Canon 70D probleem met Tv

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mara168

Canon 70D probleem met Tv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 19:59

Hallo,

Wij zijn sinds kort van de 350D naar de 70D overgestapt. Maar nu hebben wij al een paar keer foto's proberen te maken op Tv alleen telkens zijn de foto's zwart. Hebben wij iets verkeerds staan in de instellingen of weet iemand wat dit is?
Ik zou zelf even niet meer weten hoe ik dit kan oplossen.

_Denise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:03

Allereerst: Niet de lensdop erop laten zitten? :P
Ten tweede: Zijn je ISO-waarde en je sluitertijd wel in verhouding met elkaar naar de beschikbare lichtomstandigheden?

mara168

Re: Canon 70D probleem met Tv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:15

Nee daar hebben we al op gelet haha. Als je door de zoeker kijkt is er gewoon beeld maar als de foto geschoten is dan is deze helemaal zwart.
Ik ben nog niet heel bekend met alle instellingen. Ik weet nu zo ongeveer wat het allemaal inhoudt maar lastig vind ik het nog wel. Wat is zo ongeveer de juiste verhouding?

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:27

Ik heb net nog even gepuzzeld en ik zie als ik een hoge iso heb, dan moet ik een lage sluitertijd hebben. Dit is zo even snel in de woonkamer, als ik dus buiten zou staan met de zon bijvoorbeeld kan dit weer heel anders zijn lijkt mij?

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:34

Binnen heb je over het algemeen minder licht dan buiten, dus ja, het kan inderdaad zijn dat je met dezelfde instellingen buiten hele andere foto's krijgt. :) Als mijn camera een zwarte foto maakt, dan betekent dat over het algemeen gewoon dat ik de sluitertijd veel te hoog heb staan, waardoor hij niet genoeg licht vangt. In principe 'speel' ik met de sluitertijd en de diafragmawaarden. De iso-waarde probeer ik zo laag mogelijk te houden. Hoe groter je diafragma (dus hoe kleiner je f-waarde), hoe kleiner de sluitertijd kan, en andersom precies hetzelfde.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 20:36

mara168 schreef:
Ik heb net nog even gepuzzeld en ik zie als ik een hoge iso heb, dan moet ik een lage sluitertijd hebben. Dit is zo even snel in de woonkamer, als ik dus buiten zou staan met de zon bijvoorbeeld kan dit weer heel anders zijn lijkt mij?

Ik zou nog even driftig verder studeren als ik jou was.

Heel erg kort door de bocht:
buiten = veel licht = is lage ISO-waardes = snelle sluitertijden.
binnen = donker = hoge ISO-waardes = langere sluitertijden.

in gelijke lichtomstandigheden:
Sluitertijd en diafragma zijn omgekeerd evenredig bij gelijke ISO.
ISO en sluitertijd zijn evenredig bij gelijk diafragma (hoge ISO = korte sluitertijd. lage ISO = langere sluitertijd)
ISO en diafragma zijn evenredig bij gelijke sluitertijd (hoge ISO = klein diafragma, lage ISO = groter diafragma)

Dit zijn platvloers de basisregels. Hoe de onderlinge verhoudingen liggen, is een kwestie van veel oefenen waarbij de automaat voor de sukkeltjes is (er is niks sukkeligs aan de automaat, maar de handinstellingen leren je sneller hoe de camera reageert)

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 20:53

Als het goed is dan wordt bij Tv het diafragma zelf in gesteld toch? Dat staat zo in de handleiding.

Ik heb nog veel te leren inderdaad, daarvoor heb ik ook een boek over de 60D en 70D en ben ik veel aan het oefenen. Maar dat komt wel!

Ik fotografeer eigenlijk altijd wel met Av, ik loop alleen telkens tegen het probleem aan dat bewegend beeld nooit onbewogen erop komt te staan. Maar dit komt omdat ik nooit werkte met sluitertijd wat ik nu wel ga doen.

Heel erg bedankt voor alle tips, dit zal zeker gaan helpen!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:04

mara168 schreef:
Als het goed is dan wordt bij Tv het diafragma zelf in gesteld toch? Dat staat zo in de handleiding.

Ja, dat klopt. Echter zit er aan die instelling een grens, namelijk het maximale diafragma (bij een standaardlens meestal zo rond f3.5) Als je Tv op 2000 staat, heb je een heleboel licht nodig om daar nog iets van te maken.

Mijn tip: zet je ISO waarde vast, bijvoorbeeld op 400. Ga van daaruit experimenteren met sluitertijden (Tv) en diafragma (Av) en kijk wat er gebeurt. De volgende stap is beide op de hand nemen (M) en gaan kijken welke effecten dat heeft.

Wil je in het begin even geen gezeik maar gewoon goede foto's, zet dan de automaat in (P). Gaandeweg zul je merken dat die automaat steeds meer naar de achtergrond verdwijnt.

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:21

Dankjewel! Nu is mijn vraag, neem je de instellingen die je bijvoorbeeld in Tv maakt met de sluitertijd mee naar het Av als je daarin overschakeld?

Ik hoop dat het morgen een beetje redelijk weer is dat ik wat foto's kan maken en eens kan kijken wat er gebeurd als ik iets verander.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:27

mara168 schreef:
Dankjewel! Nu is mijn vraag, neem je de instellingen die je bijvoorbeeld in Tv maakt met de sluitertijd mee naar het Av als je daarin overschakeld?

Ik hoop dat het morgen een beetje redelijk weer is dat ik wat foto's kan maken en eens kan kijken wat er gebeurd als ik iets verander.

Av en Tv zijn feitelijk semi-automaten. Die komen het simpelste tot hun recht (om ermee te leren omgaan) als je de ISO vast zet. Een vaste ISO gaat mee bij de omschakeling, je sluitertijden niet.

Bij Tv zet je de sluitertijd vast en de camera zoekt er de f-waarde (diafragma) bij. Bij Av is dat precies andersom; je zet het diafragma vast en de camera zoekt er de bijpassende sluitertijd bij. Vandaar mijn advies om de ISO ook vast te zetten. Je hebt dan maar een variabele en dat maakt het heel eenvoudig om te begrijpen wat er gebeurt.

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:37

Dus voor stilstaande beelden is Av weer fijn, en bij bewegende beelden Tv lijkt mij dan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:40

mara168 schreef:
Dus voor stilstaande beelden is Av weer fijn, en bij bewegende beelden Tv lijkt mij dan?

Yep, dat is de vuistregel.

Natuurlijk kun je een eindeloze discussie starten over alle mogelijke uitzonderingen en voorkeurscombinaties (daar zijn boeken over vol geschreven) maar dit is de basis van waaruit je steeds begint.

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 21:41

Ja klopt iedereen werkt anders natuurlijk.

Nogmaals ontzettend bedankt! Ik ben weer een stukje verder gekomen :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 21:44

mara168 schreef:
Ja klopt iedereen werkt anders natuurlijk.

Nogmaals ontzettend bedankt! Ik ben weer een stukje verder gekomen :)

Joh, ik fotografeer al ruim 30 jaar. Had laatst een fotoshoot, beetje spelen met instellingen, even niet opletten, heb ik een wit vlak...... :o