[FOTO] Oefenen met de vogels!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suus_toes

[FOTO] Oefenen met de vogels!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-15 16:39

Na heel wat lezen, lezen en nog meer lezen...
tips van internet o.a. Bokt en uiteraard te doen, zijn hier mijn aller eerste foto's die ik graag met jullie wil delen.

De foto's heb ik nabewerkt, dit gedaan op de site pickmonkey en hier en daar een klein beetje met het programma 'Tintii'
Ik wilde eerst in gimp gaan nabewerken... alleen na het opslaan kan ik ze alleen nog maar in gimp zelf bekijken, en dus nergens meer uploaden...nog even uitzoeken dus hoe dat werkt. :D

Mijn eigen commentaar; ik had de hele vogeltjes er op mogen zetten, heb er nog al een handje van om de staartjes er af te knippen. En heb op de Av stand de foto's gemaakt, heb de sluitertijd en de iso aan de camera over gelaten (leer voor de volgende keer!)
Foto's zijn gemaakt met een Canon EOS 300D, met Kitlens 18-55mm

Genoeg gepraat, hier de foto's!
Foto 1; F5.6 , 1/125 , ISO 100
Afbeelding

Foto 2; F5.6 , 1/50 , ISO 100
Afbeelding

Foto 3; F5.6, 1/60 , ISO 100
Afbeelding

Foto 4; F5.6, 1/30 , ISO 100
Afbeelding

Foto 5; F5.6, 1/50, ISO 100 (baal ontzettend dat deze nou niet scherp is..)
Afbeelding

Foto 6; F5.6, 1/15, ISO 100
Afbeelding

Foto 7;F.5.6, 1/40, ISO 100
Afbeelding

Foto 8; F5.6, 1/25, ISO 100
Afbeelding

Foto 9; F5.6, 1/250, ISO 100
Afbeelding

Foto 10; F5.6 1/160, ISO 100
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Meloen op 22-03-15 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Tag in hoofdletters gewijzigd

Terre

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:07

Er zitten erg mooie foto's tussen en ook qua composities zit je bij veel foto's goed. (en je geeft zelf al de zwaktes aan, de hele vogel fotograferen)
Wat me enkel opvalt bij je gegevens, is dat je sluitertijd vaak erg laag is en daardoor onscherpte in de foto komt. Lees nu dat je in AV hebt gefotografeerd, maar tip voor de volgende keer (als je in M fotografeert bijvoorbeeld) de ISO hoger te zetten op 200 of 400, zodat de sluitertijd omhoog kan en je daardoor minder bewegingsonscherpte hebt.
Maar ondanks dit, een zeer geslaagde oefening.

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 20:35

Foto 6 en 10 vindt ik echt heel mooi. Let inderdaad op je scherpte. En er had hier en daar nog wat meer vogel in het kader gepast.

Als je in GIMP bewerkt, opletten dat je je foto als .jpg opslaat of dat je een .jpg kopie van je werkbestand maakt.
Zo gauw je een laag aanmaakt in GIMP dan maakt hij er namelijk een werkbestand van (.xcf ofzo) Kan je inderdaad niks mee behalve in GIMP openen en verder gaan waar je gebleven was ;) Dus in plaats van "opslaan", "opslaan als".

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 13:28

Terre schreef:
Er zitten erg mooie foto's tussen en ook qua composities zit je bij veel foto's goed. (en je geeft zelf al de zwaktes aan, de hele vogel fotograferen)
Wat me enkel opvalt bij je gegevens, is dat je sluitertijd vaak erg laag is en daardoor onscherpte in de foto komt. Lees nu dat je in AV hebt gefotografeerd, maar tip voor de volgende keer (als je in M fotografeert bijvoorbeeld) de ISO hoger te zetten op 200 of 400, zodat de sluitertijd omhoog kan en je daardoor minder bewegingsonscherpte hebt.

Oké, dankjewel! zal er om denken :)
Dus als ik de ISO omhoog zet naar 200 of 400 dan kan de sluitertrijd ook omhoog en krijg ik dus scherpere foto's?

Die combinatie met ISO en sluitertijd snap ik nog niet helemaal., :+ maar zal op den duur vast leren haha!

deze paar 'goeie' foto's was meer beginners geluk, dan dat ik wist wat ik aan het doen was .. :')

NoekAa_ schreef:
Foto 6 en 10 vindt ik echt heel mooi. Let inderdaad op je scherpte. En er had hier en daar nog wat meer vogel in het kader gepast.

Als je in GIMP bewerkt, opletten dat je je foto als .jpg opslaat of dat je een .jpg kopie van je werkbestand maakt.
Zo gauw je een laag aanmaakt in GIMP dan maakt hij er namelijk een werkbestand van (.xcf ofzo) Kan je inderdaad niks mee behalve in GIMP openen en verder gaan waar je gebleven was ;) Dus in plaats van "opslaan", "opslaan als".

In Gimp klikte ik inderdaad ook op 'opslaan als..' alleen kon ik dan alleen de naam wijzigen en het mapje kiezen waar ik het bestand in wou opslaan. En bleef dus als xcf bestand er op staan.
Zal nog even gaan uitvogelen of ik het voor elkaar kan krijgen om er een jpg bestand van te maken, zal vast moeten lukken op een één of andere manier!

Terre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 14:12

suus_toes schreef:
Terre schreef:

Oké, dankjewel! zal er om denken :)
Dus als ik de ISO omhoog zet naar 200 of 400 dan kan de sluitertrijd ook omhoog en krijg ik dus scherpere foto's?

Die combinatie met ISO en sluitertijd snap ik nog niet helemaal., :+ maar zal op den duur vast leren haha!

deze paar 'goeie' foto's was meer beginners geluk, dan dat ik wist wat ik aan het doen was .. :')

Ja klopt. De ISO zorgt ervoor dat de foto lichter wordt (lichtgevoeligheid) en daardoor kan je een hogere sluitertijd gebruiken waardoor de foto sneller wordt gemaakt en daardoor heb je minder bewegingsonscherpte.
Je moet alleen zorgen dat je niet te veel ISO gebruikt, want bij sommige camera's zorgt een iso van boven de 400 voor lichte ruis in de foto's en dat is zonde.
Voor stilzittende vogels zou je bijvoorbeeld F5,6 als diafragma kunnen nemen, 1/200 als sluitertijd en afhankelijk van het beschikbare licht 250 ISO. Door de hogere sluitertijd (1/200) zorg je ervoor dat als de vogel plots zijn koppie wat beweegt, de foto alsnog scherp is.

Mocht je de ISO en sluitertijd nog beter willen begrijpen, Google dan eens op basis fotografie, daar zijn verschillende pagina's die ingaan op de verschillende elementen (diafragma, ISO, sluitertijd) waardoor je ze beter begrijpt ;)

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 15:11

Citaat:
Ja klopt. De ISO zorgt ervoor dat de foto lichter wordt (lichtgevoeligheid) en daardoor kan je een hogere sluitertijd gebruiken waardoor de foto sneller wordt gemaakt en daardoor heb je minder bewegingsonscherpte.
Je moet alleen zorgen dat je niet te veel ISO gebruikt, want bij sommige camera's zorgt een iso van boven de 400 voor lichte ruis in de foto's en dat is zonde.
Voor stilzittende vogels zou je bijvoorbeeld F5,6 als diafragma kunnen nemen, 1/200 als sluitertijd en afhankelijk van het beschikbare licht 250 ISO. Door de hogere sluitertijd (1/200) zorg je ervoor dat als de vogel plots zijn koppie wat beweegt, de foto alsnog scherp is.

Mocht je de ISO en sluitertijd nog beter willen begrijpen, Google dan eens op basis fotografie, daar zijn verschillende pagina's die ingaan op de verschillende elementen (diafragma, ISO, sluitertijd) waardoor je ze beter begrijpt ;)

Dankjewel voor de uitleg! Heb ik zeker wat aan!
Heb m'n camera nu op de M gezet. :D ... ben benieuwd of het gaat lukken! hihi
Mijn camera heft het ook indd dat er ruis komt met de ISO rond de 400. Daar was ik al achter van eerdere foto's, op e camera ó zo leuk.. maar op de computer.......vreselijk! :')

Even zien of ik het snap...
Dus voor bijvoorbeeld om bewegende beelden vast te leggen; diafragma redelijk hoog, snelle sluitertijd om het 'bevriezen' vast te leggen en de ISO weer niet al te hoog ivm ruis en afhankelijk van het beschikbare licht.

En dan bijvoorbeeld bij portretten, dan kan de diafragma prima op 5.6, ook de sluitertijd redelijk hoog om bijvoorbeeld wapperend haar vast te leggen, en de ISO afhankelijk van het beschikbare licht.

Zag bij het spelen met de ISO dat m'n camera ook zelf aangeeft hoe de belichting valt.. :)
Alleen nu in huis dat de ISO dan pas bij 800 goed is. Anders is de foto onder of over belicht.

Ga indd ook nog maar eens een stukje lezen, wil het uiteindelijk toch ook zelf kunnen en weten wat ik doe en waarom... met als resultaat dan ook nette foto's! :o

Terre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 17:06

Ja je hebt hem al aardig door, enkel hoef je met de diafragma niet zo erg te veranderen, hoe hoger in getal je daarmee gaat, hoe minder licht op de spiegel valt. Het diafragma bepaald hoe de scherptediepte is. De sluitertijd bepaald inderdaad hoeveel er scherp is met beweging. Hoe hoger dat getal, hoe sneller de foto wordt genomen en hoe meer er scherp is. De ISO compenseert als het ware met het lichtverlies door of een groot diafragmagetal of een snelle sluitertijd. En daarbij geld inderdaad, hoe groter het ISO getal, hoe meer ruis. Dus het is altijd zoeken naar het evenwicht.
Daarnaast heb je ook nog de witbalans waarmee je iets kan compenseren.
In je camera (als je een spiegelreflex hebt) zit ook een lichtmeter ingebouwd, deze geeft aan wanneer het onderwerp juist belicht is. Die zie je zowel in de zoeker als op het scherm.

Welke camera heb je?

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 20:16

Terre schreef:
Ja je hebt hem al aardig door, enkel hoef je met de diafragma niet zo erg te veranderen, hoe hoger in getal je daarmee gaat, hoe minder licht op de spiegel valt. Het diafragma bepaald hoe de scherptediepte is. De sluitertijd bepaald inderdaad hoeveel er scherp is met beweging. Hoe hoger dat getal, hoe sneller de foto wordt genomen en hoe meer er scherp is. De ISO compenseert als het ware met het lichtverlies door of een groot diafragmagetal of een snelle sluitertijd. En daarbij geld inderdaad, hoe groter het ISO getal, hoe meer ruis. Dus het is altijd zoeken naar het evenwicht.
Daarnaast heb je ook nog de witbalans waarmee je iets kan compenseren.
In je camera (als je een spiegelreflex hebt) zit ook een lichtmeter ingebouwd, deze geeft aan wanneer het onderwerp juist belicht is. Die zie je zowel in de zoeker als op het scherm.

Welke camera heb je?

Ik heb een canon eos 300D , staat ook in de openingspost :)

Hoop dat ik het een beetje onder de knie kan krijgen, vind het wel erg leuk om te doen... mits het lukt haha!
Ben vandaag nog even thuis de volière in gedoken om wat foto's te schieten.. maar het lukte alleen met een hele hoge ISO. anders waren m'n foto's bijna zwart.
Dus zal nog wel wat verkeerd doen dan.

Zal zo even een foto plaatsen van vanmiddag.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-15 20:27

F5.6 , ISO 800 , 1/318
Afbeelding

F5.6 , ISO 1600, 1/1244
Afbeelding

magda_90

Re: [FOTO] Oefenen met de vogels!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 19:17

De dingen die mij opvielen zijn al gezegd, dus ik kan alleen maar zeggen dat het prachtige vogels zijn. :j

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-15 13:54

magda_90 schreef:
De dingen die mij opvielen zijn al gezegd, dus ik kan alleen maar zeggen dat het prachtige vogels zijn. :j

Haha dankjewel!
Zijn indd leuke vogeltjes, al heb ik er zelf helemaal niks mee :D
Maar om zo wat te oefenen we ideaal, voordeel dat ze redelijk mag en nieuwsgierig zijn.