[FOTO] Oefenen op beweging

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

[FOTO] Oefenen op beweging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 15:51

Ik heb van de week wat plaatjes geschoten van een vriendin van mij en haar paardje. Ze gingen springen, en daarna speciaal voor mij nog even los gegooid omdat het paard leuk kan bewegen.

Camera natuurlijk mee genomen want ik wil graag oefenen met beweging dus dit was een mooie oefening. Ik fotografeer net een half jaartje dus ben nog een lekkere beginner. Woensdag vertrek ik naar Duitsland voor 4 dagen voor een cursus fotografie, dus hoop dan natuurlijk meer te leren.

Ik heb vooral gefocussed op het scherp stellen van de beweging zegmaar. Ik ben natuurlijk compleet vergeten de rest van mijn instellingen goed te zetten, maar ondanks dat vind ik de foto's nog redelijk geslaagd. :j

1. Had hier net een momentje eerder moeten pakken voor een mooier beeld, maar hij is scherp! *\o/*
Afbeelding

2.
Afbeelding

3. Helaas niet helemaal scherp.
Afbeelding

4. Na het rollen. :+
Afbeelding

5. En losss!
Afbeelding

6.
Afbeelding

7. Niet helemaal scherp.. :(
Afbeelding

8. Deze vind ik toch wel erg geslaagd. Je ziet dat er vaart in zit, paard is vrijwel scherp, en de achtergrond raasd een beetje voorbij vind ik. :j
Afbeelding

Ik hoor heel graag wat jullie ervan vinden, en of jullie nog tips hebben! Zou ik heel fijn vinden! :j :D

Anoniem

Re: [FOTO] Oefenen op beweging

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:12

Leuke foto's!

Wat was je sluitertijd bij de wat minder scherpe foto's?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 16:19

Had eigenlijk overal dezelfde sluitertijd. := Ben wat dat betreft heel erg aan het uitzoeken. :j
Sluitertijd was trouwens 1/300 en mijn ISO stond op 200

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:20

Als je je sluitertijd hoger zet, worden de foto's ook scherper.
Als ik een paard in galop vastleg, heb ik mijn sluitertijd vaak op 800 staan, maar 640 is ook prima.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 16:21

Dat is weer wat om mee te nemen voor de volgende keer! Het is zo lastig om de juiste instellingen te ontdekken, en al helemaal omdat het ook weer verschilt met hoe het weer is die dag. :+ Bedankt voor je tip!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 17:00

Probeer echt wat beter het juiste moment te pakken, vind het paard er zelf niet voordelig uit komen (vooral bij de losgooi foto's). Ik bekeek eerst je foto's en daarna pas je stukje tekst maar had van af de foto's niet gezien dat dit paard leuk kan bewegen eerlijk gezegd.

Verder je instellingen, hoe korter je sluitertijd is hoe meer het beeld bevriest en de beweging scherper is maar het betekend ook dat je camera een heel stuk minder licht vangt. Dus je diafragma moet je bij een kortere sluitertijd groter zetten (= lager getal). Waar had je de camera ditmaal dus op ingesteld? Dat je alle instellingen zelf in moest stellen? Want dan moet je ZEKER niet alleen focussen op de sluitertijd maar ook de andere instellingen zijn belangrijk (het hangt allemaal samen met elkaar). Je kan hem ook instellen dat jij alleen sluitertijd bepaalt en de camera vervolgens de rest van de instellingen bepaalt (dan meet hij zelf o.a. de lichtinval e.d.). Dit kan ook heel leerzaam zijn en zo leer je goed kennen wat een bepaalde sluitertijd doet, als je een hele korte sluitertijd neemt is het bv. ook moeilijker om bewegingsonscherpte te krijgen door te pannen (zoals je laatste foto). Terwijl je dat juist zou willen bv. ;)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 17:10

Ik denk dat de diafragma op 5 stond? 5.5? Ik weet nog niet hoe ik deze kan veranderen in de stand waarin ik geschoten heb. (Sony A58, geschoten op het S'je deze is voor het handmatig aanpassen van de sluitertijd) Maar gelukkig ga ik woensdag op cursus dus ik hoop in die 4 dagen meer over mijn camera te leren. :j