[FOTO] Fotoreis Duitsland (HPE), de eerste foto's

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

[FOTO] Fotoreis Duitsland (HPE), de eerste foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 12:23

Gister avond ben ik terug gekomen van een super gave reis naar Duitsland met Horse Photo
Experience.
We werden begeleid door Lisa Dijk, Merel Bormans en Marlinda van der Spek.

Ik wil hier graag vast wat foto's delen met jullie! Ik fotografeer pas een half jaar en dit was mijn eerste cursus fotografie. Ik ben al heel blij met het resultaat! Ik fotografeer met een Sony A58.
Ik had vooral moeite met het scherp vastleggen van beweging en daar heb ik veel op kunnen oefenen. Ik moet zeggen dat het me nu aardig lukt!

PRE.
Afbeelding

Een zonsondergangs shoot.
Afbeelding

Een Paso Peruano, Tölt.
Afbeelding

Een Paso Peruano veulen.
Afbeelding

Orginele tuig van de Paso Peruano.
Afbeelding

Ijslander merrie.
Afbeelding

Ijslander hengst. Net 3 weken uit Ijsland.
Afbeelding

Somero, een Aegidienberger ruin (dit is dus een kruising Ijslander x Paso Peruano)
Afbeelding

Zonsondergang.
Afbeelding

Nog een keer het veulen.
Afbeelding

Detail blackphoto van een Paso Peruano.
Afbeelding

Nog een van de PRE.
Afbeelding

Schwartswalder Fuchs hengst, nr 1!
Afbeelding

Schwartswalder Fuchs hengst, nr 1.
Afbeelding

En de laatste, persoonlijk tot nu toe mijn favoriet! De Schwartswalder Fuchs hengst nummer 2.
Afbeelding

De foto's lijken wat minder scherp door het uploaden. Ook heb ik al veel feedback gehad dus ik weet wat ik de volgende keer anders zou kunnen doen met dit soort foto's. :j Ik heb nog lang niet alle foto's bekeken en uitgezocht dus dit is maar een kleine greep uit de foto's, maar ik ben er heel blij mee!

Ik hoop dat jullie het wat vinden en ik hoor het graag! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Meloen op 11-05-15 20:23, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Tag toegevoegd

Rennie89

Re: Fotoreis Duitsland (HPE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:26

je kleurbalans lijkt vaak wat af te wijken naar geel/groen, weet niet of dit aan je scherm ligt?
Persoonlijk vind ik de foto van de IJslander hengst het mooiste!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 12:30

Klopt hoor, komt omdat ik een aantal keer mijn camera op schaduw had laten staan na het maken van foto's, en er later pas achter kwam dat hij daar nog op stond. Bij andere foto's heb ik er weer bewust voor gekozen omdat ik dit zelf, persoonlijk een mooier beeld vond geven op dat moment.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:31

Ben het met Renee eens, vind de meeste erg raar van kleur. :o
Vind die van de IJslanderhengst voor die paarse bloemen het mooiste!
Gave paarden wel hoor!!

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:32

Je kan dit heel simpel aanpassen in een bewerkingsprogramma he? Ik heb die fout ook vaak gemaakt maar thank god there is Photoshop lol

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 12:36

Komt denk ik ook voor een deel door kwaliteitsverlies. Rechtstreeks uit mijn mapje zijn ze anders van kleur dan hoe ik ze hier zie, maar zou ze nog iets bij kunnen werken idd.

Persoonlijk hou ik wel van de warme kleuren.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:46

Je hebt warm en te warm :)
Maar ik zou als ik jou was enkel de juiste correcte foto's online plaatsen, geeft ook een beter beeld om eventueel te kunnen beoordelen en voor potentiële klanten :p
Maar het ziet er uit als een heel gave reis!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 12:47

Mooie dieren had je voor je camera!

Wat ik wel jammer vind is dat je na een fotocursus niet met scherpe foto's thuiskomt.
Ik neem aan dat je een hoop hebt betaald voor deze cursus, dus dit zou toch wel een vereiste moeten zijn lijkt me.
Lekker door blijven oefenen iig, je ehtb de smaak te pakken zo te zien ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-15 13:06

Het minder scherp zijn van de foto's komt deels door het upgraden. Uit mijn mapje zijn ze gewoon scherp. :j er is goed verschil te zien tussen het begin van de reis en het einde. Ik moet alleen mijn laatste foto's nog op mijn laptop zetten, er komt zeker nog een topic met wat andere foto's dus ik hoop dat als jullie mijn naam dan nog eens voorbij zien komen, jullie nog een kijkje willen nemen. Zou in het verdere nabewerken jullie tips ook mee nemen hoor en ze misschien net even wat minder 'warm' maken :j En natuurlijk hoop ik dat jullie dan ook verschil zien tussen begin en eind van de reis.

Angela

Re: Fotoreis Duitsland (HPE), de eerste foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 17:32

Ik verplaats dit topic van ITP naar FK.

Anoniem

Re: Fotoreis Duitsland (HPE), de eerste foto's

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 18:18

Heel eerlijk? Voor een cursus van €600,- vind ik dat je weinig (zichtbaar) geleerd hebt.. Ik ga namelijk mee met de opmerkingen hierboven. :o

Ook vind ik de uitsneden van de meeste foto's niet echt je van het.. Bijvoorbeeld foto nummer 3, veel meer ruimte onder dan boven. Foto nummer 5, het paard kijkt tegen de rand van de foto aan en bij zijn kont is er juist wel weer ruimte. Net als foto nummer 8, die bloemetjes zijn leuk hoor, maar ruimte boven het hoofd zou wat mij betreft belangrijker zijn. Hebben ze je hier niet bij begeleid dan, dat vraag ik me echt af?

Foto nummer 2 is volgens mij gewoon onscherp van het onscherp-zijn en niet van het uploaden. Anders had de rest ook zo onscherp moeten zijn. Zonde!

Ik hoop dat je dit niet alleen als kritiek beschouwt, maar er juist van leert. :)

_KiMbErLeY_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 04:44

Er is al genoeg fototechnisch commentaar gegeven... in sommige dingen ga ik zeker mee ;)

Ook vind ik er echt wel een aantal toffe fotos bij zitten... die hele donker zonsondergangfoto vind ik echt mysterieus! Toffe foto... al had hij ietsje lichter mogen zijn!

Ook die donkere van de schwarzwalder vind ik gaaf!

Ga zo door... ;)

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 07:33

Welke pagina gebruik je voor het uploaden van je foto's?
Er lijkt over bijna alle foto's een onscherpe waas te zitten en aan je watermerk te zien komt dat door het uploaden. Dat is erg zonde en lastig voor de mensen die je hier op bokt fototechnische tips willen geven.
Flickr behoud je kwaliteit wel aardig.

LoveUggs

Re: [FOTO] Fotoreis Duitsland (HPE), de eerste foto's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 07:38

Bedankt Ash! En nee hoor! Heb er alleen wat aan zodat ik weer weet waar ik op kan letten. We hebben wel foto's besproken. Tips gekregen qua uitsnijden etc :j

Nant, upload met tinypic!

WildDreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 09:49

Ik heb het gevoel dat jij last hebt van backfocus... De meeste foto's zijn echt niet scherp! En dat is een ander onscherpte dan die van uploaden. Zo zijn de manen soms scherper dan het hoofd zelf, four van de camera en je scherpstel punt dus, wat duidt op een flinke backfocus. Kijk bijvoorbeeld naar de scherpere manen dan het hoofd van de IJslander. Zonde!

Voor de rest zitten er zeker gave foto's tussen, vooral de eerste en de laatste :)

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:14

Volgens mij heb jij hetzelfde probleem als dat ik heb, bijna alle foto's zijn niet haarscherp en dat is echt zonde. Het veulen bijvoorbeeld is meer een waas. Ik zou eens langs een fotozaak gaan en je body en lens laten kalibreren.

Daarnaast vind ik sommige blackfoto's (die van de Schwartswalder Fuchs) te donker, het is maar goed dat hij een witte bles heeft, want hij valt helemaal weg. Ik weet niet of je dit ook als tip op de cursus hebt gehad? Ook mis ik bij sommige foto's net wat meer ruimte boven en/of onder. Uit de foto's kan ik niet opmerken dat ze je goed hebben begeleid bij de compositie van een foto en dat is echt heel jammer. Voor een cursus van €600,- vind ik het (zoals al eerder genoemd) geen geweldige platen. Natuurlijk krijg je toffe paarden voor je lens, maar fototechnisch is er nog een hoop te doen.

Ik upload ook met tinypic en krijg echt niet zulke onscherpe foto's door het uploaden, dus dat lijkt mij sterk.
Laatst bijgewerkt door Naoom_ op 12-05-15 10:16, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 10:16

Het kan misschien komen omdat ik met mijn camera niet zelf mijn scherpstelpunt kan kiezen. Het kan wel maar dan moet ik steeds een lange handeling uitvoeren waardoor ik eigenlijk ALTIJD te laat zou zijn. Misschien dat er hier op bokt mensen zijn die weten hoe dit werkt bij de Sony A58? Want we hebben het geprobeerd op te zoeken etc en uitgeprobeerd maar geen oplossing gevonden. Alles is dus gedaan met automatisch scherpstellen dus misschien dat dat een grote rol erin speelt?

Naoom_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:19

Kan je op de sony niet een scherpstelpunt kiezen waar hij dan automatisch op blijft staan? Zo ja, dan zou ik deze in het midden van de camera zetten. Of een snellere weg hoe je dat kan doen? Lijkt me anders een groot punt van kritiek op de body.. Want het is echt zonde dat je nu bij de meeste foto's onscherpheid hebt! Of desnoods een winkel een berichtje doen? Via een klantenservice ben je vaak snel geholpen.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 10:28

Daar had ik zelf nog niet aan gedacht! Goed idee! Zou van de week eens kijken of ik ergens langs kan! Weet iemand een goede winkel rondom Den Haag, waar ze me zouden kunnen helpen?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:36

Kamera express :)

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 10:37

Je focus lijkt inderdaad meestal achter het punt te liggen wat eigenlijk scherp zou moeten zijn. Ik had dit andersom, bij mij lag ie er meestal een stukje voor. Heb die lens nu afgesteld op mijn camera (Canon) en ik gebruik één focus punt (midden) en mijn probleem lijkt opgelost :)

Verder zou je qua compositie nog één en ander kunnen verbeteren. Zo vind ik bijv. dat je bij de foto van de stijgerende Aegidienberger ruin, bovenaan en links erg krap zit met ruimte terwijl je onderaan een overvloed aan loze ruimte hebt. Die bloemetjes zijn wel leuk op de voorgrond, en dat heb je goed gezien vind ik, maar nu is het net wat too much.

Blackfoto's vind ik mooi maar inderdaad te donker. Fotografeer je in RAW? Dan zou je de foto's nog een paar stops lichter kunnen maken d.m.v. Lightroom of Photoshop bijv :) Dan haal je misschien net nog wat meer details naar boven.

Vooral bij die zonsondergang foto is het zonde dat hij zo donker is. Als je hem wat op licht, eventueel in Lightroom, wordt het een hele mooie foto!

Verder, nog een compositie dingetje, die Paso Peruano met originele tuig. Je hebt nu rechts van het paard veel ruimte, terwijl er juist voor mijn gevoel links ruimte zou moeten zijn, omdat het paard zelf ook naar links kijkt. Nu voelt het wat 'opgesloten' in de foto. Foto 1 is ook wat krap rechts onder.

Je kan beter wat te veel ruimte over hebben bij het maken van de foto en daarna nog croppen, dan andersom! :)

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 11:10

Waardevol commentaar krijg je van medebokkers zo te zien.

Je bent pas een half jaar bezig en het is super goed dat je een cursus bent gaan doen. Je hebt ongetwijfeld veel geleerd en daar kun je nu lekker mee aan de slag! Vooral de laatste foto vind ik gaaf. Ik hoop dat we snel meer foto's van je zien!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-15 13:08

Ik fotografeer in RAW en JPG. Compositie heb ik idd nog wel moeite mee, denk bijvoorbeeld aan het achteraf nog even bijsnijden van de foto. Soms zie ik het wel, en soms niet. Grootste deel van deze foto's had ik al nabewerkt voordat er feedback op gegeven was dus idd qua compositie kan het ook zeker beter, dus daar ga ik sws beter op letten. Ook met het nabewerken van de rest van de foto's. :j

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 13:53

Jeetje wat heb je veel betaald voor je cursus..... in vergelijk met de foto's.

Heel zonde, mis scherpte, juist scherpstellen, kleuren niet in orde enz. Veel basisdingetjes. Zou toch mogen aannemen dat je die leert op een cursus en dat dat belangrijker is dan mooie paarden... (niet rot naar jou bedoeld :) )

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-15 14:37

Merel het is in elk geval duidelijk dat het een ontzettend gave reis is geweest voor TS en dat ze absoluut wat heeft geleerd! Mijn enige tip voor haar is om te kijken of ze in het vervolg er voor kan zorgen dat ze de foto's op zo goed mogelijke kwaliteit in een topic zet, want het kan het beeld nogal veranderen als er kwaliteitsdienst verlies is door bewerking en of uploaden.

Ik ben benieuwd naar nog meer resultaten TS die je na alle tips van zowel de organisatie van HPE en bokt hebt bewerkt :D