[vraag] AV-modus foto's overbelicht/ achtergrond probleem

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

suus_toes

[vraag] AV-modus foto's overbelicht/ achtergrond probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 11:52

Hallo allemaal,
Ik zie door de bomen het bos niet meer...

Sinds een aantal weekjes ben ik in het bezit van een oud spiegelreflex cameratje (Canon EOS 300D)

Na de eerste foto's allemaal automatisch genomen te hebben, heb ik na veel, heel veel lezen, voorbeelden, kijken etc. toch maar de stap genomen om op het creatieve gedeelte bezig te gaan.

Nou ben ik met de AV-modus begonnen. Leuk, beetje met de achtergronden spelen; wazig, scherp... en maar draaien aan het wieltje van het ene uiterste naar het andere uiterste. (moest toch tenslotte even duidelijk zien wat er nou precies gebeurt)

Maar nu, nou ben ik afgelopen week naar buiten geweest met m'n camera, op naar de boot en een aantal foto's genomen. Zo als deze: (voor iemand met 0,0 ervaring vind ik 'm leuk!)
F5.6
Afbeelding

Maar na die dag, het wil niet meer.... ben alleen nog maar foto's aan het verwijderen. Het ziet er gewoon niet uit.
2 voorbeeldjes:
F5.6 (al had de foto ook ivm de zon anders genomen mogen worden.)
Afbeelding

F5.6
Afbeelding

Wie kan mij even een stukje op weg helpen?
Mijn bedoeling was bij de 2 'mislukte' foto's de persoon (in dit geval m'n moeder) scherp te hebben en de achtergrond wat wazig.

Nou ben ik in huis aan tafel wel weer aan het prutsen geweest; Labello op tafel, en klikken maar.. en dan heb ik wel weer het resultaat wat ik wil.. labello netjes scherp, achtergrond wazig.

waarom lukt dit me buiten nou gewoon niet?

En natuurlijk even een selfie gemaakt :Y)
Deze heeft ook wel redelijk het effect wat ik wil.
F5.6
Afbeelding

Daarbij, bij al deze foto's is er geen flits aanwezig geweest.
Ook heb ik onze honden nog geprobeerd, lagen in de mand (grijze kleed, ik maak foto.. wat grijs zou horen te zijn van de kleed... was weer zo overbelicht dat er niks meer te zien was...

Als het mogelijk is, is uitleg/hulp in Jip&Janneke taal welkom :D
Dus nog even samengevat;
Graag zou ik van het extreem overbelichte af willen.
En hoe kan het dat de achtergronden niet zo worden zo als ik wil, hoe ik ook aan het wieltje aan het draaien ben... het lukt niet.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:20

Even een aantal vragen. Wat voor lens heb je, en welke afstand stond je ongeveer tot je moeder? Het effect van de wazige achtergrond hangt namelijk voor een groot gedeelte af van de gebruikte lens en het bijbehoorende diafragma en de afstand tot het onderwerp. Om jou met lens, ik gok dat het een standaard lens is F3,5 tot F5.6, echt een wazige achtergrond te krijgen zul je vrij dicht bij het onderwerp moeten staan en in moeten zoomen. Staan op internet wel een aantal voorbeelden hoe je dit kan bereiken met een "standaard" lens.

Ik heb nog even 3 voorbeelden gemaakt (van mn kat), Hier is vrij duidelijk te zien wat brandpuntsafstand en diafragma doen.

Code
F / 2,8 - iso 500 - 200mm

Afbeelding

Code
F / 11 - iso 500 - 70mm

Afbeelding

Code
F / 22 - iso 2000 - 70mm

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nils_010 op 28-02-15 12:40, in het totaal 3 keer bewerkt

Floepie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 12:21

Je zult even al je instellingen moet plaatsen. Met alleen je diafragma kunnen we niet veel.
Hoe staan je sluitertijd en iso?

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 15:48

Nils_010 schreef:
Even een aantal vragen. Wat voor lens heb je, en welke afstand stond je ongeveer tot je moeder? Het effect van de wazige achtergrond hangt namelijk voor een groot gedeelte af van de gebruikte lens en het bijbehoorende diafragma en de afstand tot het onderwerp. Om jou met lens, ik gok dat het een standaard lens is F3,5 tot F5.6, echt een wazige achtergrond te krijgen zul je vrij dicht bij het onderwerp moeten staan en in moeten zoomen. Staan op internet wel een aantal voorbeelden hoe je dit kan bereiken met een "standaard" lens.

Ik heb nog even 3 voorbeelden gemaakt (van mn kat), Hier is vrij duidelijk te zien wat brandpuntsafstand en diafragma doen.

Ik heb een kitlens 18-55 mm (gewoon een standaard lensje dus)
Bij volledig inzoomen kan het F getal van F5.6 tot F36
Bij volledig uitzoomen kan het F getal van F3.5 tot F22
Hoop dat ik het zo goed verteld heb

M'n moeder stond op zo'n (wat zou het zijn geweest) 2 meter(?) afstand van mij...

Maar wat ik er nu dus uit kan maken, voor een wazige achtergrond moet je dus altijd inzoomen en dicht bij het onderwerp staan?

hazira schreef:
Je zult even al je instellingen moet plaatsen. Met alleen je diafragma kunnen we niet veel.
Hoe staan je sluitertijd en iso?

Oke, ik zat te twijfelen of ik dat moest doen of niet, maar wel dus :D

Foto 1 net:
ISO: 400
F: 5.6
Belichtingstijd: 1/3228 sec.
Brandpuntsafstand: 55mm

Foto 2 persoon:
Belichtingstijd: 1/320 sec.
Brandpuntsafstand: 55mm

Foto 3 persoon
Belichtingstijd: 1/1000 sec.
Brandpuntsafstand: 55 mm

Foto 4 ik
Belichtingstijd: 1/13 sec.
Brandpuntsafstand: 49 mm

Ik hoop dat ik de goeie gegevens zo heb.
Laatst bijgewerkt door suus_toes op 28-02-15 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 15:52

Het diafragma heb je in elk geval zo goed mogelijk ingesteld met F5.6, ik ga even een poging wagen om een paar fotos met mijn oude lensje te maken om wat voorbeelden te laten zien. (bedank mn kat later maar haha)

Voor de volledigheid de fotos uit mijn eerste post zijn gemaakt met een D610 met 70-200mm 2.8, deze zijn gemaakt met een D300s met 28-300mm F3.5 - 5.6

Ik heb even ingezoomd op de achtergrond. Je kan duidelijk zien dat van 28 naar 55mm er ook al een aardig verschil zit in de achtergrond. Je moet dus proberen zo veel mogelijk in te zoomen en zo dicht mogelijk bij je onderwerp te staan. Als je later op de computer moet uitsnijden had je beter dichterbij kunnen gaan staan :+

Code
F / 5.6 - 58mm (dichterbij 55 kwam ik niet)

Afbeelding

Code
F / 5.6 - 28mm (verder uitzoomen kan ik niet)

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Nils_010 op 28-02-15 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 16:01

Nils_010 schreef:
Het diafragma heb je in elk geval zo goed mogelijk ingesteld met F5.6, ik ga even een poging wagen om een paar fotos met mijn oude lensje te maken om wat voorbeelden te laten zien.

Haha oké! (toch nog iets goed gedaan! :o )

Ik heb alles gewoon regelrecht uit het 'boekje' over genomen, dus had ook het idee van:
De camera op Av zetten, en voor de rest gaat de belichting etc. vanzelf...
alleen zelf dus de diafragma doen.
(ook geen idee of ik dat in die stand ook handmatig kan wijzigen, aangezien ik mezelf nog niet alles zelf zie doen)

Heb de camera ook vandaag nog even op Tv gehad, om puur even te kijken wat die sluitertijd nou precies inhoud.
Wat dus als resultaat leverde een bijna zwarte foto en na even wat proberen toch een nette foto er uit kunnen halen op 1/160.

Maar 't valt me nog niet mee... haha, komt denk ik ook dat ik de 'logica' nog niet door heb.

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 16:07

Het is vooral heel veel doen, had de vorige post nog even aangepast met wat meer info. Sluitertijd is vooral van belang bij dingen die bewegen. Dat kan varieren van haar in de wind tot een paard dat in volle galop voorbij raast. Ik hanteer normaal (uitzonderingen daar gelaten) ongeveer 1/500 sec voor paarden sport.

Voor stilstaande dingen uit de hand fotograferen is het normaal de vuistregel te hanteren dat de sluitertijd minimaal 1/(de brandpuntsafstand (bij jou dus volledig ingezoomd 55mm)) moet zijn om scherp te fotograferen. Dus 1/55 sec is het normale minimum om scherpe fotos uit de camera te krijgen (VR (of hoe dat ook mag heten bij canon) kan daar nog wat vanaf halen dus dan kom je uit op 1/25 of 1/30)

Ik weet niet hoe goed je engels is maar anders is deze video ook wel leuk om te kijken. De term voor de wazige achtergrond is trouwens Bokeh

Als je vragen hebt over termen in de video moet je maar even roepen :+

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 16:51

Nils_010 schreef:
Het is vooral heel veel doen, had de vorige post nog even aangepast met wat meer info. Sluitertijd is vooral van belang bij dingen die bewegen. Dat kan varieren van haar in de wind tot een paard dat in volle galop voorbij raast. Ik hanteer normaal (uitzonderingen daar gelaten) ongeveer 1/500 sec voor paarden sport.

Voor stilstaande dingen uit de hand fotograferen is het normaal de vuistregel te hanteren dat de sluitertijd minimaal 1/(de brandpuntsafstand (bij jou dus volledig ingezoomd 55mm)) moet zijn om scherp te fotograferen. Dus 1/55 sec is het normale minimum om scherpe fotos uit de camera te krijgen (VR (of hoe dat ook mag heten bij canon) kan daar nog wat vanaf halen dus dan kom je uit op 1/25 of 1/30)

Ik weet niet hoe goed je engels is maar anders is deze video ook wel leuk om te kijken. De term voor de wazige achtergrond is trouwens Bokeh

[ Video ]

Als je vragen hebt over termen in de video moet je maar even roepen :+

Dankje wel!
Denk dat ik hier eerst wel even zoet mee ben voor dat ik dat onder de knie heb. :')
(maar goed, we geven niet op!)

Maar bijvoorbeeld voor portret foto's (dat vind ik (nu nog) één van de leukere dingen, is het dan slim om de camera op Av te houden?
(dan zou ik alleen de diafragma zelf moeten doen.)

Omdat ik het dan het leukste vind om de achtergrond onscherp te hebben.
De camera dan bijvoorbeeld volledig inzoomen,onderwerp goed in beeld plaatsen en diafragma op F 5.6.
En de rest aan de camera over laten?

Of is het slim om direct alles zelf te gaan doen?

al heb ik de keuze uit:

P - alles automatisch

Tv -alleen de sluitertijd zelf doen, de rest gaat automatisch.

Av - alleen de diafragma zelf doen, de rest gaat automatisch (dat heeft gebleken uit mijn mooie mislukte foto's, gigantisch overbelicht)

M -alles handmatig.

A-DEP - automatisch een bredere scherpte diepte tussen een onderwerp dat zich dichtbij bevindt en een onderwerp dat zich verderaf bevindt.

Al zou het denk ik ook wel moeten willen om in die verschillende standen ook nog handmatige aanpassingen te doen, alleen nog even uitvogelen hoe...

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 17:00

Mijn mening, aangezien je nieuw bent in de fotografie, zou zijn om op A te beginnen en te spelen met het diafragma, de afstanden tot je onderwerp en het in en uitzoomen. Maak maar 20 foto's, bekijk de instellingen die je hebt gebruikt en kijk hoe het eruit ziet.

Iedereen begint op die manier, gewoon klikken, als je denkt ziet er goed uit onthoud je de instellingen en probeer je de volgende keer in elk geval hetzelfde te bereiken. Ow en verwacht niet dat je fotografie met een spiegel reflex in een maand onder de knie hebt, de basis lukt wel vrij snel, maar Ik doe het nu ongeveer 8 jaar en leer ook nog steeds van de professionals die ik tegenkom. Dat zijn vooral trucjes, standpunten kiezen, belichting enz.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 17:12

Nils_010 schreef:
Mijn mening, aangezien je nieuw bent in de fotografie, zou zijn om op A te beginnen en te spelen met het diafragma, de afstanden tot je onderwerp en het in en uitzoomen. Maak maar 20 foto's, bekijk de instellingen die je hebt gebruikt en kijk hoe het eruit ziet.

Iedereen begint op die manier, gewoon klikken, als je denkt ziet er goed uit onthoud je de instellingen en probeer je de volgende keer in elk geval hetzelfde te bereiken. Ow en verwacht niet dat je fotografie met een spiegel reflex in een maand onder de knie hebt. Ik doe het nu ongeveer 8 jaar en leer ook nog steeds van de professionals die ik tegenkom.

Ja precies, zal morgen weer verder gaan met knoeien en eens zien of het een beetje gaat lukken.
En dan over een tijdje maar eens een persoonlijk 'slachtoffer' buiten opzoeken, had al genoeg vrijwilligers die wel als proefkonijn willen spelen. :D

Shadow0

Re: [vraag] AV-modus foto's overbelicht/ achtergrond probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:19

Kan je camera ook 'program shift'? Ik fotografeerde bijna alles met P, maar kon dan met het scrollwieltje voor die belichting de combinatie van sluitertijd/diafragma aanpassen. Dat beviel wel, ik hoefde niet over de juiste belichting na te denken (nou ja, niet veel - je moet altijd opletten als je onderwerp van zichzelf erg donker is of juist erg licht) maar kon wel de nadruk veranderen.
Ik ken het effect trouwens niet als 'bokeh' maar als scherptediepte (depth of field) dus daar kun je ook nog op zoeken om meer te leren.

Wat betreft de belichting: wat jij wilt is ontzettend moeilijk want het contrast tussen de zonverlichte achtergrond en het gezicht van je moeder in de schaduw is heel groot.

suus_toes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-15 18:39

Shadow0 schreef:
Kan je camera ook 'program shift'? Ik fotografeerde bijna alles met P, maar kon dan met het scrollwieltje voor die belichting de combinatie van sluitertijd/diafragma aanpassen. Dat beviel wel, ik hoefde niet over de juiste belichting na te denken (nou ja, niet veel - je moet altijd opletten als je onderwerp van zichzelf erg donker is of juist erg licht) maar kon wel de nadruk veranderen.
Ik ken het effect trouwens niet als 'bokeh' maar als scherptediepte (depth of field) dus daar kun je ook nog op zoeken om meer te leren.

Wat betreft de belichting: wat jij wilt is ontzettend moeilijk want het contrast tussen de zonverlichte achtergrond en het gezicht van je moeder in de schaduw is heel groot.

Dankje wel voor je antwoord!
Ik heb geen idee of mijn camera dat kan, zo ver ben ik nog niet. haha
Heb alles wel even vlug bekeken wat alles is, maar ben er verder nog niet op in gegaan, behalve de A.
Maar kan de P inderdaad ook eens gaan bekijken, en misschien indd ook van uit daar wat gaan aanpassen. Maar dan eerst alles knopjes gaan uitvinden hoe alles precies werkt. :)

Wat ik bedoelde met de belichting was meer dat ik er niet uit kon komen waarom alles overbelicht werd, en heb die foto van m'n moeder als voorbeeld gebruikt.
Maar ook bij onze honden, hond was redelijk de omgeving was helemaal overbelicht. Maar misschien kwam dat ook wel dat ik bij ons in de serre was bedacht ik me later. Dan komt het licht misschien te veel van buiten af...

Nils_010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-15 18:39

Shadow0 schreef:

Shadow0, Nikon fotograaf ook zeker *\o/*