:28

Amaryllis schreef:
Ik heb ter voorbereiding op mijn bruiloft een heel uitgebreid moodboard gemaakt via Pinterest. Dit gaf de fotograaf heel veel inzicht in mijn voorkeuren, wensen, enzovoort. Wellicht dat zoiets ook voor jou kan werken om dit met je paar af te spreken om zo op een laagdrempelige manier op 1 lijn te geraken? :)

Ik vind het leuk als bruidsparen inspiratie opdoen op Pinterest, maar ik kan geen enkele garantie geven dat ik dezelfde foto's maak. Ik neem aan dat mijn bruidspaar mij kiest om mijn eigen stijl (en dat deze dan dus al overeenkomt met hun smaak/pinterestmoodboard). Dit zou ik ook altijd kenbaar maken in een kennismakingsgesprek, dan is dat voor beide partijen duidelijk.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 08:52

@Yucca: super bedankt voor je tips! Heb ik zeker weten wat aan.

Op dit moment ben ik in het bezit van een Canon 550 D, met een zoomlens 85-200 mm. Dit is ook mijn enige materiaal....

Ik neem hoogst waarschijnlijk de camera mee van mijn nicht als reserve, een Canon 1000 D. Zij bezit over dezelfde zoomlens en de standaard lens. Ook beschikt zij over een flitser.

Graag wil ik nieuwe lenzen kopen voor mijn eigen camera. Die geschikt is voor veel soorten omstandigheden. Inderdaad met voldoende lichtsterkte. Wie kan mij tips geven over de juiste lensen + prijs. Aangezien ik helaas niet over een grote vetpot beschik.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-16 09:28

Oei, een bruiloft met alleen die apparatuur zou ik eerlijk gezegd echt niet aandurven. Je camera (ook die 1000D) en je objectieven is ook echt niet lichtsterk dus ruis ligt wel op de loer.. Ik zou even kijken naar andere opties, zoals objectieven huren.

Shauniraquel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:38

Marit schreef:
Oei, een bruiloft met alleen die apparatuur zou ik eerlijk gezegd echt niet aandurven. Je camera (ook die 1000D) en je objectieven is ook echt niet lichtsterk dus ruis ligt wel op de loer.. Ik zou even kijken naar andere opties, zoals objectieven huren.

Kan je ook objectieven huren, ja ? Ik ga mooi eens op onderzoek uit! Heb jij misschien tips voor goede lensen?

Ik ben al aan het opzoeken welke lens ik het beste kan nemen, maar blijft erg lastig om een keus te maken. Telelens, met klein diafragma, whaaaaaaaaaa help haha

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:34

Ik heb alleen een 700D met 70-200 2.8 en de gewone kitlens. Weet ook niet of ik een 2e body kan lenen van iemand. Dus denk dat ik het met eentje moet doen. Ander objectief kan ik misschien wel van iemand lenen, wat raad je dan aan? En qua opslag...ik heb twee kaartjes van 32 GB en eentje van 16 GB. Lijkt mij wel genoeg? Ik schiet wel in RAW. En ik heb 2 accu's...1 accu gaat prima de hele dag mee dus 2 lijkt mij genoeg...externe flitser heb ik ook.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:30

Ik volg ook even! ben dit jaar ook gevraagd voor een bruiloft maar heb deze afgewezen, omdat ik vind er nog niet aan toe te zijn :).

Twee bodys is dus wel een must? En hoeveel kun je per uur vragen?

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:34

Leuk topic! Ik ben inmiddels een aantal keer gevraagd om bruiloften te fotograferen maar ben er wat huiverig voor. Mijns inziens moet je er zelf ook 100% achter staan en verzekerd zijn van goede platen. Daarom wil ik dit jaar wat workshops volgen. (wellicht suggesties?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:49

Ik wil ook uiteindelijk starten met bruiloftfotografie :)
Heb nu de 700D en ga straks voor de 6D kijken.
Welke objectieven raden jullie aan? Ik heb al de 70-200 2.8 n de 50 1.8.
Welke is nog meer handig om in te slaan voor bruiloften ? :)