Cursus paard in actie 16-08-15 Oostvoorne

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Cursus paard in actie 16-08-15 Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 17:30

Hee!
Gister heb ik een hele leerzame cursus paard in actie gehad! Ik moet zeggen, ik heb veel bij geleerd, en ben heel blij met de resultaten! Nog niet alle foto's bekeken maar wil toch vast een deel laten zien! :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De staart en de 2 voorbenen waren voor de opdracht: Maak een detail foto terwijl het paard in draf/ galop voorbij komt.

Ik heb ze nog lang niet allemaal gehad! Maar ben er wel al heel blij mee!

Een reactie vind ik natuurlijk leuk, net als bruikbare tips!

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 17:44

Leuke foto's hoor! Ik hou alleen persoonlijk niet zo van dat extreem scheve haha maar dat is een kwestie van smaak. Bij wie heb je een cursus gevolgd? Ben wel benieuwd :D

Ik heb misschien wel wat tips, afgezien van de scheve foto's die zo scheef bedoelt zijn, heb je er ook een paar tussen die (volgens mij niet als scheef zijn bedoelt) waarvan de horizon scheef staat! Rechte horizon staat vaak toch even wat netter (en dan heb ik het over de foto's waar het scheve niet express is gedaan zegmaar).

Ook zie ik een aantal momenten die ik persoonlijk niet gekozen zou hebben (bijvoorbeeld die open mond van het vosje ) dat zijn momenten die voor buitenstaaders vaak toch als 'zielig' of 'streng' etc gezien kunnen worden en ik vermijd dat soort foto's dus altijd ook ter bescherming van de ruiter.

Verder zijn ze mooi scherp en ben je echt goed op weg! Ga zo door +:)+

LoveUggs

Re: Cursus paard in actie 16-08-15 Oostvoorne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 18:26

Bedankt! Heb een cursus gedaan bij Cyrille. Alle horizon's zijn recht trouwens haha. Heb er een raster bij gehad dus lijken misschien scheef maar zijn echt recht..! In elk geval bedankt voor de tips!

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 20:18

Hmm, nou ik heb ze even voor de lol in een raster gegooid want ik ging twijfelen aan mezelf maar 4, 7, en 11 zijn toch echt niet recht maar dat zal wel aan mij liggen dan :o?

Want vooral bij 4 en 7 valt het me wel op omdat ze als t ware naar "beneden" staan, het lijkt als het ware alsof het paard omlaag galoppeert (en heel erg op de voorhand gedoken galoppeert terwijl dat niet zo is)

Het is overigens echt geen kritiek hoor.. Het was ook niet bedoelt op al je foto's en ook niet op alle foto's naast de scheef bedoelde, want er zitten inderdaad mooie rechte bij, misschien had ik specifieke nummers erbij moeten zetten :P Dus begrijp me niet verkeerd.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 20:23

Haha nu je het zo zegt.. Die zijn er misschien tussendoor geschoten.. :+ heb er namelijk echt op gelet haha

Duality

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 21:54

Haha ik had hier in het begin ook een onwijs gevecht mee, keek me er helemaal scheel op :') En als je er zoveel voorbij ziet komen met uitzoeken en nabewerken dan zie je het op een gegeven moment ook echt niet meer haha!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 22:20

Nee ik dacht echt dat ik ze tot nu toe allemaal gehad had.. Maar een extra controle kan dus geen kwaad :')

Ondanks dat, ben ik er blij mee.
Zitten foto's bij die wel op t goede moment zijn, maar ook foto's die dat niet zijn, maar ondanks dat gaat het mij om het plaatje, en niet om het moment. In dit geval was het gewoon echt een doel om scherpe foto's te krijgen, en dat is wel gelukt! :+

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 22:22

Goed bezig hoor!
Dat extreem scheve is ook niet helemaal mijn ding en ik vind het jammer dat veel van de beelden net voor/na het ideale fotomoment genomen zijn, op die manier komen de paarden minder voordelig naar voren dan zou kunnen. Das gewoon jammer, je wil het paard/de ruiter natuurlijk zo voordelig mogelijk op de foto. :)

Goed bezig in elk geval, je foto's zijn goed scherp.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-15 22:54

Dank je wel! Ik zou eens kijken of ik volgende week een topic kan openen met alleen foto's waarop het moment wel goed zijn, of echt op een haar na net niet (nog niet alles bekeken, bewerkt etc!) :+ oefenen oefenen oefenen..! Op een dag... Heb ik ze wel!

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 17:26

mooie foto's al ben ik ook niet dol op dat scheve.
persoonlijk had ik de foto's van dat vosje ook weggelaten, mond open en ogen kijken echt niet leuk..

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 19:50

Thanks, volgende keer beter op letten! :j

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 16:30

ITP --> FK

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 16:56

Sorry en bedankt Agossie!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-15 22:23

No worries!

Foto 1:
Hij is scherp, maar dat schuine is aan mij niet echt besteed. Ook jammer dat de timing nét off is en dat het gezicht en houding van de ruiter niet helemaal fijn is.

Foto 2:
Kijk, dat is een mooi plaatje. Misschien kun je de hooglichten wat verminderen en dan de foto nog iets oplichten, denk dat hij dan nog mooier wordt.

Foto 3:
Ook weer de hooglichten wat verminderen en de foto iets helderder. Wel een leuk plaatje, timing is leuk, maar kan beter.

Foto 4:
Horizon is scheef. Zou beter zijn als die recht getrokken wordt, dan komt ook de mooie haflinger beter tot zijn recht ineen wat meer opwaartse galop. Verder zou ik hem iets anders hebben uitgesneden zelf (voor het paard meer ruimte) en dat wat aan de horizon te zien is helemaal rechts in de foto misschien even wegpoetsen, dat is nu nét even een storende factor. Jammer ook dat de ruiter er geen plezier in lijkt te hebben en precies met haar sporen in de zij van de haflinger prikt, maar daar kun jij niet veel aan doen op dat moment.

Foto 5 (en foto 15):
Veel te scheef voor mijn smaak. In de zee is een donker vlekje te zien, die zou ik even wegpoetsen omdat dat echt afleidt. Verder timing goed, mooi scherp (zoals alle foto's +:)+ ) en paard lijkt er echt plezier in te hebben daar!

Foto 6:
Mooi! Horizon scheef past hier beter dan bij die andere twee foto's. Had voor mijn smaak iets minder scheef gekund, maar bij deze foto past het zo wel.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt!! Ik heb wel het idee dat je echt plezier hebt gehad en daar gaat het om. En veel geleerd en dat is ook fijn. Ga zo door!!

Foto 7:
Horizon even recht trekken, dan komt ook het paard beter uit. Timing nét off, aan de bovenkant iets te weinig ruimte ten opzichte van de onderkant (horizon verlagen) en het paaltje (?) dat achter de achterbenen van het paard te zien is even wegpoetsen.

Foto 8:
Mooie timing, mooie compositie, mooi scherp. Hier ook weer hooglichten wat omlaag en de foto iets helderder maken. Ook misschien even de windmolen wegpoetsen, maar hoeft niet. Valt niet echt heel erg op.

Foto 9:
Technisch een hele goede foto. Compositie zou iets meer naar achteren kunnen (dus voor meer ruimte), lichtbewerking als al eerder gemeld en paaltje even wegwerken. Jammer van de houding van het paard en de ruiter.

Foto 10:
Ja, mooi! Timing lijkt me meel moeilijk bij dit paard. Ik zou het paard ook niet teveel in het midden zetten weer. Iets meer ruimte voor.

Foto 11:
Iets lichter maken! Mooie compositie, maar nét weer die timing (die is zooooo moeilijk!! Veel oefenen!)

Foto 12:
Ja! Mooie timing, mooie compositie, ruiter blij, paard blij! Alleen iets lichter maken, frisser. :j

Foto 13:
Mooie scherpe foto van de staart! Knap hoor! Ik ben er nog niet uit of ik de hak in beeld nu wél wat vind of niet. Het nodigt wel uit om te kijken.

Foto 14:
Mooi! Mooie timing, mooie belichting, mooie compositie, alleen wel even die horizon recht trekken.

Foto 15:
Zie foto 5 :D

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-15 23:17

Waaaauw dank je! Super!

Nu je het zegt.. die foto (1)5..... :=

Wat betreft foto 6.. Deze vond ik heeeeeel lastig in te schatten. Het paard lijkt recht, stond ook stil, achtergrond is heel scheef.. Als ik de horizon daar recht trekt, valt het paard heel erg naar voren? Dat klopt dan weer niet met de achtergrond. Ik vond hem dus op deze manier beter uitkomen.

Horizon recht trekken moet ik echt beter op gaan letten. Bij veel foto's kijk ik er naar, en dan staat hij al recht, of recht genoeg om zo te laten, dat gaat dan echt op de milimeter. Heb er heel veel ook wel recht gezet, maar er zijn er een paar tussendoor geglipt. Eigenlijk zeg je dus steeds dingen die ik weet maar nog net eventjes vergeet haha.

In PS ben ik helemaal thuis. Laat mij weet ik veel hoeveel dingen weg werken in PS, en je ziet er niets van. Geef me LR, en ik krijg het niet voor elkaar. Dat is ook de reden dat ik bij sommige foto's (Tussen deze foto's volgens mij maar 1) bewust het paaltje heb laten staan, omdat wanneer ik deze weg zou werken, er een storende vage vlek op de foto komt. Dan vind ik het paaltje minder storend. PS werkt helaas niet meer bij mij, dus die moet ik binnenkort maar weer even bestellen en aanschaffen.

De hooglichten heb ik bij veel foto's al op -100 staan, zo fel was de lucht. :+ Dus bij veel foto's kon deze ook niet meer om laag.. :(

Maar heel erg bedankt in elk geval! Heb hier echt wel heel wat aan!