Hoe maak ik mijn foto's minder donker?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mirriezz

Hoe maak ik mijn foto's minder donker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-15 11:52

Afgelopen weekend ben ik op Jumpin' de Weel geweest. Aangezien ik in het gezelschap was van een hond en niet-paardenkennend publiek, had ik niet echt de mogelijkheid me heel erg te focussen op foto's maken. Aangezien er wel een paar bekenden voorbij kwamen, heb ik toch wat foto's geschoten. Ze zijn niet van artistiek niveau, maar ik vond het toch wel leuk om te doen.

De camera waarmee ik foto's heb gemaakt is denk ik een Fujifilm, maar kan ook ander merk zijn. Anyways, het was een betere categorie compact-camera, zonder spiegel dus, maar wel met een leuke zoom. Ik had hem lekker op auto staan (mss was sport beter geweest), zodat ik af en toe een foto in het wilde weg kon schieten.

Nu wil ik de foto's met mijn kennissen delen, maar ik zie dat een deel van de foto's vrij donker is van kleur. Ik weet dat ik hier in Photoshop wel iets aan kan doen en heb het programma. Ik gebruik het alleen nooit voor fotobewerking.

Kan iemand mij tips geven welke functies ik het best kan gebruiken om de kleur wat op te helderen?

Afbeelding

deze foto vind ik bijvoorbeeld wel mooi als ik het tafeltje er even af snijd. Maar dan nog is hij erg donker.

Tazzey

Re: Hoe maak ik mijn foto's minder donker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 10:39

Je foto's belichten doe je in eerste instantie met het diafragma en de sluitertijd. Aangezien je je beeld bij dit soort foto's vaak wilt bevriezen zul je weinig met de sluitertijd kunnen doen. Het diafragma is dan een optie, hoe kleiner het getal, hoe groter het diafragma hoe meer licht er op de sensor valt.
En als laatste redmiddel kun je de ISO hoger zetten. Het hangt van de kwaliteit van je camera af hoe hoog je kunt gaan voordat de ruis onacceptabel wordt.

Deze foto is gemaakt tijdens een regenachtige dag met weinig licht.
f/7.1 (lens was een 70-200 2.8 L), 1/800 en ISO 800
Gemaakt met mijn oude Canon EOS 50D. De ruis bij deze body is op 800 goed te doen.

Afbeelding