Foto op plexiglas of dibond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

__denise

Foto op plexiglas of dibond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-15 23:30

:wave:

Ik wil graag twee foto's printen op iets van plexiglas of (alu-)dibond. Na wat speurwerk op het web zie ik - als noob - de bomen door het bos niet meer.

Wat is nou eigenlijk het verschil?

Aluminium-dibond vind ik er erg mooi uit zien. Plexiglas kan ik weinig goede voorbeelden van vinden.
Dan vind ik vervolgens ook nog dibond met acryl...

Ik vind het belangrijk dat de kleuren van de foto's mooi helder blijven. De afdrukken moeten een glans afwerking hebben, dus wat spiegel/reflectie is niet erg. Ik wil graag niet al te dunne platen, die gewoon plat en onzichtbaar aan de muur bevestigd kunnen worden. Dus niet met afstandhouders of gekke dopjes. En dan nog zoiets: dit allemaal aan een gipsen muur. Is zoiets erg zwaar?
Ze komen aan de muur waar een raam links van zit, waar na de middag de zon op staat. Het is dus belangrijk dat de kleuren wel mooi blijven.

Dan... Money. Ik moet, zeg maar, even wennen aan het prijskaartje. Ik geloof dat ik het voor 1 print nog wel leuk vind, maar met nummer 2 erbij zal een flinke investering worden. Formaten ben ik nog niet zeker over.

Op Profotonet kun je bijvoorbeeld kiezen tussen ongepolijst acryl, 3 mm acryl met dibond en 10 mm acryl met dibond. Als ik kijk naar 30x50/40x50 vind ik het verschil zo groot.

Wat zijn de do's and don'ts?
Zijn er mensen die misschien sites kunnen aanraden, zie een leuke prijs-kwaliteit verhouding hebben?

Bagheera_206

Re: Foto op plexiglas of dibond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 07:13

Ik heb zelf een dibond met acrylglas in de gang hangen. Supertof, maar het grootste nadeel is inderdaad de prijs. Ik heb in de woonkamer nu een Xpozer hangen. Die zijn al een heel stuk goedkoper en je kunt gewoon zelf van foto wisselen op je frame. Misschien ook de moeite waard om daar eens voor te kijken? :=

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 11:00

Ik heb thuis samples liggen van dibond, plexi, forex etc, als je wilt kan ik wel even proberen om er een goeie foto van te maken? Ter vergelijk? Ik vind het sterk afhankelijk van je foto welk materiaal het tofst is :) Mijn samples zijn allemaal van dezelfde foto en plexi komt daar gewoonweg het mooist op uit, maar met een andere plaat kan het weer heel anders zijn :) En tja, de prijs... :+ Ja..... :')

Bij plexi vind ik afstandshouders (rare dopjes) juist wel mooi omdat het net even afstand creëert tussen muur en plaat maar er zijn ook strakkere bevestigingsmogelijkheden dacht ik, als je wilt kan ik eea wel eens voor je navragen bij mijn leverancier?

_Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 12:20

Zoals Bagheera al zegt hierboven, kijk eens naar Xpozer!

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-15 20:43

Bedankt voor de hulp alvast, super! :o

Xpozer. Dat is een soort doek? Opzich vind ik het niet verkeerd eruit zien. Alleen dan heb je niet die glas/glans afwerking... Dat vind ik eigenlijk wel erg mooi. Dat moet ik dan eerst uit m'n eigenwijze hoofd krijgen.

Dat zou echt top zijn Neej. Ben wel benieuwd naar het verschil in randen en aanzicht zegmaar!
Precieze foto weet/heb ik nog niet. Waarschijnlijk landschap oid, geen paard of mens.
De afstandhouders vind ik niet mooi. Ik wil het niet in het zicht hebben. Op Google had ik al wat verschillende ophangsystemen gezien. Ik denk dat ik daar wel uit kom, anders zal ik een gil geven :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-15 12:06

Foto's op aluminium-dibond zijn er in verschillende soorten:
1. Er wordt direct op het materiaal een print gemaakt.
Je hebt dan print-kwaliteit, geen foto-kwaliteit. Vaak kun je de strepen van de printer nog zien staan en de kleuren zijn minder helder als bij een echte foto. Bovendien vervaagt deze afdruk na enige tijd, omdat er geen UV beschermlaag op zit. Voordeel is dat dit relatief goedkoop is.
2. Er wordt een foto afgedrukt en die wordt op de aluminium-dibond plaat geplakt.
Dit kan in verschillende kwaliteiten. Ga je naar een professioneel vaklab zoals profotonet, dan krijg je natuurlijk een topkwaliteit foto afdruk die ze plakken. Maar ga je naar een prijsvechter, dan gebruiken ze mogelijk een geprinte foto en niet een echte afdruk.

Bij plexiglas/acryl (dat is in principe hetzelfde product, alleen noemen ze het anders):
1. Je krijgt een losse plaat plexiglas/acrylglaas waar direct op geprint is. Net zoals bij de bovenste optie van aluminium-dibond.
Je kunt dan door de plexiglas plaat nog naar de muur kijken. Transparant dus. Of ze plakken er nog een dun wit laagje onder. Print-kwaliteit, geen foto-kwaliteit. En vervaagt op den duur.
2. Je krijgt een aluminium-dibond plaat waarop geprint is, waar ze plexiglas overheen hebben gezet.
Deze optie komt niet heel veel voor en zou ik ook niet kiezen. Want je hebt print-kwaliteit, maar wel relatief duur.
3. Je krijgt een plexiglas plaat waar een foto achter geplakt is, zonder aluminium-dibond erachter.
Dat is wat goedkoper, dan optie 4, maar je hebt kans dat de foto uiteindelijk gaat bobbelen bij temperatuurverschillen.
4. Je krijgt een aluminium-dibond plaat en een plexiglas plaat, waar een foto tussen is verlijmd.
Dit is het beste van kwaliteit en het meest duurzaam. Maar daar zit inderdaad een prijskaartje aan.

Op de relatief kleine formaten van zo'n 30x40cm, is 3mm acryl meer dan genoeg.
Voor grotere maten, vind ik 10mm acryl wat degelijker qua look. Maar dat is smaak.

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 14:55

Dankjewel Femke, super duidelijk!

Hmm...
Dan klinkt optie 4 inderdaad het beste. Ik ben het met je eens over de 10mm look. Dure smaak (natuurlijk)...
Optie 3 zie ik als goed alternatief. Temperatuurverschillen ben ik niet zo bang voor. Als de zon erop staat zal het avondzon zijn.

Optie 2 van alu-dibond dan ga ik natuurlijk niet die glans krijgen die je wel met plexiglas krijgt?

Als ik het goed begrijp, moet ik er in ieder geval op letten dat er afgedrukt wordt en niet geprint :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:52

Precies.
Maar ik weet dat ze bij profotonet wel gewoon netjes een afdruk gebruiken ipv een print. Dus daar zit je sowieso goed :)

__denise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 19:16

Top, dat is in ieder geval fijn!

Ik ga dan op zoek naar een mooi prijsje voor de optie 3. Bij Profotonet zie ik namelijk 10mm acryl zonder dibond niet staan.
Heeft totaal geen haast, dus daar ga ik rustig voor rondsnuffelen.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 19:17

Wat betreft de dibondprints, is er nog wel wat nuance te brengen; mijn leverancier heeft bijvoorbeeld een UV printer, die direct op plaat print en daarmee wél UV bescherming heeft. Maar is dus afhankelijk van de inkt die wordt gebruikt. Daarnaast is er natuurlijk veel kwaliteitsverschil, maar ik heb zélf nog nooit strepen kunnen ontwaren op mijn prints :) IK vind het heel erg mooi (sterker nog, ik heb mijn trouwkaarten laten printen op dibond :') ) maar het is wel zo dat de kleuren anders zijn dan bij een print op fotopapier. Heeft ook te maken met het materiaal natuurlijk, (geborsteld) aluminium is nou eenmaal grijs, en dat heeft z'n uitwerking op de weergave van de geprinte kleuren. Ik heb hier zelf samples van directe prints op wit aluminium en op grijs (geborsteld) aluminium en het effect is heel anders, maar ik krijg het helaas niet goed op de foto :+ Ook bij plexi is dat verschil er trouwens, je kunt een foto plexificeren (heck, je kunt zelfs dibond laten plexificeren :P) maar je kunt ook de foto direct met een UV printer op plexi laten printen, en dan kun je 'm doorzichtig houden of er bloktape achter laten zetten, allemaal ook met weer een heel ander effect. Maar ik krijg het níet op de foto, sorry!

Er zal best heel veel meuk op de markt gegooid worden maar ik heb iig heel goeie ervaringen met de kwaliteit die het Beeldgebouw levert qua print op plaat materiaal, zowel plexi als dibond :)

Firegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-15 15:35