Heel veel heb ik dit jaar niet gefotografeerd, maar de dingen die ik heb gedaan en de plekken waar ik ben geweest zijn toch allemaal hoogtepunten!
Dit jaar is mijn Facebook-pagina er bijna 1000 likes op vooruit gegaan, waar ik natuurlijk super blij op en dankbaar voor ben. Ik kan op 2015 terugblikken naar een jaar met aantal leuke opdrachten, meerdere mooie publicaties in folders of kalenders en waar ik hele leuke mensen heb leren kennen!
Hopelijk mag ik in 2016 weer net zo veel mooie momenten meemaken als afgelopen jaar, want er staan alweer een paar leuke dingen op de planning!
Laten we beginnen! Ook de linkjes zijn het waard om even te bekijken!

Veel kijkplezier:
Het jaar begon met een super gave opdracht van Platinum Stable, waar ik meerdere malen ben geweest om hun hengsten op de foto te zetten!
Foundation (United x Jazz)

De in Duitsland goedgekeurde Amandari (Ampère x Donnerhall)
Trakhener-kampioen Kissinger Karma (Singolo x Arogno)
Kort daarna een van de, naar mijn mening, mooiste evenementen van het jaar: de hengstenkeuring in Den Bosch!
Franklin (Ampère x Ferro) won onder Severo Jurado Lopez de hengstencompetitie klasse L.

Adelinde Cornelissen gaf met haar toekomst belofte Aqiedo (Undigo x Métall) een demonstratie. Eén ding is zeker, piafferen kan ‘ie!
Madeleine Witte-Vrees met bewegingstopper Charmeur (Florencio x Jazz) tijdens de finale van de hengstencompetitie klasse Z/ZZ.

In the VHO-trofee kwamen onder andere Emmelie Scholtens en Apache (UB40 x Krack C) in de ring. Zij maakten hun kür-debuut en werden uiteindelijk tweede.
Ook tijdens de hengstenshow van Piet Kuijpers mochten Emmelie en Apache hun kunsten showen! Inmiddels zijn ze erg succesvol in de Grand Prix en met de Olympische Spelen van deze zomer om de hoek, is dit zeker een combinatie om in de gaten te houden!

Kirsten Brouwer en de showbink Ferdeaux (Bordeaux x Ferro) tijdens de hengstenshow van De Dalhoeven. Waar zou deze hengst zijn naam toch vandaan halen?

Ook Expression (Vivaldi x Vincent) liet onder Diederik van Silfhout zien dat zijn naam erg goed bij hem past!
Zelfs vanuit het buitenland waren fokkers gekomen om Grand Galaxy Win (Apache x Jazz) onder Severo Jurado Lopez te bewonderen.
In april heb ik een fotoshoot-dag bij de bloesems georganiseerd. Onder andere deze knappe Friese merrie Sterre kwam toen voor mijn lens.
Toen stond CSI Eindhoven weer op het programma! Vier dagen genieten van mooie springsport! De toen nog jonge combinatie Willem Greve en de bij meerdere stamboeken goedgekeurde hengst Eldorado van de Zeshoek (Clinton x Toulon) lieten veel belovende dingen laten zien tijdens CDI3* en dat bleek ook de zo te zijn! Inmiddels heeft de combinatie al vele mooie resultaten op hun naam staan.

In de CSI3* Small Tour (1,35m) startten Jur Vrieling en KWPN-goedgekeurde hengst VDL Zirocco Blue N.O.P. (Mr. Blue x Voltaire), een van mijn absolute favorieten! Mede dankzij deze prachtige combinatie wist Nederland teamgoud te behalen op het Europese kampioenschap in Aken deze zomer!
Eén van de weinige springhengsten die Hengstenhouderij van Olst in bezit heeft, Dynamo (Andiamo x Winningmood). De KWPN-goedgekeurde hengst nam deel aan de CSI-YH Youngster Tour finale van CSI Eindhoven onder Doron Kuipers.
Ook dit jaar weer een aantal leuke veulens op de foto mogen zetten, waaronder dit ‘geniale’ hengstenveulen Kanye uit de eerste jaargang van KWPN-hengst Geniaal (v. Vivaldi). Het kan wel eens lastig zijn om een blackfoto te maken van een veulen, maar gelukkig lukte dat bij dit stoere hengstenveulen van Lincom Stable wel!

Ook dit jaar heb ik weer een bezoek gebracht aan Stal Brouwer. Dit keer niet voor hun eigen paarden, maar voor twee hengsten van een Franse eigenaresse. Eén daarvan was deze onwijs knappe Tuschinski-zoon George Althena!

Begin juni ben ik langs geweest bij President Dressage Stables om een van mijn favoriete hengsten op de foto te zetten: Chinook (Vivaldi x Havidoff). Deze AES-goedgekeurde hengst van de familie Kruininger is de volle broer van Pavo toppers Fanita en KWPN-hengst Desperado!

Toen stond de tweede selectie voor het “Wereldkampioenschap Jonge Dressuurpaarden in Verden” op de planning. Alle onderstaande paarden wisten zich te kwalificeren voor het WK!
Jennifer Sekreve en de NRPS-goedgekeurde hengst Forty (UB40 x Contango) werden in Verden niet helemaal gewaardeerd door de jury en kwamen ze niet verder dan de kleine finale. Afgelopen weekend maakte de combinatie hun revanche op de Subli Cup voor 5-jarigen werden ze mooi tweede.

Fellini KS (Wynton x Ferro) onderging een naamwijziging en zal nu door het leven gaan als Four Legends KS. Na de goede prestaties op het WK (zesde) en de Pavo Cup (derde) is de hengst opnieuw aangewezen om deel te nemen aan het KWPN verrichtingsonderzoek!
Ook Fenix (Vivaldi x Houston) onder Emmelie Scholtens werden ondergewaardeerd en strandde na twee erg sterke proeven in de kleine finale, waar ze samen met Jennifer en Forty een plek deelden. Een week later, op de Pavo Cup, werd hij wel gewaardeerd en won hij beide dagen!
De Australische amazone Simone Pearce wist zich in Nederland te kwalificeren voor haar eigen land met de sterk dravende merrie Felicia (Vivaldi x Polansky).
De KWPN-hengst Estoril (Zhivago x Gribaldi) had zich onder Emmelie Scholtens ook gekwalificeerd. Op de Pavo Cup in 2014 lieten ze al van zich horen, waar de combinatie derde werd. Hij nam beide jaren succesvol deel aan het WK en werd in 2015 zelfs vijfde. Dit bleek het hoogst haalbare voor Estoril, begin november is de pas zesjarige hengst te komen overlijden aan een bacteriële infectie in zijn dunne darm.

Net als vorig jaar, wisten Eye Catcher (Vivaldi x T.C.N. Partout) en Kirsten Brouwer in 2015 een bronzenplak mee naar huis te nemen vanuit Verden!
Hoewel het een van de beste zesjarige is die Nederland heeft, lukte het allemaal niet zo op het WK. Beide dagen kampte El Capnone (UB40 x OO Seven) veel spanning wat erg veel punten kostte, toch wist Marieke van der Putten hem goed door de proeven te helpen. *link El Capone*
In juli ben ik twee dagen naar het Duitse Hagen geweest, met 1 reden: Totilas! En wat ben ik blij dat ik die beslissing genomen heb, want nu hij met pensioen is zal ik (helaas) nooit weer de kans krijgen om hem op de foto te zetten!

Ook onze Nederlandse Diederik van Silfhout kwam aan start in de Grand Prix, met zijn tweede topper Bonzanjo (Jazz x Contango).
Terwijl Totilas zijn internationale rentree maaktte, is de volgende Grand Prix-topper van Matthias Alexander alweer in de maak: Bretton Woods (Johnson x De Niro)!
En ja… Toen hield het fotograferen op…
De Nederlandse kampioenschappen waren volop bezig en ik wilde graag de laatste twee dagen fotograferen. Ik vertrok met een werkende camera en eenmaal in Ermelo werkte niets meer… Hoewel het dus een weekend flink balen was, dankzij een medefotograaf toch nog dit leuke kiekje kunnen maken van de Lichte Tour winnaars!

En toen was het dus even stil rondom het fotograferen! Ik ben hard aan het sparen voor een nieuwe camera en kan ik het geval van nood die van mijn zusje nog gebruiken!
In november toch nog even een dag heerlijk kunnen fotograferen met mijn partner in crime, Focussed op Bokt. Samen met haar ben ik naar de hengstencompetitie in Ermelo geweest en kon ik haar reserve body gebruiken! Een super leuke dag gehad waar best een aantal leuke plaatjes uit zijn gekomen!
Glock’s Toto Jr. (Totilas x Desperados) wist onder Marieke van der Putten de klasse L (vierjarigen) te winnen met maar liefst 89 punten! In de ereronde liet hij zich extra zien en kon je veel gelijkenis met zijn vader zien, zou het zijn opvolger worden?

Eerder dit jaar kwam Toto Jr. al op de foto, toen nog onder Edward Gal. Je kunt goed zien dat de hengst met sprongen vooruit is gegaan! Eén van de foto’s van Den Bosch is toen gebruikt voor op de verjaardagskaart van Edward Gal, waar ik stiekem extreem trots op ben!!
Al helemaal als ik me besef dat Arnd Bronkhorst hun vaste fotograaf is!
Een van mijn persoonlijke favorieten was de Chippendale-zoon Giovanni onder de Zuid-Afrikaanse Ingrid Malan.
Grand Galaxy Win (Apache x Jazz) liet onder Severo Jurado Lopez ook enorme verbetering zien, hij werd derde achter Governor (Totilas x Jazz) en Adelinde Cornelissen.
Zo! Veertien foto’s en twintig linkjes zijn we alweer bij het einde aangekomen! Als je alles hebt doorgelezen en de linkjes hebt bekeken, super bedankt!
Namens Timo Martis Fotografie wil ik iedereen fijne kerstdagen en een geweldig, maar vooral fotogeniek, 2016 toewensen! Hopelijk mag ik volgend jaar weer net zo veel mooie momenten meemaken als in 2015, want er staan alweer een paar leuke dingen op de planning!

keep up the good work! Op naar volgend jaar. Ik volg trouw