Foto wazig bij bekijken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Joysieee

Foto wazig bij bekijken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-15 13:54

Hoi! :D
Omdat ik vrij regelmatig tegen dit probleem aanloop, wilde ik graag weten of meer mensen er last van hebben.
Als ik foto's heb gemaakt, en ik zet ze op de computer, lijken sommige niet erg scherp te zijn, maar als ik dan 1 keer met mijn muis scroll zodat hij een beetje inzoomt, is hij wél haarscherp!
Die gebeurt zowel bij bewerkte als onbewerkte foto's, dus daar kan het niet aan liggen.
Hier een voorbeeld:
Afbeelding
Niet gezoomd, lijkt wat onscherp

Afbeelding
Een keer gescrollt met mijn muis, klein stukje gezoomd, gelijk veel scherper
Bij deze foto is enkel het contrast verhoogd, hij is niet naverscherpt oid.
Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Desty

Re: Foto wazig bij bekijken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 14:15

Had ik ook bij mijn vorige computer, ik denk dat de resolitie te hoog is voor het beeldscherm om aan te kunnen. Dus als je hem vergroot dat 'ie het wel aankan.
Hij comprimeert 'm als 't ware

xFace

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:17

Dit heb ik precies hetzelfde. Zit hier met een Compaq laptopje en als ik inzoom op bijvoorbeeld een paardenhoofd kan ik elk haartje tellen, maar als ik niet inzoom en kijk met bijvoorbeeld Windows Photo Viewer is de foto heel wazig :(

Misschien niet zo netjes van mij om dit ij andermans topic te vragen, maar helpt scherm kalibreren hier nog bij?

NESCAFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-15 17:18

Op je computer kijk je in de voorbeelden die hierboven staan niet naar de foto op 100% maar naar een verkleining. Daar maakt het uit hoeveel de verkleining is. In Photoshop is bv een verkleining van 25/50/75 % wel scherp maar als je daar vanaf wijkt lijkt de foto minder scherp omdat de software bij alles kleiner dan die 100% gaat berekenen wat hij in beeld moet laten zien. Je kunt alleen beoordelen of je foto scherp is als je naar de 100% foto kijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 17:52

Wanneer je een foto op een kleiner formaat bekijkt dan hij is, moet hij berekenen hoe de pixels verdeeld zullen worden over het computer scherm.
Omdat niet álle pixels er precies in passen, kan de foto minder scherp lijken op het beeldscherm.

Om scherpte te beoordelen bij het selecteren van de foto's na je shoot, bekijk je ze dus inderdaad stuk voor stuk even op 100% ;)