Foto´s gemaakt en dan ?!?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Esthelle

Foto´s gemaakt en dan ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 10:38

Hoi!

Ik heb een vraagje!

Ik ben nu een tijdje bezig met fotografie, en vindt het heel leuk om te doen! Nadat ik foto´s heb gemaakt zet ik ze altijd netjes in een mapje op de computer.

Maar ik vroeg me af - hoe doen jullie dat? Ik zou namelijk heel graag overwillen naar een foto progamma, ook om meteen foto´s evt. te bewerken en uit te zoeken.

Dus wat is jullie ritueel/advies? *\o/* (En bewerk programma)

Ik maak gebruik van een Canon EOS 350D met drie verschillende lenzen.
Laatst bijgewerkt door Esthelle op 22-10-15 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re: Foto´s gemaakt en dan ?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:42

Ik maak foto's, bewerk ze met LR, Photofiltre en/of Photoshop en zet ze dan op mijn site, Facebook en op mijn externe schijf. Eens in de zoveel tijd kijk ik de schijf na op wat er weg kan...

Ik ben ook begonnen met een 350D, heb nu een 700D met 70-200 2.8 lens. :)

Esthelle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 10:50

Bellatrix schreef:
Ik maak foto's, bewerk ze met LR, Photofiltre en/of Photoshop en zet ze dan op mijn site, Facebook en op mijn externe schijf. Eens in de zoveel tijd kijk ik de schijf na op wat er weg kan...

Ik ben ook begonnen met een 350D, heb nu een 700D met 70-200 2.8 lens. :)

Wat bedoel je met LR :o

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 11:09

Lightroom, een bewerkingsprogramma.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-15 16:04

Na een fotoshoot importeer ik de foto's op de computer.

Dat doe ik in overzichtelijke mappen.
Eerst per jaartal (2012, 2013, 2014, 2015, etc.)
In die mappen staan dan alle fotoshoots van dat jaar.

Die fotoshoots krijgen ook ieder een eigen mapje.
Met de naam: datum - ras paard - naam paard - naam eigenaar - locatie

Een fotoshoot op 24 oktober 2015 met een Fries die Pieter heet van Jessica in Amsterdam gaat dus zo de map in:

151024 Fries - Pieter - Jessica - Amsterdam
(jaar, maand,dag aan elkaar)

Dan kan ik ook eventueel handig op ras terug zoeken in de map en heb ik de reportages in juiste volgorde staan.

Daarna ga ik gelijk aan de slag met het uitzoeken van de reportage.
Ik ben over 't algemeen zuinig met foto's maken (ooit begonnen toen we nog met fotorolletjes werkten en steeds dus maar 24 of 36 foto's voor 1 shoot beschikbaar hadden op 't rolletje).
Maar tegenwoordig digitaal schiet ik wel "veilig". Dus vaak van 1 pose 2 foto's. Zodat als het paard bij eentje z'n ogen net dicht heeft omdat hij knippert, er toch nog een reserve foto is.

Die "reserve foto's" haal ik er dus direct uit.
Ik kijk even welke foto's mogen blijven staan en welke niet goed genoeg zijn.
In een ruime selectie. Want foto's die voor mij niet interessant zijn, maar voor de eigenaar misschien wel, die blijven staan.

Daarna gaan ze in een aparte map waar ze kleiner gemaakt worden en uiteindelijk op de bestelpagina voor de klant gaan (onbewerkt).

Daar zit ook altijd al minstens 1 bewerkte foto bij. In ieder geval de cover foto voor de bestelpagina. Zodat de klant ook gelijk ziet hoe het eindresultaat kan worden.

Alleen foto's die voor mijn eigen portfolio geschikt zijn of die de klant besteld, worden nabewerkt.
Ik werk daarvoor voornamelijk met het programma Corel Paint Shop Pro.
Maar voor basisbewerking kun je eigenlijk met ieder fotoprogramma goed uit de voeten.

Het uitzoeken van de foto's doe ik trouwens gewoon in de Windows fotogallerij browser.
Gelijk lekker op groot formaat en ik kan dan ook met 1 klik inzoomen naar 100% om de scherpte te checken.