[VRAAG] Fotoreportage gekregen, maar vond de foto's lelijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Monster

[VRAAG] Fotoreportage gekregen, maar vond de foto's lelijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 00:22

Ja, en nu?

Laatst een foto reportage cadeau gekregen van vrienden. Fotografe is langs geweest, had er hoge verwachtingen van. Wilde zoiezo 1 foto uit laten vergroten voor in de woonkamer.
Echter nu ik de foto's binnen krijg vind ik ze niet mooi. Er is best wat geld voor neer gelegd, maar ik had zelf ook dit soort foto's wel kunnen schieten.
Voorbeeld, bepaalde punten zijn scherp gemaakt, wat absoluut geen toegevoegde waarde heeft aan de foto.
Er is als achtergrond mijn eigen tafel kleed en vloer gebruikt. Je ziet dus de naden van het laminaat lopen, ook zie je meer vloer dan wat er eigenlijk gefotografeerd hoorde te worden, zelfde geld voor mijn tafel kleed.
Als ik foto's bekijk van andere die dezelfde soort reportage hebben gemaakt bij andere fotografen ziet het er veel natuurlijker uit.

Ik baal hier best wel van, hoe kan ik dit het beste oplossen? Is er een kans dat de fotografe opnieuw foto's komt schieten? Hoe zouden jullie hierop reageren als fotograaf zijnde?
Laatst bijgewerkt door Meloen op 06-10-15 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Air

Re: Fotoreportage gekregen, maar vond de foto's lelijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 00:33

Is de kwaliteit gelijk aan haar portfolio?

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 00:35

Altijd lastig zulke situaties. Zowel voor jou als de fotograaf. Waarvan heb je precies foto's laten maken en heb je eventueel voorbeelden? Mag ook via pb. Fotograven met elkaar vergelijken vind ik een lastige kwestie, vaak als je een fotoshoot boekt dan kijk je eerst het portfolio na van die fotograaf en als de stijl je bevalt boek je hem, fotograveren is nou ook eenmaal een beetje een kunst vak vind ik zelf wat jij niet mooi vind, vind de ander wel mooi daarom altijd goed de porfolio checken.. maar ik begrijp dat je hem cadeau hebt gekregen? En de foto's in het portfolio van de fotograaf komen die overeen qua stijl wat hij/zij jou geleverd heeft?

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 00:47

Goh, wat vervelend dat het resultaat van de shoot niet naar wens is..
Is het een soort van studio-shoot geweest, als ik het goed begrijp? Alleen dan met een provisorische achtergrond? Kan leuk uitpakken natuurlijk, maar jammer dat dat uiteindelijk niet het geval is.

Ik zou het eerlijk tegen haar zeggen, dat het resultaat niet zoals verwacht is. Als fotograaf zou ik dat persoonlijk graag willen weten (hoe pijnlijk dat ook moge zijn), omdat ik dan graag een oplossing zoek. Ik zou willen dat iemand, hoe dan ook, echt blij is met de foto's.
Als dat zou betekenen dat iemand wil dat ik ze opnieuw kom maken, dan zou ik dat doen.

Ik heb recent nog iemand haar geld teruggestort. Het was ook het domste ooit: 7 uur 's avonds, bewolkt en dan een dressuurles fotograferen. Ik had kunnen weten dat dat niet geweldig zou worden. De foto's zaten (natuurlijk) onherroepelijk vol met ruis, de kleuren waren niet mooi en de scherpte was ver te zoeken.
Model zelf vond ze lang niet zo erg, maar ik kon daar met mijn beste geweten geen geld voor vragen. Maargoed, dat kwam al van mij uit.

Nu kan het natuurlijk zijn dat de fotografe die bij jou is geweest de foto's wel super vindt, dat het helemaal haar ding is. Dat kan, maar meningen kunnen daar in verschillen. Dus ik zou het wel een beetje tactisch proberen te brengen, maar ik zou het sowieso aangeven.
Had je eigenlijk een beeld van haar stijl? Hoe zijn haar eerdere shoots, vond je die wel mooi?
Als dat het geval is, dat zou handig zijn, dat kun je dan gebruiken door aan te geven aan haar welke van haar foto's dat zijn en dat je meer die richting op zou willen gaan bijvoorbeeld, als ze bereid is opnieuw te komen.

Ik hoop dat je er uit kunt komen met haar, succes!

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 05:08

Niobe respect voor jou en je eerlijkheid. Top

Monster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-15 06:34

Het gaat hier om een newborn shoot, maar voor ons nogal een gevoelige kwestie. Ons kindje is 10 weken te vroeg geboren dus extreem prematuur met een erg groot ondergewicht (895 gr) ze heeft dus een aantal weken moeten vechten in het ziekenhuis voor ze met ons mee naar huis mocht.
Ik vond het een mooie gedachte om een week na thuiskomst de foto's te laten maken, een normale newborn shoot gebeurt natuurlijk ook zo rond de 7/14e dag na geboorte.
Het zouden voor ons de eerste echte foto's worden zonder slangetjes, toeters en bellen. (In het ziekenhuis is ook een fotograaf langs geweest voor foto's, maar deze zijn natuurlijk een stuk heftiger)
Denk dat ik hierom ook zo baal dat de foto's niet naar mijn smaak zijn.

Ik vind zelf de foto's niet overeen komen met haar portfolio.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 06:47

Waarom bespreek je dat niet gewoon met de fotografe?

hilly200

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:23

Als jou foto's ook niet lijken op die in haar portfolio zou ik gewoon eens met de fotograaf overleggen. Als fotograaf wil je ook tevreden klanten en mooie momenten vastleggen en als je het op een fatsoenlijke normale manier uitlegt dan zal ze het vast wel snappen. Wanneer ik ook niet blij ben met mijn foto's, en ben zelf ook behoorlijk kritisch dan bied ik standaard al een nieuwe shoot aan als de klanten het zelf ook willen.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 07:56

Ontzettend lastig dit, voor zowel jou, maar ook voor de fotografe. Eigenlijk zou degene die hem cadeau heeft gedaan contact met haar op moeten nemen. Wat het lastig maakt is dat er een aantal dingen van belang zijn die niet worden genoemd. Allereerst, is deze fotografe toegespitst op het fotograferen van newborns? Naar mijzelf kijkend, modellen en newborns vind ik moeilijk en begin ik niet aan, ik wil mensen niet teleurstellen. Daarnaast, wat laat haar portfolio zien en hoe zien de foto's eruit? Staat dit met elkaar in verhouding of is hier echt een slag gemist? En ook, wat is het bedrag waar het om gaat uiteindelijk. Gaat het om honderd euro of een paar tientjes? Ook hier kun je een kwaliteitsverwachting uit halen. Je mag mij best een pb sturen om er even naar te kijken.

Vanuit de fotografe vind ik dat er best kritisch naar het werk gekeken mag worden en vind ik het belangrijk dat klanten mij kunnen benaderen met ook minder leuke berichten. Mits ik ze zelf al niet heb ondervangen. Ik ben extreem kritisch en op het moment dat ik niet tevreden ben met wat ik gedaan heb kom ik terug of pas ik het bedrag aan.