[FOTO] SanneWichertjes Fotografie - de afgelopen 2 jaar

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sannerocky

[FOTO] SanneWichertjes Fotografie - de afgelopen 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 21:46

Hallo iedereen!

Wat leuk dat je benieuwd bent naar de 'tijdlijn' van mijn fotografie :D. Ik ben nu zo'n 2 jaar bezig, en volgens mij heb ik een beste groei gemaakt. Maar: oordeel zelf!

Sommige foto's zijn gemaakt op fotomeeting georganiseerd via Bokt. Andere foto's zijn particulier gemaakt. De foto's staan op volgorde.

In het begin had ik een bewerkprogramma die waardeloos was, vandaar soms de rare kleuren in de eerste foto's. Hierna heb ik 4 verschillende programma's gehad, en inmiddels heb ik de juiste gevonden :)

Het zijn veel hondenfoto's, doordat ik veel naar hondenmeetings ben geweest. Omdat er helaas weinig meeting met paarden hier in de buurt georganiseerd worden..

Zulke donkere foto's :(
Zeegse Duinen
1. Afbeelding

2. Afbeelding

- Ander bewerkprogramma
3. Afbeelding

Noorderbos Stadskanaal
4. Afbeelding

Terhorsterzand
5. Afbeelding

Mijn huidige bewerkprogramma
Terhorsterzand
6. Afbeelding

"
7. Afbeelding

8. Afbeelding

Particulier
9. Afbeelding

10. Afbeelding

11. Afbeelding

Ennn... foto's met mijn nieuwe 50mm lens! Ook heb ik andere bewerkingen toegepast, waar ik zéér tevreden over ben :D

12. Afbeelding

13. Afbeelding

14. Afbeelding

Ik ben vooral benieuwd wat jullie van de laatste drie foto's vinden. Omdat dit toch wel de stijl is die ik wil gaan volhouden en nog meer wil gaan verbeteren.

Bedankt voor het kijken iedereen *\o/*
Laatst bijgewerkt door Meloen op 20-08-15 07:26, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:15

Erg leuk overzicht! Ik heb wat tips voor je.

De laatste 3 vind ik teveel overbelicht, vooral bij de laatste ging ik automatisch even met mijn ogen knijpen. Ze hebben wel wat meer diepte en leven dan de voorgaande, maar voor mij te overbelicht.
Ik vind wel de zachtheid van je omgeving daar mooier, dat geeft een fijne sfeer weer.

Probeer ook wat te spelen met waar je onderwerp staat, nu staat die meestal in het midden. Dat kijkt wat saaier, zeker na een aantal kijken. Nr. 7 vind ik erg mooi, maar daar had de hond voor mij zelfs nog wat meer naar (onze) rechts mogen staan. Altijd de kant vrijlaten waar het dier naar toe kijkt, dan krijg je een erg open en fijn beeld om naar te kijken.

Misschien zijn wat meer gevarieerde posities van het model (paard/hond/mens) ook wat om mee te oefenen (ik zie natuurlijk je andere foto's van die dag niet).
Als je daar moeite mee hebt, vraag dan of je bij iemand mag zitten op een meeting en zeg dat je wil oefenen op wat posities van het model. Er zal vast iemand zijn die je graag wil helpen daarmee. En anders neem je een vriendinnetje op pad en probeer eens wat uit.

sannerocky

Re: SanneWichertjes Fotografie - de afgelopen 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-15 22:45

Ik snap wat je bedoelt. Voor mij zijn de laatste foto's ook zeker even wennen. En toch vind ik het een mooi resultaat. Ze kunnen misschien ietsjes donkerder. En de laatste is wat overbelicht, maar de andere 2 vind ik zeker niet overbelicht.

Ik zie inderdaad dat ik veel foto's heb toegevoegd waarbij het dier in het midden staat. Ik heb hier opzich geen moeit mee, en ik houd ook van foto's waarbij het dier minder gecentreerd is. Deze zijn ook zeker gemaakt. Maar af en toe vergeet ik het wel eens. Dan kijk ik mijn foto's terug, en dan denk ik: hmm.., deze had ook anders gekund. Maar dat vind ik juist het mooie aan fotomeetings, daar probeer je gauwer wat nieuws uit.

Bedankt voor je tips.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:46

Ik vind de laatste 3 (en dan met namen juist de een na laatste) ook overbelicht.
Verder sluit ik me aan bij Leen. De foto's worden iets 'spannender' als je het onderwerp ook eens uit het midden plaatst.

saskiaojan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:55

Mooi overzicht hoor Sanne, ik kan je geen tips geven, wel dat ik de foto's van mandy, een mooie sfeer vind heb, dus eigenlijk de laatste 3 :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 16:20

sannerocky schreef:
Ik snap wat je bedoelt. Voor mij zijn de laatste foto's ook zeker even wennen. En toch vind ik het een mooi resultaat. Ze kunnen misschien ietsjes donkerder. En de laatste is wat overbelicht, maar de andere 2 vind ik zeker niet overbelicht.

Ik zie inderdaad dat ik veel foto's heb toegevoegd waarbij het dier in het midden staat. Ik heb hier opzich geen moeit mee, en ik houd ook van foto's waarbij het dier minder gecentreerd is. Deze zijn ook zeker gemaakt. Maar af en toe vergeet ik het wel eens. Dan kijk ik mijn foto's terug, en dan denk ik: hmm.., deze had ook anders gekund. Maar dat vind ik juist het mooie aan fotomeetings, daar probeer je gauwer wat nieuws uit.

Bedankt voor je tips.

Bij de voorlaatste is hij op de halsband overbelicht, dat leidt nu af van hoe mooi het oog ed. eigenlijk naar voren komt.
Nr. 12 is dan weer op de snoet en tong overbelicht en naar mijn idee ook wat links in de hoek.

Overbelichting is trouwens niet iets wat je kan 'vinden' overbelichting wil zeggen dat de detail verloren gaat door te veel (plaatselijk) te belichten. Bij foto 12 bijvoorbeeld zie je op het stukje en tong niets meer dan wit. Er zit geen achterliggende details meer waardoor je enige textuur oid. uit kunt opmaken.

Of je het mooi vind ik natuurlijk wel een eigen mening, maar ze zijn gewoon overbelicht dat is niet 'iets wat je zo kan vinden'.
Komt er dus op neer dat ik de foto's minder mooi vind omdat ze overbelicht zijn, jij vindt het overbelichte een toevoeging geven.

(Helemaal niet aanvallend bedoeld overigens, ik weet dat mijn schrijfwijze zo soms wel opgevat kan worden maar dat is absoluut niet de bedoeling.)

sannerocky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-15 22:13

Laat ik het anders zeggen: Ik ben met je eens dat delen overbelicht zijn. Ik mag dan wel niet geleerd hebben voor fotograaf, maar ik heb zeker het nodige via internet en andere fotografen geleerd, waaronder 'overbelicht'. Ik snap dan ook zeker dat overbelicht zijn niet een kwestie is van 'alleen een witte waas' (grof gezegd).

Ik vind heldere foto's mooi. De omgeving is perfect belicht, alleen het onderwerp te veel. Als ik de belichting van de foto's aanpas, is de overbelichting weg. MAAR ik vind het zonde dat de omgeving dan een stuk minder helder is. En dat is de reden dat ik het zo gedaan heb. Mocht je daar een tip voor hebben, dan hoor ik dat graag.

Het is dat je de laatste zin eronder hebt gezet, anders had ik niet eens gereageerd. Ik vind je schrijfwijze inderdaad een beetje naar overkomen. Maarja, het is getypt, dus we zien geen uitdrukking en horen geen manier van praten, ik snap het wel :D.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 22:53

Nee precies, ik bedoel het ook helemaal niet verkeerd.

Ik gebruik lightroom, daar kan je via een penseel bepaalde delen aanpassen. Zo kan je bijvoorbeeld enkel de overbelichte delen, of het volledige onderwerp 'kleuren'. Daar kan je dan bijvoorbeeld hooglichten minder zetten, belichting in algemeen, witte tinten, schaduw omhoog,... Dus daar kan je wel de overbelichte delen verminderen en toch je achtergrond zo houden. Want die vind ik zelf ook sprekender dan de andere.
Nu, lightroom moet je wel voor betalen, ik weet niet of er een soort gelijk programma is wat gratis is. Waarschijnlijk wel, maar daar ben ik niet mee bekend.

Tigress

Re: [FOTO] SanneWichertjes Fotografie - de afgelopen 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 23:06

Wauw, wat zijn wij al naar veel meetings samen geweest _O- Van het grootste deel herken ik ze gewoon _O-
En Rosco heeft een plekje in je topic gekregen, love <3 <3 <3

Je hebt zeker een flinke groei doorgemaakt, gaaf om te zien! :D

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 11:13

sannerocky schreef:
Ik vind heldere foto's mooi. De omgeving is perfect belicht, alleen het onderwerp te veel. Als ik de belichting van de foto's aanpas, is de overbelichting weg. MAAR ik vind het zonde dat de omgeving dan een stuk minder helder is. En dat is de reden dat ik het zo gedaan heb. Mocht je daar een tip voor hebben, dan hoor ik dat graag.

Je zou er voor kunnen kiezen spotmeting als lichtmeting te gebruiken, dan stel je de boel correct in voor belichting van je onderwerp en kan je met je huidige bewerkingsprogramma de achtergrond/omgeving wat "opkrikken" qua belichting. Ietsje meer onderbelichten dan je nu gedaan hebt dus.. :)
Vanuit onderbelichting de boel wat lichter maken is makkelijker en netter te doen dan van overbelichting naar beneden schroeven, vind ik :o

Vind wel dat je al erg vooruit bent gegaan! Alleen in het begin zei je dat de foto's "zo donker" zijn, ik vind dat wel meevallen, maar dat kan aan m'n scherm liggen ( :') ) Maar ik hou van veel contrast :D , jij, vooral aan de hondenfoto's te zien, van meer licht..
Vooral foto 10 vind ik erg mooi, schitterend plekje en goede compositie.

sannerocky

Re: [FOTO] SanneWichertjes Fotografie - de afgelopen 2 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-15 07:52

Bedankt voor de tips! Ik ga eens kijken wat ik er mee kan doen :)