[FOTO] (storm) Chase naar Frankrijk

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

[FOTO] (storm) Chase naar Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 18:02

Bon, mijn eerste stormchase topic! :D
En ook mijn aller eerste chase is een feit..
Sinds oktober 2014 ben ik 'volwaardig' lid van noodweer benelux als fotograaf. Aangezien het chase seizoen pas ongeveer in april begint heb ik nog niet echt iets kunnen doen. Tot gisteren! Er gingen verschillende cellen in Frankrijk passeren en 2 andere leden van noodweer benelux besloten te gaan chasen naar Frankrijk. Gelukkig had ik maar een halve dag school en kon ik mee gaan! We zijn om 13u vertrokken en ons target was Nancy. Verschillende keren in de file gestaan waardoor we een uur vertraging hadden. Al snel kreeg ik de gedachten in mijn hoofd, hoe gek zijn wij wel niet, 500 km rijden naar Frankrijk om een stevig onweer te zien.. maar eenmaal aangekomen waar we onze eerste vangst hadden kreeg ik al helemaal een voldaan gevoel! We zaten midden in de Vogezen waar die donderslagen o zo heerlijk weergalmen in de gebergtes.. Onze eerste stop was overigens Remiremont. Daar zijn we op zeker 400m van een hele stevige bui ontsnapt..

Afbeelding

De mannen op de brug wanneer de bui passeerde :Y)
Afbeelding

Vervolgens kregen we te horen dat er zich een andere cel aan het ontwikkelen was. We reden naar épinal om een goed plekje te vinden, niet gemakkelijk met al de bergen daar! Uiteindelijk een prachtig uitzicht gehad.. er kwam ook mist van tussen de bergen. Prachtig zicht!
Ook ontstonden er mammatus wolken van de vorige cel die was gepasseerd..
Afbeelding

De volgende cel was in aantocht.. er zat flink wat rotatie op. Er zijn dan ook verder in Duitsland verschillende tornado's geweest en hagel van wel 5cm doorsnede. Wij hebben deze cellen in hun jonger stadium gezien..
Van die cel heb ik nog geen foto's bewerkt.
Toen ging de zo onder, hebben we nog mooie belichte wolken gezien. Niet veel later werd het donker natuurlijk en was er weer activiteit.. we hebben ons nog iets idealer gezet voor een mooi uitzicht te hebben. En jawel hoor, ook bliksem op foto gezet! (was veel te lang geleden naar mijn goesting :') )
Afbeelding

Na deze cel zijn we terug huiswaarts verotrokken.. 21u30. We hadden nog 5 uur te rijden dus het was maar best zo! :Y)
Wilde deze ervaring vooral even delen, eigenlijk minder op het fototechnische gericht maar tips zijn zeker welkom :j
Hopelijk vonden jullie het leuk om te lezen!

Goof

Re: [FOTO] (storm) Chase naar Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 18:11

Tof, ik houd wel van wolkenpartijen en heftig weer (om te zien althans).
Ik vind de laatste foto het meest geslaagd, mooi vastgelegd en mooie kleuren ook.
De eerste 3 vind ik wat minder bijzonder, eerder wat grauw weer en donkere wolken, qua foto's iets minder bijzonder.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-15 18:17

Dank! Vind ik ook, maar die wolken maken me ook gek 8-) zeker mammatus wolken (die buideltjes die je ziet).
Tweede telt niet echt mee, maar de eerste was wel spectaculair met dat groen ertussen :j het is wel moeilijk om een evenwicht te vinden tussen landschap en de wolken qua belichting maar heb op de eerste foto echt superveel dingen weggewerkt omdat het echt lelijk was dus daarom is hij zo donker!

hamsterfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-15 20:00

Oh die laatste is gaaf!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-15 11:08