Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Leen schreef:Wellicht heb je aan deze iets? Kan je ook uitprinten en meenemen. Maar probeer er eerder een logica achter te zoeken waarom iets net zo is.
ikke schreef:Leen schreef:Wellicht heb je aan deze iets? Kan je ook uitprinten en meenemen. Maar probeer er eerder een logica achter te zoeken waarom iets net zo is.
Dat is waar het feitelijk om gaat.
Sluitertijd:
Korte sluitertijd (1/1000 sec) voor snelle bewegende objecten
Lange sluitertijd ( 1/30 sec) voor stilstaande objecten
Diafragma:
Groot diafragma (f2.8), weinig scherpte diepte. Onderwerp wordt "losgehaald" van de achtergrond.
Klein diafragma (f22), scherp over grotere afstand.
Zie ook de schaal op je lens die het scherpte-bereik aangeeft bij je afstandschaal (niet op elke lens aanwezig)
ISO:
lage ISO geeft (meestal) scherpe foto's met meer detail.
hoge ISO geeft acceptabele foto's in slechte lichtomstandigheden (ruis).
Je ISO zet je vast, liefst 200 - 400 ISO.
Met de sluitertijd en het diafragma maak je de foto. Pas als je het echt niet redt met je instellingen, zet je je ISO hoger.
Dit zijn de feiten in een notendop. Welke instellingen je het liefste gebruikt is voor een groot deel waar je zelf je voorkeur hebt en waar je eigen grenzen liggen. Ik word niet warm of koud van sluitersnelheden 1/30 of 1/15 sec, zelfs niet uit de hand, maar niet iedereen heeft zo'n vaste hand en/of lenzen die daarbij helpen (beeldstabilisatie).
Ben vooral niet te bang om te proberen. Soms mislukken foto's nu eenmaal; het zij zo, maar als je weet wat je hebt gedaan, kun je leren van je fouten.
LvA1993 schreef:ikke schreef:Dat is waar het feitelijk om gaat.
Sluitertijd:
Korte sluitertijd (1/1000 sec) voor snelle bewegende objecten
Lange sluitertijd ( 1/30 sec) voor stilstaande objecten
Diafragma:
Groot diafragma (f2.8), weinig scherpte diepte. Onderwerp wordt "losgehaald" van de achtergrond.
Klein diafragma (f22), scherp over grotere afstand.
Zie ook de schaal op je lens die het scherpte-bereik aangeeft bij je afstandschaal (niet op elke lens aanwezig)
ISO:
lage ISO geeft (meestal) scherpe foto's met meer detail.
hoge ISO geeft acceptabele foto's in slechte lichtomstandigheden (ruis).
Je ISO zet je vast, liefst 200 - 400 ISO.
Met de sluitertijd en het diafragma maak je de foto. Pas als je het echt niet redt met je instellingen, zet je je ISO hoger.
Dit zijn de feiten in een notendop. Welke instellingen je het liefste gebruikt is voor een groot deel waar je zelf je voorkeur hebt en waar je eigen grenzen liggen. Ik word niet warm of koud van sluitersnelheden 1/30 of 1/15 sec, zelfs niet uit de hand, maar niet iedereen heeft zo'n vaste hand en/of lenzen die daarbij helpen (beeldstabilisatie).
Ben vooral niet te bang om te proberen. Soms mislukken foto's nu eenmaal; het zij zo, maar als je weet wat je hebt gedaan, kun je leren van je fouten.
Dankjewel! Ik moet zeggen dat ik uitproberen ook echt wel leuk vind. Maar tips en trucks zijn altijd welkom!