Thuis fotografeer ik dus heel weinig en zoveel ervaring heb ik dan ook niet. Dit is m'n 2e jaar op vakantie met mn Canon 350D en 1e jaar met mn 50mm f/1.8 lens en heb m flink uitgeprobeerd! Ik heb dus een heleboel foto's gemaakt, van landschappen tot detailfoto's tot portret/mensen.
Die laatste vind ik erg leuk, maar is vrij nieuw voor mij en ik weet nou niet echt goed wat gewenst is en wat niet. Ook vind ik dat er wat aan die foto's mist, maar ik kan er mn vinger niet op leggen.
Nu had ik wel een model, aka m'n zusje, die niet speciaal ervoor gekleed/opgemaakt was en die vrij ongeduldig was en liever tussen de rotsen op het strand krabbetjes wilde zoeken, dus het fotograferen voelde wat gehaast en casual. This dan ook maar hobby en het main doel was haar wat leuke foto's te geven.
Ook bleef de fout opkomen waar het lichaam scherp was, maar het gezicht niet? Iemand weet hoe je dat kunt oplossen? Ik heb ook geprobeerd manual te focussen, maar dit leverde vaak hetzelfde effect op.
Ik heb trouwens ook t probleem dat de bokeh hoekig wordt ipv rond, ligt dit aan de -ietwat kuch oude- body of de lens? En als het de lens zou wezen, zou dit niet echt goed zijn?
Ik zou erg graag tips en kritiek willen, zodat ik kan verbeteren!

Hier was het gezicht dus niet scherp..

Probeer anders eerst eens te werken op diafragma 2.8, en kijk hoe dat gaat. Heb je dat onder de knie, schuif dan eens door naar 2.0 bijvoorbeeld.
Erg bedankt voor de link, ik ga er zeker allemaal mee oefenen!