[FOTO] Vuurdoop: Eerste analoge reportage...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

[FOTO] Vuurdoop: Eerste analoge reportage...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 21:13

... en dan nog wel met het onderwerp waar ik al schrik voor heb, namelijk menselijke modellen.

In 2015 ben ik heel braaf op veilig gebied gebleven en daar moet dit jaar verandering in komen. Dus aangemeld voor een menselijke modellen meeting en daar meteen analoog gaan fotograferen. Ik was bloednerveus terwijl ik aan het wachten was op mijn foto's tot ze ontwikkeld waren en zie hier het resultaat:

{Onderbouwde feedback is welkom, vooral qua compositie}

Mynolta Dynax 5
Kodak Professional Ektar ASA 100 (kleurenfilm)
Minolta 50 mm f/1.7
Tamron Tamron SP AF 90mm F/2.8 Di MACRO 1:1

Canon AE-1
Kodak TMX ASA 100 (zwart/wit film)
Canon FD 50 mm f/1.8

01. & 02.
Afbeelding Afbeelding

03.
Afbeelding

04. & 05.
Afbeelding Afbeelding

06.
Afbeelding

07. & 08.
Afbeelding Afbeelding

Aandachtspunten:
- Flink verder oefenen met manueel scherpstellen;
- Ondanks dat ik dit een moeilijk onderwerp vind, meer kilometers maken.

Bedankt voor het kijken. :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-16 21:53

2/3 - 1/3 opstelling. Het stoort niet, maar het valt me wel op dat je modellen in het midden van de foto's staan. Bewuste keuze?

Scherpte lijkt wel los te lopen. Jammer dat die eerste kleurenfoto onderbelicht is (wellicht bewust) en opgehaald door de afdrukcentrale.

Belichting blijft lastig, zoals die vrouw bij de boom (3e van onder). Mooie compositie, maar de belichting ging af op de achtergrond. Je hebt het jezelf daar niet gemakkelijk gemaakt. Hoewel wellicht anders bedoelt, heeft de foto wel een bepaalde, donkere, sfeer.

Vrouw op de brug: mooi portret; vrouw achter de bladeren, mooie sfeer, goed getroffen en met de juiste scherpte-diepte.

magda_90

Re: [FOTO] Vuurdoop: Eerste analoge reportage...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-16 22:01

Bedankt, daar kan ik wat mee! Bewust en lekker veilig in het midden geplaatst, daar moet ik meer mee durven.

Die eerste kleurenfoto is door mijn fout onderbelicht. Ik heb bijna mijn geïmproviseerde lichtbak klaar en dan zal ik eens kijken hoe het negatief eruit ziet.

3e van onder, probeerde ik een andere compositie, nu met jou uitleg erbij snap ik ook waarom de voorgrond onderbelicht is. Had ik kunnen weten. -O-

Nogmaals dank!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:04

Ik vind dat onderbelichte juist bij dit soort foto's wel wat hebben, geeft een hele oude en gezellige sfeer (alsof iemand een onverwachtste foto van zijn geliefde heeft gemaakt zonder echt te kijken naar wat dus de instellingen van de camera zijn etc. Te druk met elkaar om daar mee bezig te zijn). Ik vind het niet storen.

Mooie foto's, dat zeker!

MariaMaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:41

Geen kennis van analoog fotograferen, dus tips kan ik niet echt geven, maar ik vind het hele mooie foto's geworden! Foto 5 springt er echt uit, heel mooi :))

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 13:44

Bedankt Danique en MariaMaaike voor de complimenten. :)