[FOTO] Auschwitz/ Birkenau

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Goof

[FOTO] Auschwitz/ Birkenau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 09:27

Afgelopen week bezocht ik Auschwitz en Birkenau in Polen.
Al heel lang wilde ik hierheen. Ik heb er altijd veel over gelezen, maar ondanks dat je de feiten en verhalen kent is het zo ongrijpbaar, zo onwerkelijk dat ik het zelf wilde zien. Zodoende ben ik in de auto gestapt en naar Polen gereden.

Ik kan nog steeds niet zo goed de woorden vinden om het te beschrijven. Het is absurd en niet te bevatten. Auschwitz 1 lijkt met zijn mooie gebouwen meer op een nette campus dan een plek waar de meest afschuwelijke dingen zijn gebeurd. Birkenau is zo groot, de grootte van dat kamp, de barakken zo ver als je keek, het overdonderde me echt enorm.
Uiteindelijk heb ik het hele gebeuren meer in me opgenomen dan dat ik met foto's bezig ben geweest, maar ik heb er toch nog wat mooie platen geschoten. Lang geen perfecte foto's fototechnisch gezien omdat ik er dus niet mee bezig was, maar ze zijn zeker de moeite van het delen waard. Al is het alleen maar om de geschiedenis nog eens aan het licht te brengen.

1. De welbekende ingang van kamp Auschwitz.
Afbeelding

2. De mooie gebouwen in combinatie met bloeiende bloemen, groene bomen en een zonnetje maakten dat je het gevoel kreeg op een nette campus oid rond te lopen.
Afbeelding

3.
Afbeelding

4. De muur tussen blok 10 en 11. Hier werden gevangen die overtredingen hadden begaan gemarteld en geëxecuteerd.
Afbeelding

5. Prikkeldraad, waar je ook keek.
Afbeelding

6. Op het prikkeldraad stond een hoog voltage, dit bord waarschuwt voor dit gevaar. Hoe ironisch.
Afbeelding

7. De welbekende ingang van kamp Birkenau. Birkenau hoort bij Auschwitz en is waar mensen aan denken bij het woord 'Auschwitz'; de barakken, de selecties op het perron, de gaskamers en de verbrandingen.
Afbeelding

8. De grootte van kamp Birkenau ontnam me heel even de adem. Barakken en schoorstenen zo ver je kon kijken, massa-opslag van mensen. Heel bizar.
Afbeelding

9.
Afbeelding

10.
Afbeelding

11. De stenen barakken stonden er bijna allemaal nog. Sliep je hier had je nog enigszins 'geluk' en beschutting. Er hing trouwens nog steeds een vreselijke stank in de barakken.
Afbeelding

12. Van de houten barakken stonden er niet veel meer. De houten barakken waren bedoeld om 52 paarden in te stallen. Uiteindelijk besloot men hier mensen 'op te slaan', de maximum capaciteit was 500, maar er werden soms tot 1000 mensen per barak geplaatst.
Afbeelding

13. De barakken hadden niets behalve stapelbedden. Toiletten waren er niet, er waren aparte barakken met 'toiletten', hier werden de gevangenen 2x per dag naar toe gebracht zodat ze onder begeleiding en in groepsverband hun behoeften konden doen.
In de bedden sliepen soms tot 4 personen.
Afbeelding

14. Van de gaskamers in kamp Birkenau is niets over. Deze zijn vernietigd voor de bevrijding. Wel zijn de restanten nog steeds te zien.
Op deze foto zie je de kleedkamer. Hier kleedden de mensen zich uit alvorens ze de gaskamer erachter binnen gingen.
Afbeelding

15. Het restant van een van de gaskamers.
Afbeelding

Wat me het meest aangreep waren alle persoonlijke spullen van de Joden. Er waren enorme ruimtes vol met schoenen, koffers, potten & pannen en afgeknipt haar. Dit maakte het heel persoonlijk en maakte de omvang nog duidelijker.
Hier heb ik enkele foto's met mijn telefoon gemaakt, vandaar hier in een link:
https://farm8.staticflickr.com/7732/173 ... 9a8134.jpg
https://farm8.staticflickr.com/7703/173 ... 077a3d.jpg

Blikken Zyklon B, het gas waarmee de vergassingen plaatsvonden.
https://farm8.staticflickr.com/7726/173 ... 1dbcdb.jpg

Ik heb een hele dag doorgebracht in beide kampen en kan eigenlijk nog steeds niet goed onder woorden brengen wat ik er nou van vond. Veel verder dan 'absurd' en 'niet te bevatten' kom ik niet.
Ik hoop dat jullie een beetje een impressie hebben meegekregen van hoe ik het ervaren heb.
Laatst bijgewerkt door Goof op 04-05-15 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

nine1987

Re: [FOTO] Auschwitz/ Birkenau

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:39

Het blijft aangrijpend.. Word er altijd weer stil van.. Ik vind dat je de sfeer heel goed hebt vastgelegd.. Ooit wil ik er toch ook heen gaan.. Precies wat jij zegt, om het te zien en te ervaren..

Als ik vragen mag.. Ik hoor wel eens dat je daar oook geen vogels oid hoort.. Klopt dat?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 09:42

Helemaal achterin, bij die bomenrand, heb ik wel degelijk een enkel vogeltje gehoord, in de rest van het kamp was het doodstil.
Dat maakte het zo absurd; er bloeiden bloemen in allerlei kleuren, het gras was groen, de bomen stonden er mooi bij en ik hoorde af en toe een vogeltje. Het leek allemaal zo vredig en 's zomers.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:44

Kippenvel.. Het is zo onwerkelijk allemaal. Dat mensen elkaar zo erg kunnen martelen. Onvoorstelbaar.
Mooie serie!

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:44

Jeetje.. Lijkt me idd een heel onwerkelijk gevoel..

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:48

Ik had precies hetzelfde, toen ik zag hoe groot het was... Zo overdonderend.... Herken echt wat je zegt.

Mooie foto's :)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 09:51

Mooi vastgelegd. Net zoals Nine1987 word ik er altijd weer stil van..

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:09

Mooi.. Het grijpt me echt aan

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:12

Ik ben er zelf 3 jaar geleden geweest. Vooral je verhaal over Birkenau herken ik, dat overweldigende. Je voelt je echt even helemaal niks in verhouding tot dat alles wat daar is en is geweest. De foto's geven echt een goed beeld van de sfeer aldaar, erg mooi.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 11:34

Wat zijn mensen toch ook soms monsters... Gatver...

Maar mooie foto's hoor :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:23

Ik heb ook familie dat naar kampen is gegaan, ik weet even niet meer welke... Zij zijn nooit meer teruggekomen.. Sterke fotoserie!

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:41

Prachtige foto's. Ik ben er zelf nooit geweest, maar het zou nog wel eens op een lijstje kunnen komen. Maakt wel indruk zeg...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 12:46

Mijn overovergrootouders zijn hier omgebracht, doordat de Duitsers zo'n geweldig goede administratie hadden hebben we alle data, van wanneer ze in de Joodse Schouwburg zijn aangekomen, weggebracht, naar Westerbork gegaan en toen naar Auschwitz. Ook veel brieven en zelfs foto's maar die bewaren we in de familie.

Aan de ene kant wil ik het heel graag zien, aan de andere kant word ik er zo misselijk en naar van. Ik vind 1 kamp (Theresienstadt) ook wel genoeg.

Wil je meer vertellen over hoe je de reis hebt geboekt? Mooie foto's. Hoe voelde het voor jou?

Darah3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:14

Erg mooie foto's Goof, en inderdaad ik had wel een soortgelijk gevoel bij het bezoeken van Auschwitz en Birkenau..
Vooral foto 4, dat zwart-witte tegenover de kleuren van de vlag en boeketten, mooi gedaan :j
Heel indrukwekkend... Die kamers met bezittingen en de grootte van Birkenau maakten het pas inzichtelijk hoe grootschalig het allemaal is geweest.

De gebouwen van Auschwitz waren voorheen overigens kazernes van het Poolse leger, daarom heeft het ook veel meer weg van een campus dan wat het in werkelijkheid was ;(

Lieveli, wel fijn dat er zoveel bewaard is gebleven van je overovergrootouders (brieven en foto's) :(:)
Als je georganiseerd wilt gaan overigens, kan ik Polenreizen aanraden, maar het (naar Krakau gaan en daar bijvoorbeeld een excursie boeken of op eigen houtje gaan) is vrij makkelijk allemaal.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-15 13:53

MarcoBorsato schreef:
Mijn overovergrootouders zijn hier omgebracht, doordat de Duitsers zo'n geweldig goede administratie hadden hebben we alle data, van wanneer ze in de Joodse Schouwburg zijn aangekomen, weggebracht, naar Westerbork gegaan en toen naar Auschwitz. Ook veel brieven en zelfs foto's maar die bewaren we in de familie.

Aan de ene kant wil ik het heel graag zien, aan de andere kant word ik er zo misselijk en naar van. Ik vind 1 kamp (Theresienstadt) ook wel genoeg.

Wil je meer vertellen over hoe je de reis hebt geboekt? Mooie foto's. Hoe voelde het voor jou?

Heftig Lieveli, en tegelijkertijd interessant.
Ik heb geen complete reis geboekt oid. Ik ben met de auto naar Krakau gereden, daar ben ik in een hotel verbleven en van daaruit is het goed aan te rijden. Je kan daar zelfstandig Auschwitz binnen als je voor 10 uur komt, je kunt na 10 uur enkel met rondleidingen naar binnen ivm drukte.
Het is handig om deze van tevoren even te boeken zodat je bij de ingang direct door kunt lopen en je van een plek verzekerd bent. Je hebt anders kans dat ze vol zitten, de plekken gaan snel.
je kunt echter ook complete reizen boeken vanaf Nl inclusief bezoek aan Auschwitz dus. Ik houd niet van georganiseerde reizen, dus ik heb hier niet voor gekozen, maar ik denk dat het prima reizen zijn.

Hoe ik me voelde? Heel nietig.
Zoals ik zei had ik er (hoe stom dat ook klinkt) al jaren naar uitgekeken, ik wilde het echt graag met eigen ogen zien, er zelf lopen en het ervaren.
Ik werd er gewoon echt wel beroerd van. In het eerste kamp zijn veel gebouwen nu ingericht met exposities. Veel info ken je al, veel foto's heb je al eens gezien. Heel boeiend, maar pas als je als die persoonlijke bezittingen ziet hakt het erin. Dan wordt het persoonlijk, iedere pop hoorde bij een kindje, iedere koffer bij iemand met verwachtingen, iedere schoen aan een voetje. Zo heftig.
En dan ga je naar Birkenau en zie je de omvang, zo ver je kon kijken barakken, massaal en gigantisch was het. Volkomen idioot dat ze die plek ooit helemaal vol hebben gestouwd met mensen, zoveel mogelijk op een (relatief) klein oppervlak en als er een nieuwe lading kwam werd de oude lading gewoon vernietigd. Toen ik die omvang zag daar werd ik er echt door overdonderd, het voelde naar.
Ik merk dat ik er nog steeds mee bezig ben, ik kan het nu nog niet loslaten. Het was echt heftig.
Desalniettemin ben ik 'blij' dat ik er ben geweest, dat ik de ervaring heb mee gemaakt, dat ik een echt beeld heb bij alle verhalen die ik gelezen heb.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 13:55

Indrukwekkend. Ik ga zelf over 3 weken naar Berlijn en daar staat Sachsenhausen zeker op de planning

Jillsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:23

Mooie foto's alleen daar krijg ik al kippenvel van op mijn armen. Moet je nagaan als je daar ook echt hebt moeten leven over beter, hebt moeten overleven.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 14:39

Teresienstad ben ik geweest en na een uurtje was ik zo emotioneel dat we weg zijn gegaan.
Ooit wil ik ook naar aushwitz/birkenau.
Lijkt me enorm heftig maar wel heel belangrijk.

Als de kids oud genoeg zijn neem ik ze eerst mee naar het anna frank huis (zelf ook nog nooit geweest).
Wil dat hun de geschiedenis ook kennen.

haffiefreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:05

Interessante foto's. Klopt het dat er ook nog iets van de familie Frank ligt? Ik dacht ergens een keer gelezen te hebben dat er ook koffers ofzo van deze familie ligt.
Zelf willen mijn vriend en ik hier ook nog naar toe.
Die rondleidingen in welke taal doen ze die?

Hoe lang heb je er overgedaan met de auto? Heb je het in 1 stuk gereden en wat was de prijs ongeveer voor de benzine? Mag ook in een PB

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:19

haffiefreak schreef:
Hoe lang heb je er overgedaan met de auto? Heb je het in 1 stuk gereden en wat was de prijs ongeveer voor de benzine? Mag ook in een PB

Wij hebben er destijds een uur of 12 over gereden in totaal. Op de heenweg wel een overnachting gehad in Dresden. Wij hebben het geluk van een leaseauto, dus ik kan je helaas niet informeren over de brandstofkosten.

Pff, helemaal op deze dag van het jaar zijn deze foto's echt nog indrukwekkender zeg!

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:28

Ik vind dat je het mooi hebt vastgelegd. Dit staat ook nog steeds op mijn lijstje om te bezoeken. Ik heb de tweede wereldoorlog altijd vreselijk interessant gevonden.

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 15:50

Jeetje wat heftig zeg.. Die foto's ook, heel goed weergegeven. Ik wil het zelf ook nog een keer zien, ben met school wel naar Sachsenhausen geweest. Dat was ook heel indrukwekkend, zo'n onvoorstelbaar naar gevoel dat je alleen krijgt als je er daadwerkelijk staat..

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 16:04

Heel mooi vastgelegd, ik heb kippenvel all-over. Verschrikkelijk wat er gebeurd is en het mag ook nooit meer vergeten worden. Ik wil er zelf ook heel graag nog een keer heen.

Veseosunce

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-15 21:09

Ik bekijk je foto's, lees de tekst en ik kan alleen maar huilen. De tranen stoppen niet meer.

Je hebt het 'prachtig' op beeld vast gelegd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-15 08:56

Veseosunce schreef:
Ik bekijk je foto's, lees de tekst en ik kan alleen maar huilen. De tranen stoppen niet meer.

Je hebt het 'prachtig' op beeld vast gelegd.

Dank voor je mooie compliment.