Dag bokkers,
Ik heb even rondgefietst door het taxatietopic van fotografen. Ik heb de ballen verstand van taxeren, maar ben (dringend) op zoek naar een taxateur voor mijn foto's en iemand die me verder kan helpen.
Twee maandjes geleden heb ik een spiegelreflex gekocht. Een Sony A200 met een Sigma 70-300 mm lens. Tweehandsje, leuk om mee te beginnen.
Ik heb mijn eigen fotografiefacebook opgezet om hier af en toe wat te posten en wat tips en commentaar te ontvangen. Nu is het zo gelopen dat ik veel aanvragen krijg voor fotoshoots en dergelijken en ik vanmiddag een aanvraag kreeg voor een zwangerschapsshoot. Toen brak het zweet me toch wel even uit.
Ik vind het enig, fotograferen. Het gaat best goed, ik krijg best veel lovende woorden, maar toch vraag ik me af... Ben ik wel klaar voor een zwangerschapsshoot? Ik bedoel.. Die mensen willen een bijzondere periode in hun leven vastleggen en dat wil je als fotograaf graag goed doen. Ik ben nog niet zo lang bezig, maar ik zou het onwijs sneu vinden als ik het nu verpruts. Zijn er tips en tricks voor een zwangerschapsshoot? Hoe pak je zoiets aan?
Nu ik gevraagd word voor de shoots, vraagt men direct wat ik ervoor wil hebben. In het begin was het puur het uitbreiden van mijn portfolio en vroeg ik wat vrienden en kennissen model te staan. Gratis en voor niets, foto's krijg je erbij. Nadat ik dit portfolio online gezet had, kwamen de reacties. Vrienden en vriendinnen wil ik best af en toe op de foto zetten, daarvoor hoef ik geen geld. Nu komen er ook heuse "klanten" en heb ik geen idee wat ik moet vragen. Van de shoots die ik doe, krijg ik een cadeaubon van Etos e.d., maar liever heb ik een naamsvermelding bij de foto of een klein fooitje. Ik heb met mezelf afgesproken voor shoots een symbolisch bedrag te vragen van een tientje, maar ik kreeg naar mijn hoofd geslingerd dat het een achterlijk laag bedrag is.
Wat kan ik vragen voor mijn werk? Is dit werk kwalitatief oké om geld voor te vragen?Ik gebruik geen logo of watermerk, misschien moet ik dat eens gaan doen. Toch komt de twijfel dan om de hoek kijken: zijn mijn foto's goed genoeg voor een watermerk? Ik vermeld bij al mijn werk duidelijk dat ik een beginner ben en bezig ben met mezelf ontwikkelen, maar toch vind ik het nog een beetje "spannend" een watermerk op mijn foto te knallen. Is het werk wat ik lever voldoende? Is het te veel gevraagd hierop een watermerk te plaatsen?
Dit is een greep uit de collectie foto's die ik gemaakt heb. Graag zou ik je vragen of je hier eens naar wilt kijken, opmerkingen wil plaatsen daarbij (positief/negatief, net wat je vindt) en je vragen of je mijn vragen kunt beantwoorden. Ik heb zo veel mogelijk verschillende foto's gekozen uit mijn collectie van gemaakte foto's.
1.

2.

3.

4.

5.

Ik heb wat meetings op de planning staan om te oefenen op de paarden, hierdoor kan ik mezelf weer een beetje ontwikkelen. Ik plaats mijn werk onder de naam "De Fotomuur van Joop" op http://www.facebook.com/defotomuurvanjoop .
Ik dank ieder alvast voor de aandacht en de moeite!