Kritisch oog gevraagd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bubbleee

Kritisch oog gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 20:13

Hoi Bokkers,

Sinds een paar jaar fotografeer ik hobbymatig, en nu sinds ongeveer 2 jaar in opdracht/voor geld.
Ik ben begonnen met een Canon 1100D, met verschillende lenzen. 18-55 (kit) , 70-300 en een 18-200.

Nadat ik eigenlijk wel uitgekeken was op mijn 1100D, en er een fotografiecursus + bruiloft op het programma stond heb ik de overstap gemaakt naar de 700D. Daarmee een cursus gedaan en daarna veel in opdracht geshoot.

Toch ben ik absoluut niet tevreden over mijn geleverde resultaten.
Ik wil iets anders afleveren dan dat ik in werkelijkheid aflever.
Mijn belichtingen zijn nog niet optimaal. De juiste verhouding is voor mij soms nog goed zoeken.
Over het algemeen beschik ik wel over de nodige kennis wat betreft ISO, sluitertijd en diafragma, alleen krijg ik nog niet een optimaal resultaat.

Ik ben op zoek naar een, zoals aangegeven in de titel, een kritisch oog die mij misschien net wat tips kan geven, en ook mijn foto's wilt beoordelen.

Hieronder plaats ik een link naar mijn facebookpagina, met daarop een hoop voorbeelden.
https://www.facebook.com/marleenvanwijk ... fie?ref=hl

Wie kan voor mij de vinger op de zere plek leggen, en nog wat advies geven etc.?

Loeky01

Re: Kritisch oog gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 20:57

Waar staat je diafragma op? Want wat ik persoonlijk als eerste oogopslag zie, is dat er weinig scherpte-diepte in zit. Of veel. Geen idee hoe het nou precies zit.

Het komt er op neer, met een klein diafragma getal (wat het diafragma groot open zet) krijg je een wazigere achtergrond. Ik denk dat je dat momenteel mist in je foto's.

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-15 21:06

Jikkeee schreef:
Waar staat je diafragma op? Want wat ik persoonlijk als eerste oogopslag zie, is dat er weinig scherpte-diepte in zit. Of veel. Geen idee hoe het nou precies zit.

Het komt er op neer, met een klein diafragma getal (wat het diafragma groot open zet) krijg je een wazigere achtergrond. Ik denk dat je dat momenteel mist in je foto's.

Diafragma staat vrijwel altijd op 5,6

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-15 21:15

Wat me als eerste opviel toen ik je pagina opende is je profielfoto. Die zou ik echt veranderen naar je logo of een goede foto die je hebt gemaakt. Het is een ontzettende gele foto, en ik neem aan dat je geen gele huid hebt :+ Witbalans is dus niet helemaal lekker.

Om eerlijk te zijn zie ik weinig sfeer. Je bent wel goed bezig met standpunten zoeken en bent er creatief in. Wat voor lens gebruik je? Lees al dat je diafragma op 5.6 staat. Dat is echt heel erg dicht voor portretten, vind ik.

Ik zou zeggen: probeer eens een lens uit met een vast brandpunt afstand. De goedkopere canon versie heb je al voor 100 euro dacht ik. Prima om zo mee te beginnen, ook wel de 'plastic fantastic' genoemd. 50mm 1.8 dacht ik. Gaat een wereld (vol sfeer) voor je open.

De studiofoto's die ik voorbij zie komen vind ik heel erg vlak. Plat licht gebruikt waardoor er geen diepte (in het gezicht) komt. Denk dat er qua nabewerking ook erg veel te winnen valt :) Heb je iets van PS of LR?

Als je vragen hebt kan dat ook altijd via pb! Ben overdag wel veel aan 't werk dus zal niet meteen kunnen reageren. :)

Bubbleee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-15 21:28

laughterline schreef:
Wat me als eerste opviel toen ik je pagina opende is je profielfoto. Die zou ik echt veranderen naar je logo of een goede foto die je hebt gemaakt. Het is een ontzettende gele foto, en ik neem aan dat je geen gele huid hebt :+ Witbalans is dus niet helemaal lekker.

Om eerlijk te zijn zie ik weinig sfeer. Je bent wel goed bezig met standpunten zoeken en bent er creatief in. Wat voor lens gebruik je? Lees al dat je diafragma op 5.6 staat. Dat is echt heel erg dicht voor portretten, vind ik.

Ik zou zeggen: probeer eens een lens uit met een vast brandpunt afstand. De goedkopere canon versie heb je al voor 100 euro dacht ik. Prima om zo mee te beginnen, ook wel de 'plastic fantastic' genoemd. 50mm 1.8 dacht ik. Gaat een wereld (vol sfeer) voor je open.

De studiofoto's die ik voorbij zie komen vind ik heel erg vlak. Plat licht gebruikt waardoor er geen diepte (in het gezicht) komt. Denk dat er qua nabewerking ook erg veel te winnen valt :) Heb je iets van PS of LR?

Als je vragen hebt kan dat ook altijd via pb! Ben overdag wel veel aan 't werk dus zal niet meteen kunnen reageren. :)

Profielfoto is momenteel gewijzigd, ik hoop zeer binnenkort mijn logo aangeleverd te krijgen, dus dat wordt tzt mijn PF.
Ik ga eens informeren bij de fotospeciaalzaak. Waarschijnlijk zullen ze me iets anders aansmeren maar ik zal me van tevoren goed inlezen :+

Bedankt voor je reactie!

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 21:43

mocht je vragen hebben kan je altijd pb'en :) heb 1,5jr in de fotozaak gewerkt en camera's/lenzen verkocht dus wie weet kan ik je nog advies geven of vragen beantwoorden haha :P

Meloen

Re: Kritisch oog gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:28

Zoals je ook in de regels en richtlijnen kunt lezen, dienen afbeeldingen in de openingspost direct zichtbaar zijn. Het is dus niet de bedoeling om een link te plaatsen, zodat mensen eerst naar een site toe moeten om foto's of tekeningen te bekijken.
Daarom plaats ik hier een slotje.

TS je mag mij een PB met werkende links sturen, dan kan ik de OP aanpassen en topic weer openen.