Studio promofilmpje
2015 begon met een ontzettend leuke studioreportage met Tinker Zorro. In samenwerking met Linsey van Seasons Photography maakte ik een filmpje over een studio fotoreportage. Het resultaat is een leuk, informatief filmpje over hoe een (studio)fotoreportage in z’n werk gaat met één van mijn favoriete modellen in de hoofdrol.
Bekijk het filmpje hier: https://www.youtube.com/watch?v=Ea_1aW-vRK0
Prachtige zonsondergang
Hoewel ons kikkerlandje een aantal keren prachtig wit was, zijn de echte sneeuwfoto’s helaas aan mijn neus voorbij gegaan. Toch leent de winter zich ook voor wat meer ‘zomerse’ plaatjes. Samen met Nicky, de eigenaresse van Arabisch Volbloed Dayem, zochten we een prachtig plekje op aan de rand van de duinen en genoten we samen van een heerlijke zonsondergang. En het mag er dan wel zomers uit zien, het was toch wel erg fris…

Pure liefde
Zo’n ‘romantisch’ plaatje wilde de eigenaresse van mijn verzorgpaard ook wel. Zo gezegd, zo gedaan. Samen met Beau en haar PRE merrie Carmen zochten we een prachtig veldje op in het bos. Terwijl de zon al bijna achter de bomen weg ging, konden wij nog snel een paar prachtige plaatjes maken. Carmen stond voor deze korte fotoserie helemaal los in het bos. Gaaf he?

Waterpret met PRE's
Wat een geweldige paarden, die PRE’s! Ze zijn niet alleen ontzettend lief, maar vooral ook super fotomodellen. In samenwerking met een aantal andere fotografen ben ik op pad geweest om een aantal schitterende Spaanse paarden op de foto te zetten. Na een serie portretten was het tijd voor actie!

De super lieve ponyhengst Aron was eigenlijk alleen mee als mascotte. Toch vond zijn ruitertje het geen enkel probleem om eventjes te poseren met haar toppony. Wat een leuk duo, hè?

Strandreportages
In mei stond er een fotodag op het strand gepland, ter uitbreiding van mijn portfolio. Één van de fotomodellen van deze dag was de Lusitano hengst Chip. Een onwijs stoer paard met ontzettend veel uitstraling. Hoewel Chip nog maar een paar weken in het bezit was van zijn eigenaresse, kon hij toch los op het strand. Hij zette zijn beste beentje voor, wat resulteerde in prachtige actieshots!

Een maandje later mocht de lieve Bonney van Linda op de foto. Haar droom: een actiefoto bij zonsondergang. Het is en blijft altijd ontzettend lastig om een zonsondergang reportage te plannen, maar we hadden geluk. Het was heerlijk helder weer en we genoten van een prachtige zonsondergang op het strand van Noordwijk. Een reportage die ik niet snel meer zal vergeten…

Heide fotodagen
Augustus is traditie getrouw de maand met fotoreportages op de heide. De heide was al jaren niet meer zo paars geweest als in 2015 en dat betekende het ideale moment om een aantal fotodagen te plannen. Tijdens de fotodag in Uden was geweldig weer: heel veel zon en lekker op temperatuur, al was het gelukkig niet te warm.

Een weekje later stond ik op de Ginkelse heide in Ede. Hoewel de weervoorspellingen niet al te best waren, bleef het uiteindelijk (nagenoeg) droog en konden er ook weer prachtige foto’s gemaakt worden. Mijn favoriete foto van deze dag is van Jecko:

Nazomer
In de laatste week van de zomervakantie ging ik samen met de verzorgster van Ali (en de hele fanclub) naar het strand, wederom voor een zonsondergang reportage. De hele dag was het prachtig weer, maar uitgerekend in de avond kwam er een enorme wolk over het strand gedreven. De echte zonsondergang hebben we dus gemist, maar dat maakte de reportage niet minder speciaal…

Stippelpret
Al ruim van te voren stond deze fotodag gepland. Eind september was het zo ver, een fotodag met enkel stippelpaarden! Één van de fotomodellen was het eventingpaard Spix. Voor hem was het water duidelijk geen enkel probleem.

Herfst fotodagen
Het blijft moeilijk plannen: herfstplaatjes. Even dacht ik dat de echt mooie herfstkleurtjes aan mij voorbij zouden gaan. Het was regelmatig grauw en druilerig weer en er was weinig kleur te bekennen. Tot Maartje eind oktober een berichtje stuurde. Het bos in haar achtertuin stond in vuur en vlam. De weerberichten waren niet geweldig, maar uiteindelijk werden we beloond met een overheerlijk avondzonnetje.

Een dag later mocht ook de knappe Easy Quo nog op de foto.

Studiodagen
November & december. De blaadjes van de bomen en de dagen zijn kort. Ik besloot om mijn studio weer eens uit de kast te halen en ging voor een fotoreportage langs bij Jenco Stables. De ‘testreportages’ waren een groot succes. In samenwerking met Jenco Stables organiseerde ik een studiodag waarbij iedereen welkom was om z’n paard op de gevoelige plaat te zetten. Iedereen van Jenco Stables: nogmaals bedankt voor jullie enorme gastvrijheid. Het was een geweldige fotodag met prachtige modellen!

Na al die fotoreportages was mijn camera helaas flink versleten. Daarom kocht ik een nieuwe camera die uiteraard getest moest worden. Haflingerhengst Beau was het eerste paard die ik fotografeerde met mijn nieuwe camera!

Ook organiseerde ik een leuke Sinterklaasactie voor mijn trouwe Facebookvolgers. Stephanie was de gelukkige winnaar! Haar wens: een fotoreportage van haar paard in de studio. Zo reisde ik af naar het hoge noorden om haar knappe Lana op de foto te zetten.

Na een heel druk fotojaar is 2015 bijna ten einde. Ik wil iedereen bedanken die dit jaar met mij heeft samengewerkt
Op naar 2016, met hopelijk heel veel fotoreportages buiten en in de studio
Op alle foto's rust copyright: www.silentshiver.nl.