[VRAAG] Help! Statief mee met backpacken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

[VRAAG] Help! Statief mee met backpacken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 23:30

Hallo iedereen,

ik zit in dubio! Ik ga met mijn vriend backpacken door Kroatië (dalmatië) en ik ga daar deels ook heen om geweldige foto's te schieten. Van de natuur maar natuurlijk ook van ons samen. We sparen fotoboeken samen haha.

Mijn vriend vind mijn passie leuk, maar heeft er zelf verder niets mee, dus raad mij af het statief mee te nemen, dit weegt te veel, is irritant mee te nemen en gewoon een stom nutteloos stokje :')

Ik zie dit natuurlijk heel anders. Mooie nachtfoto's schieten, op plekjes waar zelden mensen komen kunnen we alsnog samen op de foto, mooie waterval foto's met lage sluitertijd, ja hoor ik zie t al helemaal voor me. *\o/*

Maarja, wat vinden jullie? Zal ik spijt krijgen als ik hem niet mee neem ? Of juist spijt dat ik hem mee neem?
Statiefje is van plastic en ong. 50cm lang op zn kleinst. Ik schat het niet meer dan 2kilo, lijkt mij lichter.

HELP -O-

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 00:25

Heb je geen keukenweegschaal, dan weet je hoe zwaar hij is.

Voor jou is het geen "nutteloos stokje", maar de vraag of een statief nuttig genoeg is om dat extra gewicht mee te dragen kan uiteraard alleen jij zelf beantwoorden.

Er zijn ook lichtere kleinere alternatieven (tafelstatiefjes bv) die eventueel een acceptabel alternatief zouden kunnen zijn.

Twee kilo is wel erg veel als extra gewicht om zelf te dragen (maar het lijkt me ook een te hoge schatting naar de beschrijving van je statief)....

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 01:18

Ik weet niet hoeveel kg bagage jij gaat meedragen maar ik neem gemiddeld op zo'n vakantie 8 kg mee. Dan is 2kg behoorlijk veel extra gewicht. Ik zou m thuis laten om die reden. Nou ja, ook omdat ik weinig met foto's maken heb. Zou enorm saggo worden van twee nutteloze kilo's meesjouwen. :D

Echter als je doel van de vakantie voor groot deel ook foto's maken is, tja, dan is het toch het overwegen waard.

Bagheera_206

Re: [VRAAG] Help! Statief mee met backpacken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 07:12

Hier gaat statief gewoon mee op een fotovakantie. Als ik op een niet-fotovakantie ga of met backpack met kampeergear, eten, kleding, etc. moet zeulen blijft hij thuis. Geloof dat mijn statief 1600 gram en mijn statiefkop 1000 gram is. :')

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 13:34

Ik zou hem lekker thuis laten. Je zeult hem je hele vakantie mee voor die enkele keer dat je hem wellicht gaat gebruiken, eerder een last dan een toevoeging.

Ik heb tot nu toe altijd gebruik gemaakt van rotsen of muurtjes oid, heb daar schitterende nachtelijke foto's mee kunnen maken, ik heb daar echt geen statief voor nodig.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 16:55

even gegoogled. hij is idd 1,7 kg.

Pff.. lastig. Wil hem eigenlijk zo graag mee.. hoe moeten anders die portretten etc. gemaakt worden? :)
ben echt bang dat ik spijt krijg.

nog een vraagje: welke lens zal ik meenemen? 18-55mm kitlens, of de 35mm 1.8f lens ..of beide en statief niet mee :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 17:50

In elk geval je 18-55mm, dan bereik je meer groothoek mee dan de 35mm en dat wil je toch echt bij landschappen.

Ik zou trouwens wel je statief meezeulen, maar dat komt omdat ik zelf ook alles meesleep. Tot mijn flitser aan toe :o Ik laat rustig iets anders thuis, loop ik wel een dag langer in een broek.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-15 18:01

Ik zou 'm echt missen bij waterfotografie en dergelijke :j Gorilla pod geen alternatief? Die neem ik wel eens mee als licht en veelzijdig alternatief voor een echt statief.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-15 18:12

gaucho schreef:
Ik zou 'm echt missen bij waterfotografie en dergelijke :j Gorilla pod geen alternatief? Die neem ik wel eens mee als licht en veelzijdig alternatief voor een echt statief.

ziet er erg handig uit! Maar beetje duur om nu nog snel aan te schaffen :Y)

WiancaR: Ben zo bang dat die kitlens stuk gaat,...weet niet waarom. Handig om 2 lenzen mee te nemen?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:12

Ik nam hem altijd mee. Ik heb aan mijn tassen altijd een ophangsysteem voor statieven gehad. Ik gebruik ook alleen carbon statieven. Er zijn momenten dat ik niet zonder mijn statief kan.

Lolleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 13:22

Je hebt verschillende opties, maar als ik dit zo lees zou ik zeker 'een statief' mee nemen.
Of je perse wat hebt aan je statief van 1.7kg? Nee...
Gorillapods zijn handig, maar zeker ook in goedkope paar euro versies te fixen. Wegen nog geen drol en voor een vakantie functioneren die prima.
Daarnaast zijn mini-statiefjes ook een optie.
Echter het is voor 99% heel simpel, minder je in gewicht: minder je in kwaliteit en hoogte.
Als jij geen probleem hebt met af en toe een verhoging zoeken voor je statief om dat 'ie niet kan uitklappen tot 1 / 1.5m dan gewoon eens zoeken op ministatiefjes. Die dingen wegen vaak hoogstens 300/400 gram en hebben voor een dergelijk vakantie doel prima nut.

Of zo-een:
http://www.blueface.nl/mini-aluminium-c ... oCncfw_wcB
Kwaliteit? Geen idee, maar groot uit te klappen en weegt geen drol.

Geloof dat de action ook B (c/d/e :+) merk gorillapodjes heeft voor een paar euro. Waarschijnlijk gooi je m weg na vakantie. Maar als jij gaat backpacken zijn die paar euro je zeker waard.
En voor het gewicht dat je niet meezeult én voor het feit dat je wél een statief bij hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 17:26

Kitlens gaat heus niet stuk, kan wel wat hebben hoor. Neem aan dat je niet van plan bent om hem al brandend van een berg te gaan gooien. Ik zou eerder zuinig op mijn 35 mm zijn :P

Ik neem zelf vaak 3-5 lenzen mee. Ligt er aan waar naar ik op vakantie ga. Maar als ik op jouw vakantie ging weet ik zeker dat ik 4 lenzen mee zou nemen, 2 body's, mijn statief en mijn flitser.

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 08:49

Ik zou ook je statief mee zeulen denk ik.
Alhoewel.. Niet dat statief van 1,7 kg..
Wel een lichter statief.

Ik heb mijne van manfrotto geloof ik, best klein opvouwbaar en weegt echt bijna niets. Nadeel is dat ie niet zo heel erg stevig is (en het dus niet te hard moet waaien/ je m niet in de branding moet neer zetten/ je camera niet top zwaar moet zijn) maar ach..
Hij was ook niet zo duur, 50 euro ongeveer.

Edit: oh, ik zit even te zoeken op internet, kan niet meer exact mijn statief terugvinden maar wel een soortgelijke.
http://www.statiefshop.nl/product/54847 ... black.html
Zie alleen dat deze alsnog 1.2 kg is.
Heb het idee dat die van mij iets lichter is nog, en die van mij kan tot ong 1.70m hoogte uitgeschoven worden.
Zo'n tafelstatiefje.. Als je echt landschapsfotografie wilt doen dan heb je daar (naar mijn idee) niet zoveel aan omdat het zo beperkt in de hoogte. Het is wel handig om foto's van jullie samen mee te maken.

Ik ben tot nu toe iig erg blij geweest dat ik mijn statief tijdens het backpacken mee heb genomen. Al was het maar voor die ene onmogelijke bergbeklim toch waar we hem als wandelstok gebruikt hebben om zo niet van de rotsen te donderen haha.