[FOTO] [Analoog] Zonsondergang

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

[FOTO] [Analoog] Zonsondergang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 15:55

Zonsondergang
Nikon F65
Tamron 70-200 mm f/2.8
ASA 200
Manueel scherpstellen
Gescand met HTK scanner, spaarpotje voor negatief scanner wordt langzaam voller

Grootste verbeterpunt: lichtmeting blijft moeilijk met dit toestel. Ondertussen heb ik het idee dat hij naar mijn smaak steeds een stop eronder zit, dus zou ik steeds een stop moeten overbelichten. Gaan we aankomende maand proberen.

01.
Afbeelding

02.
Afbeelding

03.
Afbeelding

04.
Afbeelding

05. Wat er mee is gebeurd weet ik niet, maar deze foto kwam erg oververzadigd uit de envelop. := Vind ik volgens mij niet heel erg, een twijfelgeval dus.
Afbeelding

Sinds kort ben ik ook in bezit van de Canon AE-1, dus hopelijk komt daar binnenkort ook een topic van!

LaCiega

Re: [FOTO] [Analoog] Zonsondergang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 16:26

Waarop meet je? Wat bij mij altijd werkt is op gras meten :) dat is een mooie toon om de belichting g9ed te krijgen over het algemeen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-15 16:44

Ik had nu steeds op de nabij gelegen schuur gemeten. Gras hebben we niet op dit stuk namelijk.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 16:21

Verder wellicht nog iemand? :o

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:00

Ik heb absoluut geen ervaring met Analoog..
Maar ik blijf het echt een kunst vinden..

Ik vind de eerste foto erg mooi met de bokeh door de bomen heen..
Het enige wat mij opvalt, maar dat heeft waarschijnlijk met de lichtmeting te maken:
de foto's zijn net niet silhoutte, terwijl dat volgens mij wel je intentie was .. of niet?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 23:02

Yup, nu kan ik natuurlijk op de computer wel het eea rechttrekken, maar mijn doel is om dit direct uit de camera te krijgen. :j Daar moet ik verder mee oefenen.
Alhoewel foto 3 aardig in de buurt komt. Foto's 1 en 4 vind ik zo ook wel mooi eigenlijk.

Bedankt. :)

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 23:06

Ja, ik snap helemaal dat je doel is om het direct zo uit de camera te krijgen.. Ik vind zelfs dat het met fotografie sowieso je doel moet zijn om qua belichting, compositie en alle andere technische zaken, je foto zo goed mogelijk uit de camera te krijgen (analoog of digitaal) ...

Maar ik vind het echt knap..
Ik geloof dat ik in mijn opleiding ook nog een keertje de analoge fotografie tijdens mijn lessen besproken/geleerd krijg..
Kijk er wel naar uit.. want het vraagt toch nog een tikkeltje meer deskundigheid, techniek en oog voor detail.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-15 11:32

Eigenlijk is analoge fotografie imo niets meer en niets minder dan een tikkeltje meer kundigheid van techniek en compositie. Goed van te voren nadenken wat je wilt en tijd nemen voor het lichtmeten, anders heb je een foto letterlijk verprutst die je achteraf pas de prullenbak in kunt gooien.
Maar daarom fotografeer ik ook analoog, ik merk dat ik nu digitaal ook veel bewuster aan het werk ga.