Een locatie vinden was nog lastig, uiteindelijk op een licht vervuiling kaart gekeken en tot de conclusie gekomen dat waar ik Duke wel eens uitlaat in een bosje met een groot open veld erbij, dat het daar relatief donker was.
Midden in de nacht, met mijn hondje in het stikdonker.... Brrrr. Veel te spannend. En waar ik zat mocht ik na zonsondergang ook eigenlijk niet zijn. Toen stond er nog iemand 10 minuten lang met een enorme zaklamp op mij te schijnen. Ik dacht eerst "oh jee! De boswachter" maar ik denk dat het iemand van het huis ernaast was, die kwam kijken wat voor gespuis er in het bos zat.
Ik was super slecht voorbereid, want ik had geen idee hoe ik de time lapse functie op mijn camera aan moest zetten. Bovendien zou ik handmatig moeten scherp stellen en kon ik pas iets zien na een foto met exposure van 10 seconde. Dus steeds. Foto maken, bij draaien, foto maken, bijdraaien, foto maken.... Yes scherp!
Ik heb ook nog een langere exposure geprobeerd, maar er kwam stiekem nog best wat licht vervuiling achter de bomen vandaan, en met langere exposure vond ik dat teveel worden. Zoals het nu is vind ik het een heel gaaf effect, al is dat er deels ook in bewerkt.
En dan is de camera ingesteld en kun je hem aanzetten en moet je gaan zitten wachten.
28mm
f3.5
10 seconde exposure om de 10 seconde voor ruim een half uur
ISO 500
En dan is na een paar uur prutsen achter lightroom en Photoshop dit het resultaat.

Toen ik echt recht omhoog keek zag ik echt nog veel meer sterren. Dus heb ik de camera ook nog even recht omhoog gezet en met dezelfde instellingen nog een kwartiertje geschoten. Hierbij heb ik in de bewerking nog een beetje met met name temperatuur en kleurtint voor een iets spannender/futuristischer effect.

Ik ben uiteindelijk heel tevreden! Zeker voor een eerste keer! Ik wil het zeker nog een keer doen en dan wat verder rijden voor een gebied met minder licht vervuiling en een wat breder verder uitzicht. Maar de volgende keer moet er dan wel iemand mee... want in je eentje is het echt DOOD eng!
. Dus kon het niet laten die tweede ook te maken, al is die dus van een vele kortere periode, want daarna was ik koud en was ik het zat en had ik mijn zenuwen wel genoeg op de proef gesteld