[FOTO] Een startrail maken...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Shiloh

[FOTO] Een startrail maken...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 07:21

ik wilde het al maanden, maar telkens als het (bijna) nieuwe maan was was het vreselijk bewolkt. Maar donderdag nacht kon het dan eindelijk. Het is zondag nieuwe maan en ik kon de maan dan ook nergens spotten. Het was mooi helder.

Een locatie vinden was nog lastig, uiteindelijk op een licht vervuiling kaart gekeken en tot de conclusie gekomen dat waar ik Duke wel eens uitlaat in een bosje met een groot open veld erbij, dat het daar relatief donker was.

Midden in de nacht, met mijn hondje in het stikdonker.... Brrrr. Veel te spannend. En waar ik zat mocht ik na zonsondergang ook eigenlijk niet zijn. Toen stond er nog iemand 10 minuten lang met een enorme zaklamp op mij te schijnen. Ik dacht eerst "oh jee! De boswachter" maar ik denk dat het iemand van het huis ernaast was, die kwam kijken wat voor gespuis er in het bos zat.

Ik was super slecht voorbereid, want ik had geen idee hoe ik de time lapse functie op mijn camera aan moest zetten. Bovendien zou ik handmatig moeten scherp stellen en kon ik pas iets zien na een foto met exposure van 10 seconde. Dus steeds. Foto maken, bij draaien, foto maken, bijdraaien, foto maken.... Yes scherp!

Ik heb ook nog een langere exposure geprobeerd, maar er kwam stiekem nog best wat licht vervuiling achter de bomen vandaan, en met langere exposure vond ik dat teveel worden. Zoals het nu is vind ik het een heel gaaf effect, al is dat er deels ook in bewerkt.

En dan is de camera ingesteld en kun je hem aanzetten en moet je gaan zitten wachten.

28mm
f3.5
10 seconde exposure om de 10 seconde voor ruim een half uur
ISO 500

En dan is na een paar uur prutsen achter lightroom en Photoshop dit het resultaat.

Afbeelding

Toen ik echt recht omhoog keek zag ik echt nog veel meer sterren. Dus heb ik de camera ook nog even recht omhoog gezet en met dezelfde instellingen nog een kwartiertje geschoten. Hierbij heb ik in de bewerking nog een beetje met met name temperatuur en kleurtint voor een iets spannender/futuristischer effect.

Afbeelding

Ik ben uiteindelijk heel tevreden! Zeker voor een eerste keer! Ik wil het zeker nog een keer doen en dan wat verder rijden voor een gebied met minder licht vervuiling en een wat breder verder uitzicht. Maar de volgende keer moet er dan wel iemand mee... want in je eentje is het echt DOOD eng!
Laatst bijgewerkt door Meloen op 12-09-15 15:37, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag aangepast

Goof

Re: [Foto] Een startrail maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-15 07:49

Gaaf!
Ik vind vooral de eerste erg gaaf omdat je daar nog perspectief bij ziet door de bosjes onderin.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-15 07:52

Ja vind ik ook hoor! :j

Maar baalde dat ik met hoe hoog ik kwam met mijn lens (hoogte van het frame) en de hoeveelheid lichtvervuiling die er toch nog was, ik minder sterren erop kon krijgen. Zeker gezien hoeveel sterren er recht boven me zaten :( . Dus kon het niet laten die tweede ook te maken, al is die dus van een vele kortere periode, want daarna was ik koud en was ik het zat en had ik mijn zenuwen wel genoeg op de proef gesteld :P

magda_90

Re: [FOTO] Een startrail maken...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 14:40

Echt prachtig gedaan, je blijft maar kijken naar de foto's. Complimenten. :j