[VRAAG] Advies gevraagd foto 135x44cm

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

[VRAAG] Advies gevraagd foto 135x44cm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-15 23:12

Hallo,

Ik fotografeer n ruim 1 jaar met spiegelreflexcamera. Ik ben in het bezit van een Nikon d5100.
Ik word af en toe gevraagd voor een betaalde fotoshoot.

Nu heb ik 2 fotoshoots gekregen van dezelfde persoon.
1x zijzelf met dochter en paard.
1x haar man met zoon en auto.
Het formaat is 44cm breed en 135cm lang.

Ik moet dus behoorlijk gaan snijden met de foto's. Het lastige is dat t heel hoog en smal moet worden.

Omdat ik moet gaan snijden moet ik voldoende achtergrond hebben.
En er moet relatief veel im beeld.

Iemand hier ervaring in? Qua lenzen heb ik:
50mm
18-105mm
70-300 mm

Ik vind t een lastige opdracht. Het komt op Xpozer .. en die zijn duur. Dat zijn haarscherpe foto's.
Buiten het formaat maak ik me zorgen om de kwaliteit van de foto.
Croppen komt de kwaliteit niet ten goede.

Iemand goede tips?
Laatst bijgewerkt door Muurp op 20-04-15 10:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: TAG toegevoegd

Anoniem

Re: Advies gevraagd foto 135x44cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-15 09:21

Ik snap niet helemaal wat er nou op de foto moet komen te staan (2 beelden, dus zijzelf met dochter/paard en haar man met zoon/auto? Of per situatie één zo'n foto in dat langgerekte formaat?).

Croppen komt de kwaliteit niet ten goede zeg je, maar je hoeft in feite alleen van de zijkanten af te snijden door de verhouding, je hoeft niet een kleiner stuk te croppen en op te blazen, dus dat heeft helemaal niet per se zoveel invloed op de kwaliteit van je foto. Gewoon zorgen dat je boven en onder je onderwerp genoeg ruimte overhoudt om in die langgerekte verhouding te kunnen snijden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-15 23:00

Per situatie 1 foto.
Ik heb het inmiddels een fotograaf voorgelegd. Het zou kritiek zijn volgens hem qua beeldkwaliteit.

Gelukkig mag ik zijn full-frame camera lenen.

Bedankt voor je tips :-)

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 06:54

Meestal bestel je je foto's online en dan gaat dat met een programma waar je je foto 'in kan passen'. Als je dus een te brede of hoge foto hebt valt het 'restant' er dus gewoon buiten en kunnen ze de foto zo schuiven dat het onderwerp dus op de plaat staat.
Dan zou je dus niets hoeven te croppen, als de foto zelf maar groot genoeg is.

Of denk ik nu verkeerd?

MuurpJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 10:56

Wat een raar formaat? Volgens mij is dat niet eens te bestellen, of wel?

En de lens maakt geen verschil voor het formaat, dat doen voornamelijk de instellingen op je camera. Fullframe helpt daar bij, maar ook het goed instellen van je fotoformaat.
Het fotograferen in RAW kan er ook voor zorgen dat je kunt bijsnijden zonder extreem kwaliteitsverlies.

Anoniem

Re: [VRAAG] Advies gevraagd foto 135x44cm

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-15 10:11

Maar (sorry ik ben echt traag van begrip geloof ik :+ ) ik snap het niet, hoezo zou een foto bijsnijden in JPG zorgen voor kwaliteitsverlies dan? Je blaast de foto toch niet op, je snijdt alleen delen eraf omdat die niet afgedrukt hoeven te worden in deze verhouding. Dat doet niets met de kwaliteit toch?

Full-frame gaat wel zeker helpen voor een betere beeldkwaliteit en waarschijnlijk meer megapixels = grotere foto, dus handig op dit grote formaat ja :)

boemel

Re: [VRAAG] Advies gevraagd foto 135x44cm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-15 20:12

Het fotoformaat schijnt echt te bestaan. Ik ken dat bestelsysteem verder niet, dus ik wil eigenlijk de foto in het juiste formaat snijden.
Just to be sure.

Zelf fotografeer ik altijd in Raw. Mensen doe ik graag met 50mm lens.

Ik dacht altijd wel kwaliteitsverlies te hebben door te snijden en het voorwerp op die manier naar voren te halen. Zal er eens goed op gaan letten. Foto wordt dan iig minder mb's.

Ben blij dat ik een fullframe mag lenen. Voel me wat zekerder over de kwaliteit :-)