Goedkope fotoshoots, wat vinden jullie daarvan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joysieee

Goedkope fotoshoots, wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 16:49

Hoi :)
Naar aanleiding van een discussie hierover ben ik toch best benieuwd naar jullie meningen.

Wat vinden jullie van goedkope fotoshoots? Gaan jullie daar juist liever voor dan voor een dure of schrikt de goedkope prijs jullie juist af?

Ik weet niet zo goed wat ik erover moet denken. Ik fotografeer voor mijn hobby, gewoon omdat ik het leuk vind, en vraag momenteel €10. Eigenlijk van iedereen hoor ik dat dat veel te weinig is voor de kwaliteit die ik lever en een aantal mensen hebben mij ook de tip gegeven om mijn prijs te verhogen, omdat juist die hele lage prijs de mensen afschrikt. Ze zeggen dat de mensen dan bang zouden zijn om geen kwaliteit of serieuze foto's te krijgen.

Dus, wat is jullie mening? Als jullie zo een goedkope prijs zien, gaan jullie dan twijfelen aan kwaliteit? Of zoeken jullie juíst goedkope fotografen?

Telpeva
Moderator Algemeen

Re: Goedkope fotoshoots, wat vinden jullie daarvan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:05

Ik kijk persoonlijk niet direct naar de prijs maar allereerst naar het portfolio, en als dat mij aan staat dan kijk ik pas naar de prijs :)

Claudia1993_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 17:24

Als ik op zoek zou zijn naar een fotograaf kijk ik eerst of de foto's mij aanspreken.
Meestal zou ik qua prijs ook een beetje vergelijken met andere fotografen.

Voor mensen die niet veel te besteden hebben is een mooie fotoshoot voor weinig geld natuurlijk alleen maar leuk.

Ik had net eventjes op je site gespiekt en mooie foto's maak je hoor! :)
Ik zou daar persoonlijk best meer dan 10 euro voor willen betalen.

Als ik iemand kan vinden die leuke foto's voor een lage prijs maakt,
dan ga ik natuurlijk niet naar iemand die er 100 euro of meer voor vraagt.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:44

10 euro vind ik persoonlijk wel heeeel erg weinig. Ik maak momenteel enkel foto's voor vrienden, vrienden van vrienden,... Daarvoor vraag ik al 50 euro, soms krijg ik zelfs extra omdat ze vinden dat 50 te weinig is.

Lage prijs zou mij inderdaad ook wel afschrikken moest ik foto's laten maken. Het lijkt dan alsof je er maar een beetje voor wil omdat je bijvoorbeeld niet zeker bent dat de foto's goed zijn. Voor mij komt het dan over alsof je enkel de best gelukte foto's in je portfolio plaatst en als de foto's niet lukken, tja dan is het maar 10 euro.
Om je een vergelijking te geven. 10 euro zijn 3 broodjes smos of 4 cola's op cafe,... Ik denk dat het werk dat je er in steekt wel wat meer waard is. Uiteindelijk wil jij toch ook uit je kosten komen van aanschaf materiaal?

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 19:44

Lage prijs schrikt mij zeker niet af. Ik kijk alleen naar de foto's hoe mooi die zijn :)

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:03

Ik vind 10 euro ook wel héél erg weinig. Ondanks dat het voor jezelf misschien niet zo veel is, is het ook voor andere fotografen vervelend.. Die moeten straks wellicht ook gaan 'concurreren' met zo'n ontzettend lage prijs ;)

Of het af schrikt.. Ja, voor mij wel een beetje. 30 euro voor een shoot vind ik persoonlijk bijvoorbeeld ook héél erg weinig, en dan denk ik meteen dat er een addertje onder het gras zit :P bijvoorbeeld foto's die wél mooi zijn in het portfolio, maar niet als je de fotografe boekt, of dat er iemand komt die eigenlijk helemaal niet met paarden/mensen om kan gaan... tsja.

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:06

Ik twijfel daar ook vaak over, krijg nog vrij weinig aanvraag maar heb toch mooie foto's voor een zeer redelijke prijs.

Werd laatst wel gevraagd of ik foto's wilde maken voor iemand, vroegen ze: doe je nog gratis portfolio foto's of vraag je er ook wat voor? Zei ik: ik vraag er 25 euro voor, krijg je 20 foto's op webformaat + een foto uitkiezen op hoge kwaliteit. Daarna nooit meer iets van ze gehoord..

Zal dat dan ook te weinig zijn? Of te veel.. -O-

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:08

IsaCalixa schreef:
Ik twijfel daar ook vaak over, krijg nog vrij weinig aanvraag maar heb toch mooie foto's voor een zeer redelijke prijs.

Werd laatst wel gevraagd of ik foto's wilde maken voor iemand, vroegen ze: doe je nog gratis portfolio foto's of vraag je er ook wat voor? Zei ik: ik vraag er 25 euro voor, krijg je 20 foto's op webformaat + een foto uitkiezen op hoge kwaliteit. Daarna nooit meer iets van ze gehoord..

Er blijven altijd mensen die alleen maar gratis shoots blijven willen ;) 25 euro is echt niet veel hoor!

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:09

IsaCalixa schreef:

Dit zijn mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten ;).
Ik loop er zelf ook helaas tegen aan. Wat moet ik met mijn prijs, je wilt rekening houden met de markt van de fotografie, maar er zijn zo veel fotografen. En als je geen aanvragen hebt, weet je ook niet wat mensen voor je foto's willen betalen :+. Want in een taxatietopic zijn de smaken zo verdeeld en speelt misschien ook een stukje naamsbekendheid op bokt mee oid, geen idee.
Laatst bijgewerkt door Loeky01 op 24-08-15 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Fearn

Mariett schreef:
IsaCalixa schreef:

Er blijven altijd mensen die alleen maar gratis shoots blijven willen ;) 25 euro is echt niet veel hoor!

Denk dat mensen ook niet begrijpen hoeveel werk erachter zit. Dat je gewoon een paar keer op een knopje drukt en dat er zomaar mooie foto's uit rollen :P

Leen

Inderdaad, sommige mensen willen gewoon alles voor niets. Maar als je daar 1 keer foto's voor niets doet, vragen ze je volgend jaar voor alle vriendinnetjes ook. Maar dan ook gratis, want toen deed je dat ook ;)

Fearn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-15 20:11

Leen schreef:
Inderdaad, sommige mensen willen gewoon alles voor niets. Maar als je daar 1 keer foto's voor niets doet, vragen ze je volgend jaar voor alle vriendinnetjes ook. Maar dan ook gratis, want toen deed je dat ook ;)

Inderdaad :')

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-15 21:33

Ik heb inderdaad ook veel mensen die om gratis shoots vragen.. Best irritant :=

Ik vraag eigenlijk al dinds dat ik in opdracht ging fotograferen (eind 2014 ongeveer) €10, toen wist ik nooit of 20 van de 500 foto's lukten en of ze wel goed genoeg waren. Nu ben ik daar niet meer zo onzeker over of foto's lukken of niet, eigenlijk heb ik per shoot altijd meer dan 20 gelukte foto's, en ik lever er 20. Ik schiet dan zo'n beetje 100/150 foto's in totaal.

Met mijn prijs wil ik dus opzich wel omhoog, want ik ben (al zeg ik het zelf) niet meer zo'n fotograaf die 100 dezelfde foto's levert van de automatische camerastand. Maar ik vind het zo lastig om te bepalen hoe en wat. Ik heb nu namelijk best veel aanvragen, voornamelijk meiden van mijn leeftijd die het gewoon leuk vinden om uberhaupt foto's te hebben, maar ik weet niet hoe lang dat nog doorgaat.

Heeft iemand ervaring met pakketten? Of dat je betaalt per foto met een maximum aan foto's? (Dus als je bijvoorbeeld een shoot boekt met 20 foto's betaal je €20, 15 foto's = €15 etc.)

MxW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 21:22

Ligt er een beetje aan naar waar je naar op zoek bent. Is het een belangrijke fotoshoot dan zou ik erdoor afgeschrikt worden, maar is het gewoon voor de lol dan vind ik 10 euro een leuk prijsje. Daarvoor zou ik het niet eens erg vinden als de foto's niet zo "perfect" zijn als gehoopt. Met name voor beginnende fotografen is het leuk om ze dan de kans te bieden om beter te worden door de shoot, toch? Dan is 10 euro een leuke vergoeding voor de tijd die zij daarin steken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-15 15:46

Je bent zelf eigenlijk de enige die kan bepalen of je eigen prijs goed is voor jezelf.

Heb je als doel om gewoon lol te hebben?
Heb je als doel om je hobby te kunnen bekostigen?
Heb je als doel om geld te verdienen?

In het eerste geval hoef je helemaal niets te vragen. Dan kun je gewoon gratis fotograferen.

In het tweede geval kun je een klein bedrag vragen. En hoeveel dat is, kun je uitrekenen door te kijken wat je camera, lenzen, accu's, geheugenkaartjes, camera tas, computer, beeldscherm en software allemaal kosten. En daarbij hou je ongeveer 5 jaar aan als afschrijvingsperiode voor vervanging. En dat bedrag deel je door het aantal shoots dat je per jaar doet. Dan weet je hoeveel je moet vragen om quitte te spelen in de kosten.
Stel dat je een camera hebt van 400,- en een lens van 300,- en dan een computer van 400,- en overige spullen nog 200,- euro...
Dan is dat samen 1300,- euro. Ga je ervan uit dat je ongeveer iedere 5 jaar wat van die spullen gaat vervangen, dan doe je 1300 / 5 = 260,- euro per jaar.
Dat is het bedrag dat je per jaar dan aan fotoshoots moet doen om gelijk te spelen.
Als je ieder jaar 20 shoots hebt, dan moet je dus 13,- euro per shoot vragen om de kosten eruit te halen.
Iets meer eigenlijk, want alles wat je verdient moet je natuurlijk nog netjes aan de belastingdienst opgeven en er jaarlijks inkomstenbelasting over betalen. En hoeveel dat is hangt af van je overige werk en hoeveel geld je verdiend hebt. ;)
Ga er vanuit dat je met echt de goedkoopste spullen, al gauw rond de 20,- euro per shoot moet zitten om gelijk te spelen. En dan heb je er zelf dus nog helemaal niets aan overgehouden, behalve dan dat je hobby je niets heeft gekost. Want vergeet niet dat je camera wel slijt bij iedere fotoshoot die je doet.

Wil je in de 3e optie geld gaan verdienen? Dan gebruik je het rekenmodel hierboven, maar leg je er nog bovenop wat je wil verdienen. Winst dus. En ook daarbij rekening houden dat je er inkomstenbelasting over moet betalen. Wil je ongeveer op minimumloon qua uurprijs zitten, dan ga je al heel snel naar 60 tot 75,- euro per fotoshoot.

Wat de klant wil; dat is zaak van de klant.
Die zoekt een fotograaf die binnen zijn budget de leukste foto's voor de beste prijs maakt.
Maar als je op prijs wil concurreren, zal dat niet lukken in deze markt. Want er is extreem veel meer aanbod, dan dat er vraag is. En er is dan altijd wel iemand die 't goedkoper wil doen dan jij (of zelfs gratis).

Dus zoek niet te veel naar wat de klant wil, maar vooral naar wat jij zelf wil.